FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har tröttnat på outlösta postförskott och ska göra allvar av våra "hot" att fakturera kunder som inte löser ut sina paket. Är det moms på de pengarna undrar jag? Om jag fakturerar 250kr är då 25 % av beloppet moms? Först tog jag för givet att det var moms på de här pengarna, men nu börjar jag fundera på om jag kan ha fel. Moms är ju trots allt en skatt för konsumtion och i det här fallet så är det ju ingenting som konsumeras.
Någon som har koll på läget? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Nej, det är ingen moms på den "avgiften", det är ju inget som omsätts. Närmast är det väl att jämföras med en påminnelse- eller inkassoavgift och ingen av dem är momsbelagda heller.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tack för svaret. Då vet jag!
Hur mycket vågar man ta ut i avgift för outlösta postförskott? Frakten blir inte så dyr för oss (mellan 80 och 100 kr inkl moms), men administrationen är ganska besvärlig. Paketet måste hämtas ut, lagersaldon måste uppdateras, affiliates undrar varför de inte får pengar, mm. Dessutom tar det tid att packa en order även om kunden inte löser ut den. Själv känner jag att 250kr är rimligt, men finns det någon lag som reglerar detta? Några riktlinjer att följa? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ja, men för deras verksamhet är detta en inköpskostnad med moms
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
Du kan inte ta ut avgifter som du inte kommit överens med kunden om. Påminnelse- och inkassoavgifter regleras bl a i inkassolagen. Om du tar betalt för administrativt arbete och att t ex gå till posten så omsätts ju något. Momsbroschyren på www.skatteverket.se bygger på momslagen och ger en hel del svar.
Enklast är att tydligt ange, i försäljningsvillkoren, att icke utlösta postförskott debiteras med en viss summa - tycker jag. Du skall också ange i förväg om du tar ut påminnelseavgift och hur stor dröjsmålsränta du vill ha. (Inlägget är gratis för medlemmar) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Avgiften för att gå till posten ligger väl inbakad i priset från början = sunda företagsekonomiska beräkningar och kalkyleringar. Frågan gäller fortfarande om det är moms på en avgift man debiterar för att kunden inte hämtat ut sin vara= man har inte omsatt det man trodde sig göra. Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
På porto är det 25% moms och postförskott är en tjänst, så jag förmodar att det är 25% på den tjänsten. Enklast är väl att ringa till Posten och fråga för säkerhets skull.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Är det ändå inte en utförd tjänst du tar betalt för. Outlösta paket innebär att du tar betalt för att lämna paketet till posten och ta tillbaka det; samt postens avgifter.
Påminnelseavgift måste vara avtalad för att få tas ut. Påminnelseavgift upp till 50 kr är momsfri, om du tar ut mer är det moms på resterande del.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|