FAQ |
Kalender |
2006-10-30, 16:32 | #1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Håller på och labbar lite med ajax (som många andra nu... ) Fick problem med åäö (ovanligt <_< ), har gjort en workaround som funkar men jag tänkte höra om någon känner igen detta och vet vad som egentligen är felet. Skickar en XML - sträng från servern som är kodad i UTF-8. Tar emot den i ett javascript. I MSIE funkar det utmärkt, men i Firefox måste jag köra en decode_utf8-funktion för att det ska lira Är det en känd skillnad (som jag inte hittar när jag letar) eller tabbar jag mig någonstans?? Servern: echo "<?xml version=\"1.0\" encoding=\"UTF-8\"?>".utf8_encode("<MEZZ>bla bla bla åäö</MEZZ>"); Klienten: <script type="text/javascript" charset="utf-8"> .... text = xmlHttp.responseXML.getElementsByTagName("MEZZ")[0].firstChild.data; .... Tidigare testade jag att skicka XML strängen i iso-8859-1 och då funkade det i firefox, men i MSIE kraschade det direkt. |
|||
Svara med citat |
2006-10-30, 16:47 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Se till att även webbservern spottar ur sig rätt encodingtype, släng en
Kod:
AddCharset UTF-8 .php |
||
Svara med citat |
2006-10-30, 17:47 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
trixigt detta.
Jag vill inte koda alla mina websidor i utf-8, bara det XML/ajax data som jag "pollar" efter. Vad jag förstår så måste mitt XML data vara i utf8 för att msie inte ska krascha (på åäö) när jag kör i javascript (t.ex. getElementsByTagName) Det funkar ju i MSIE om jag skickar data kodat i utf-8 men inte i firefox utan att göra decode - det jag inte fattar är varför det funkar olika...!? |
|||
Svara med citat |
2006-10-30, 18:27 | #4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Firefox kodar oftast sidan enligt det som finns i materialet, men ie msåte man ibland "tvinga" lite att fatta. Det gör du med .htaccess-grejen. Skapa en underkatalog som heter ajax, lägg alla dina ajax-script som skall vara i utf8 där och lägg .htaccess-filen där. Nada problem.
|
||
Svara med citat |
2006-10-30, 19:09 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
OK tackar !
|
|||
Svara med citat |