FAQ |
Kalender |
2006-12-21, 02:31 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hur pålitlig är alexa trafik mätning? jag mäter min trafik på alexa och den visar att jag har en bra trafik,
jag la in en web statik räknare för en vecka sedan, och den visar att jag inte har många besökare, jag vet att det bara är en vecka, men ändå???????? |
||
Svara med citat |
2006-12-21, 02:33 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har inte använt Alexa, men det jag läst mig till så verkar det som att Alexa är lite opålitlig och en glädjemätare... finns dock nog andra som är mer pålästa än mig här angående Alexa.
|
|||
Svara med citat |
2006-12-21, 05:25 | #3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Lätt och enkelt...
Alexa mäter trafik med hjälp av dem som använder deras toolbar. Alltså, de ser var användare av deras spywareprogramvara rör sig på nätet och räknar sedan om det till vilka sidor som har mest trafik (av deras användare). Ganska uppenbart att den inte fungerar så bra va? Anledning? #1 Mestadels amerikaner använder programvaran så amerikanska sidor får en klar fördel. #2 Endast en mycket liten del av Internetanvändare har programvaran och den är långt ifrån representativ. #3 För att boosta sina egna websidor använder många webmasters toolbaren, vilket innebär att t.ex. WN har en tokhög alexaranking som inte är rättvis. #4 De flesta IT-kunniga personer (förutom webmasters) undviker sån här programvara som kan klassificieras som spyware (spårar ditt beteende). Därav förlorar sidor med den målgruppen ranking. #5 Då så få sätt till hela Internet använder toolbaren kan du själv lätt boosta din ranking. Jag skulle anse att Alexa kan ge dig en hint om sidan du är intresserad av har ingen, mycket låg, låg, mellan, hög eller mycket högt antal besökare. Absolut inte mer! När det börjar komma till de 50.000 bäst placerade sidorna är det mer tillförlitligt men du ska aldrig döma en sida efter det, bara ta uppgifterna som en fingervisning. T.ex. rankar Alexa Yahoo.com som #1 och Google som #3 |
||
Svara med citat |
2006-12-21, 11:37 | #4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
jag har gjort en egen liten studie där jag jämfört Alexa -data med officiella Kiaindex för svenska sajter i olika storlekar. Min enkla slutsats är att alexa är förvånansvärt bra även på svenska sidor. Det Alexavärde som man ska använda är Reach, som är deras uppskattning av hur stor andel internetanvändare som besöker sidan. Rank är inte så tillförlitligt, som Danski påpekat. För att få ett hyggligt värde på trafiken så ska man ta reda på reach på den sidan man vill studera. Säg att Alexa har reach=7.5. Gå sedan in på Kiaindex och plocka ut sidor i olika storleksklasser och kör dem i Alexa till du hittar någon med liknande värde på reach, typ ~ 5-10. Notera trafiken enligt Kiaindex. Iterera sedan inom ett snävare intervall och notera korrelation mellan Alexa Reach och Kiandex trafiksiffror. Gör en tabell och diagram i Excel och studera korrelation, avvikelse och andra statistiska värden. Upprepa gärna detta under en tidsperiod och se hur det slår. Min erfarnhet är att man kan lätt få en ganska hygglig uppfattnig om en sidas trafik via Alexa. Det kan dock slå upp till 50% i avvikelse, men vad har man annars att tillgå när det gäller sajter som inte publicerar trafik? Demografi1: Alexa toolbar är vanligare i USA, men Alexa sägs kompensera för detta. Dock innebär det att det statistiska underlaget är osäkrare här än i USA, men Alexa gör inte amerikanska sajter större. Demografi 2: Det är troligt att användningen av Alexa toolbar varierar mellan olika segment av internetanvändare. Detta kompenserar Alexa troligen inte för. En ungdomsinriktad sajt kan alltså representeras annorlunda än en gubb-sajt, beroende på att användningen at toolbar är olika i de olika segmenten. För sajter med en trafik mindra än typ 2000 besök i veckan är inte Alexa särskilt trovärdigt överhuvudtaget, enligt min lilla undersökning. |
||
Svara med citat |
2006-12-21, 12:46 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har noterat att mina sidor har tappat ranking rätt rejält under hösten fast antalet besökare har ökat. Betyder det att andra sidor helt enkelt har ökat mer eller något annat?!
Min fråga: har någon annan noterat att dom tappat placeringar under hösten (utan att tappa trafik) ? Mina sidor ligger i íntervallet 30000 - 90000 vilket bör vara hyfsat påligtlig??! |
|||
Svara med citat |
2006-12-21, 13:12 | #6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
wn har 2873. enough said
|
||
Svara med citat |
2006-12-21, 13:31 | #7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Vad gäller WN:s extravaganta placering så är det ett fall av demografi 2, att vissa segment användare använder toolbaren mer än andra. Det betyder inte att alla uppgifter från Alexa är värdelösa, men man måste analysera och värdera dem i varje enskilt fall. Om jag jämför liknande sajter där jan kan anta att segmentet användare ser ungefär likadant ut, så är siffrorna mer användabara. Om man tittar på topplistan svenska sajter enligt alexa så är den: 1. 2. Aftonbladet 3. Blocket 4. Expressen 5. Prq.se 6. Eniro 7. MSN 8. Dagens Nyheter 9. Tradera 10. Hitta Med undantag för prq.se så ser listan helt trovärdig ut för mina ögon. Alternativet är som sagt ingen statistik alls. |
||
Svara med citat |
2006-12-21, 13:47 | #8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Tyckte bara det var intressant om det betyder att den totala trafikmängden på Internet har ökat mer än min trafikökning eftersom min relativa position har försämrats... Om det är så borde detta "drabba" alla sajter, därav frågan: Har fler än jag upplevt detta? |
|||
Svara med citat |
2006-12-21, 14:01 | #9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2006-12-21, 14:27 | #10 | ||