FAQ |
Kalender |
2007-01-09, 12:45 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har ett problem.
På min första sida vill jag kunna slumpa fram content. Hade lite ideer på hur jag skulle göra det smidigt. Men så upptäcker jag att mysql inte finns med i mitt webbpaket hos Loopia. Hur ska jag då slumpa fram innehåll på första sidan? Det jag expirimenterar med just nu är att jag tagit ett "random image" script, sen att själva innehållet (Lite text) är en bild som ligger i en mapp med flera andra bilder. Men... Det känns inte stabilt, en del bilder verkar visas oftare än andra som man knappt ser. Kan ni hjälpa mig eller ge ideer på hur jag ska göra. Random image kanske inte är det smartaste att använda..? Random text finns, men... Känns lite segladdat om en massa massa text ska ligga i en textfil som det slumpas fram från. |
||
Svara med citat |
2007-01-09, 12:52 | #2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
köp till mysql
|
||
Svara med citat |
2007-01-09, 13:12 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
Svara med citat |
2007-01-09, 13:57 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Får vänta tills dess. Att annars ha köpt, skulle jag inte velat pga att jag inte tror att sidan kommer vara tillräckligt lönsam. (Webbhotellpaketet, var gratis vid någon kampanj) |
||
Svara med citat |
2007-01-10, 13:52 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Du kan ju fortfarande slumpa fram innehåll med enbart PHP. Du kan ju t.ex. använda xml som databas eller txt-filer.
|
||
Svara med citat |
2007-01-10, 16:52 | #6 | |||
|
||||
Administratör
|
Att läsa datan ur en textfil måste vara minst lika bra som herkules skriver. Om det endast är lite innehåll som skall slumpas fram.
Citat:
2007-01-10, 17:26 | #7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Finns en hel del scripts som drar innehåll ifrån textfiler.
Fungerar enkelt och snabbt, kräver inte tillgång till databas. Kör "nyheter" med ett script av denna typ, ca300 artiklar utan seghet och hinder.. Så random txts lär väl inte vara några probel som ovanstående. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|