FAQ |
Kalender |
2007-02-26, 06:10 | #1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Ett tips jag vill ge är att aldrig annonsera på kassaklossar, varuavskiljare, kundpinne, kassapinne och allt vad det kallas. Dvs. träpinnen (eller plast) man sätter mellan kunders varor på det löpande bandet. Flera säljare sitter och ringer upp för att sälja in dessa annonsmedier till små företag.
Det kostar nästan lika mycket som att annonsera i en lokal tidning (några tusen) och ger såvitt jag vet inga kunder alls. Nu kanske det är så att det visst ger kunder för att Bosses hårfrisering annonserar där jämt och säger att det är jättebra. Men Bosse har inte en jävla aning hur man räknar ut ROI och hur man spårar var sina kunder kommer ifrån. Vill du driva in trafik och försäljning till en webbplats eller webbutik. Verkar det vara som att kasta pengar i sjön. De enda som tjänar på att annonsera med kassaklossar är stora varumärken som vill stärka sitt varumärke som banker, svenska spel, tidningar och självklart företaget som säljer klossen. :lol: Om någon säljer kassaklossar här - hoppas du tar illa up. B) |
||
Svara med citat |
2007-02-26, 06:40 | #2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för tipset. Den som sett Derren Browns filmer, och då särskilt klippet om Subliminal Advertising lär dock inse att det förmodligen går att tjäna pengar på denna typ av marknadsföring om man kombinerar det med andra väl valda metoder... Men skippar man helheten och fokuserar på en enskild detalj i en marknadsstrategi kan man nog luras att tro att den inte ger något. (Vilket i och för sig var ungefär vad du påstod också...)
|
|||
Svara med citat |
2007-02-26, 07:37 | #3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
För rätt företag är det säkert lönsamt. För såkallad ökad "brand awareness". Aftonbladet och Triss är frekventa annonsörer på dessa medier.
Men lönsamt för småföretagare? Nej. |
||
Svara med citat |
2007-02-26, 10:17 | #4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det beror ju lite på hur man vill bygga sitt varumärke.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2007-02-26, 14:13 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Aftonbladet finns ju i kassan och det brukar ju stå typ "glöm inte att köpa Aftonbladet" klart det ger lite.
Men om man inte har en produkt som säljs i kassan kan jag tänka mig att det suger! |
|||
Svara med citat |
2007-02-27, 03:06 | #6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
När de började med trissreklamen på sina kassaklossar (några år sedan) så fick jag för mig att köpa en trisslott, fast jag aldrig annars köper lotter. Jag frågade kassörskan (tror det var på coop) om de sålt mer triss nu med reklamen och hon skrattade och sa att det var sjukt stor skillnad de första veckorna de hade haft reklamen. Så det funkar nog bra som en påminnare, men jag ställer mig också tveksam till annan reklam på dessa.
|
||
Svara med citat |
2007-02-27, 03:21 | #7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Men just Trisslottsreklamen på kassaklotsarna är ju så bra som det bara kan bli... då påminns man att köpa en lott några sekunder senare i kassan... Det är ju inte samma som att "kom och köp bil hos Nisses Bil".
|
|||
Svara med citat |
2007-02-27, 03:51 | #8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tänkte på det där igår när jag stod i kön för att betala, att det finns mängder av intressant platser att sälja reklam på. Hur skoj är det att varje gång stå att glo in i en rad med tuggummi när man väntar lixom? =)
|
||
Svara med citat |
2007-02-27, 04:03 | #9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hade varit roligt om tuggummi-tillverkarna hade haft reklam på kassaklotsarna, snacka om overkill! Dels se Stimorol på klotsen man tar i handen och sen vänder man blicken uppåt och möts av Stimorol över hela hyllan...
Tror inte Stimorol och de andra tuggummifabrikaten behöver tänka på kassaklotsarna |
|||
Svara med citat |
2007-03-05, 22:28 | #10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
I Solna centrum ska de visst montera en skärm vid kassan och köra reklamfilm på den. Det ska finnas i alla butiker. Jag har inte kontrollerat det. I alla fall så blev jag uppringd av en kille som ville sälja på sådan reklam till mig. Har man bara rätt produkt kan det nog fungera, men det har ju inte jag för sådan reklam. Men det var svårt att övertyga försäljaren om det.
Från det ena till det andra så kan försäljarna vara lustiga. Jag hade en banner på ICA-kurriren en gång i en månad. Pris 5.000 kr. Ni kan inte ana hur mycket jobb han lade ner på att sälja den till mig. Vad hände sedan när månaden var slut? Inte ett pip hörde jag från denna försäljare. Jag vet inte om han glömde bort mig eller "skämdes" över det dåliga resultatet bannern gav. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|