FAQ |
Kalender |
2009-01-14, 14:15 | #1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Säg att vi har (t.ex.) en hemsida om godis som heter xxxgodis.se.
Så blir domänen godis.nu ledig, som rankar rätt bra i Google sedan gammalt, och vi slår till snabbt. Vi lägger in en 301:a på den och pekar godis.nu till vår vanliga sida (xxxgodis.se) Givetvis kan vi nu kanske få lite trafik till oss (som egentligen skulle till den gamla godis.nu-sidan), men vinner vi även något i Googles ögon? Dvs smittar den "gamla" styrkan i godis.nu av sig något på vår etablerade domän? |
|||
Svara med citat |
2009-01-14, 15:03 | #2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag skulle tro det, ja.
Om det är en gammal domän torde det finnas en del, kanske rent av rätt många, inlänkar av olika art och av olika karaktär. Dessa länkar går givetvis till den gamla sidan, men med tanke på hur mycket gammalt material som finns på internet kan man lugnt räkna med att det kommer att ta några år innan alla dessa har antingen tagit bort länken till din sida eller förnyat texten. |
||
Svara med citat |
2009-01-14, 15:52 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Ps. råder förmodligen delade meningar, jag berättar bara hur jag brukar göra nu =) |
|||
Svara med citat |
2009-01-14, 16:19 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om man lägger en info-sida som visas några sekunder och sedan skickar besökaren vidare till oss... Ytterligare ett alternativ. Antar att det hanteras på samma sätt av Google som ditt förslag (dvs Google tar ingen hänsyn till en fördröjd "ompekning") |
|||
Svara med citat |
2009-01-14, 16:47 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag håller med Viktor, men nu pratar du ju om er sida "xxxgodis" och domänen "godis.nu". Den senast nämnda handlar ju med största sannolikhet (det bästa är om du kan säkerställa det innan) om just godis, och bör alltså ha tillräckligt relevanta inlänkar för att inte skada er sida. Google skulle tolka det som att "godis.nu" har byttnamn/webbadress till "xxxgodis". |
|||
Svara med citat |
2009-01-14, 21:28 | #6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag skulle valt att använda den bästa domänen som huvuddomän. Godis.nu är i mina ögon mycket bättre för besökarna än någotkrångligtprexfixgodis.se. Ibland går man för långt i sina försök att optimera sidan och glömmer bort det som är snyggast och bäst för besökarna. Skicka istället över länkkraften från er tidigare domän (med en 301-redirect) till den nya, godis.nu.
|
|||
Svara med citat |
2009-01-14, 22:44 | #7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
I verkligheten har man nog oftast investerat mycket, och har ev. sitt varumärke, i huvuddomänen. Liten utvikning: Kan det tillföra något att köpa in en ny "ren" domän med ett bra domännamn (t.ex. snask.se) och lägga en 301:a på den till vår huvuddomän? Kan det hjälpa vår huvuddomän med avseende på sökordet "snask"? Antar att snask.se aldrig kommer tillföra något alls eftersom den har en 301:a när Google hittar den!? eller? |
|||
Svara med citat |
2009-01-14, 23:25 | #8 | |||
|
||||
|
Citat:
Citat:
Nyttan med att registrera den och göra en 301:a ligger i så fall i att det kan ge lite type-in-trafik (folk som bara chansar och själva skriver in snask.se i browsern). Du skulle ju kunna fixa lite inlänkar till snask.se genom att använda den URL:en i t.ex några länkkataloger och sedan göra en 301. |
|||
Svara med citat |
2009-01-15, 00:01 | #9 | |||
|
||||
|
Jag har inga egna erfarenheter av den metoden du föreslår Conth, eftersom den räknas som back hat. Men det är ganska enkelt att dra slutsatsen att det går att leda länkkraft från t ex en snappad domän genom att göra en 301 till sin egen, eftersom Google har bannat sidor som gjort så.
Du kommer inte att bli bannad om du gör så här en gång. Inte heller två gånger. Men sätter du det i system så är det mest en tidsfråga innan du åker ut ur index. Metoden med länk som Viktor föreslår är enligt min mening bättre (och säkrare). Det kan ses som lite utav en gråzone. Men jag tror att Google skulle vara betydligt mer förlåtande i det fallet att de upptäcker vad du håller på med. Oavsett vilket så blir det svårare för Google att upptäcka fula länkar, än fula 301ór. Det är normalt att ha många inlänkar. Men det är inte normalt att ha många 301´or av den typen. |
|||
Svara med citat |
2009-01-15, 08:43 | #10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Den ursprungliga frågan kommer sig av att vi ser en domän till försäljning på ett av våra viktigaste sökord och funderade över vad denna domän kan vara värd för oss. En sak är såklart att hindra en konkurrent från att utnyttja domänen, nästa steg var tanken på om vi kan dra nytta av den själva - på ett tillåtet sätt. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|