FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Klippt från E24:
Det som krävs för att Radiotjänst ska kunna ta betalt av datorägarna är alltså att det går att se hela hela kanalens utbud på internet. Detta innebär att när SVT börjar sända på Internet så måste varje datorägare betala TV-licens. Det enda sättet att komma undan är att själv spärra datorn från att ta mot TV-sändningar. Borde det inte vara tvärtom, om jag betalar TV-licens så får jag en kod som gör att jag kan se alla sändningar på datorn? Kan jag starta en sajt och säga att alla som kan besöka den ska betala mig en slant och vill dom inte det så måste de själva aktivt spärra min sajt annars har jag rätt att debitera en summa för möjligheten att se min sida. Detta anser jag vara vansinnigt dumt! http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/tele...kel_1313777.e24 (Vi betalar själva TV-licens idag så jag drabbas inte men jag ogillar att man tvingas betala för något man inte tänker använda.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Tycker alla ISP ska vägra sälja internet till SVT av just den anledningen, eller övriga börjar blockera deras IP.
Ska nog införa det som tjänst till mina bredbandskunder, att välja om dom vill ha SVT blockerat. Fast idioterna försöker ju kräva in pengar från företag nu har övervakningskameror, för att deras skärmar tekniskt sätt kan visa tv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jag tycker att tv-licensen bör avskaffas som den är och istället inkluderas i den vanliga skatten.
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Administratör
|
Tycker det är bra med sådana här utspel så det kanske blir lite fart i att förändra systemet till något mer anpassat för dagens verklighet. När systemet infördes tycker jag det var logiskt då man gick till kaféet i hörnet eller till grannen en våning upp för att kunna se på tv. Tv var något förunnat få i sitt hem och att det därmed i en betydligt svårare ekonomisk tid skulle bidras till denna av alla var lite svårare att motivera.
Nu tycker jag däremot att den är en del av systemet med offentligt stöd för kultur som har gjort att ett litet, kallt och tråkigt land uppe i norr blivit världsland kulturellt. Därmed så bör den också bakas in i skatten och hanteras av kulturdepartementet direkt (förhoppningsvis politiskt styrt med blocköverskridande kompromisser för en fast summa/intervall och regelverk).
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Som det är idag så är det dubbla avgifter på TV.
Dom flesta har Viasat, Canal Digital, Boxer (eller annan form), dom flesta betalar ju till både tv-leverantör & RadioTjänst... Varför inte ta bort denna avgiften, eller baka in den i den som man betalar varje månad till sin leverantör eller åtminstone göra det till ett mer fördelaktigt pris? Eftersom majoriteten som har någon leverantör av satellit/kabel-tv knappast sitter o tittar på SVT så är det jävligt korkat system. Sedan får resterande betala på nuvarande sätt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Det är viktigt att vi har en offentlig kanal direkt ut till medborgarna och SVT är fortfarande mycket effektivt. Demokratin skulle försvagas utan SVT som inte bara är en TV-kanal i vanlig mening utan en viktig del i det offentliga systemet. Se bara på hur många som ser på Melodifestivalen och vilken annan kanal erbjuder kvalitativa nyhetssändningar eller sändningar från riksdagen?
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Helt bisarrt är det. Speciellt när datorn har så otroligt många användningsområden. Vad är logiken då, en tv kan man ju i princip titta på tv med. Ska du betala tv-licens om du ritar photoshop, spelar Wow och pillar i Excel?
Sen kan man ju fundera över vad de gör av de pengar de redan har. TV4-gruppen har halva SVT's budget, ca två miljarder. Då räknar man in TV4, TV4 Plus, TV4 Film, TV400, TV4 Fakta, TV4 Guld, TV4 Komedi, TV 4 Science Fiction samt - TV4 Sport. Även hela Canal + ägs av TV4-gruppen samt 24 lokal-tv stationer. Detta alltså för två miljarder i kostnader. För närmare fyra miljarder som SVT har i budget får vi SVT 1, SVT 2, SVT 24, lite lokal-tv, och några nischkanaler som kunskapskanalen och barnkanalen. Källor: http://sv.wikipedia.org/wiki/TV4-Gruppen#F...ser_dagens_ljus http://sv.wikipedia.org/wiki/Svt |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Ja precis, hur svårt skulle det vara för Radiotjänst att skicka ut ett lösenord till alla som betalar licensen och blockera för alla andra?
Men då förlorar ju säkert massa tjänstemän på Radiotjänst sina jobb, så det är ju ingen lösning för dem. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
Svara |