FAQ |
Kalender |
2009-08-14, 00:53 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag har en liten fråga som jag hoppas att någon kan svara på Då en del tröttnar eller glömmer att förnya sina domäner så finns ju dessa för andra att registrera när domänen gått ut. Jag har nu köpt upp två domäner som jag vet att den ena hade PR3 samt den andra PR4. Hur ser Google på detta om jag lägger upp innehåll som är likt det andra som var där innan? Kommer pageranken att komma tillbaka eller spelar det en stor roll vad undersidorna hade för innehåll? Jag har gjort 301 redict på dem undersidorna som hade inlänkar till startsidan. Någon som vet eller har tidigare erfarenhet av detta? //Pierre |
||
Svara med citat |
2009-08-14, 01:26 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
Det kan bli ett litet "hack" i PR. Men så länge länkarna ligger kvar brukar det vara lugnt
|
||
Svara med citat |
2009-08-14, 03:22 | #3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men som sagt, det kan bli en period utan PR om Google upptäcker att domänen ligger nere. |
|||
Svara med citat |
2009-08-14, 04:39 | #4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Med tanke på mina flyttar från HTML -> Lotus Domino -> ASP Classic -> ASP.NET 1.x -> ASP.NET 2 -> Drupal verkar Google vara mycket förstående på förändrade adresser.
Endast det absolut nödvändigaste av 10 000-tals sidor har haft 301r och det har gått så gott som obemärkt förbi varje gång. Men jag kanske haft tur (och det senaste kört på sitemaps direkt till Google)... |
|||
Svara med citat |
2009-08-14, 11:18 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Okey!
Den ena sidan har återgått till en PR3 redan nu efter bara 3 inlägg på bloggen sedan 48 timmar tillbaka då jag laddade upp Wordpress på den. Den andra sidan har PR0, få se om den stärks tillbaka också |
||
Svara med citat |
2009-08-14, 11:35 | #6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Frågan är ju NÄR den hade PR, var det sist domänen kollades eller när den droppade?
|
||
Svara med citat |
2009-08-14, 13:15 | #7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Generellt så försvinner all PageRank på domäner som registreras så fort de blir tillängliga på marknaden efter utgång. Varför sidan fortfarande har PageRank beror förmodligen på att det inte har varit en PR-export sedan domänen gick ut.
Alla inlänkar ligger förvisso kvar mot sidan, men eftersom domänen får ett nytt registreringsdatum och inlänkarna hittades av Google innan dess så kommer inte de ge dig någon länkkraft i Google. Så fungerade det för ett år sedan och jag tror inte det ändrats. Den enda möjligheten att få tillbaka PageRank då var att återställa innehållet till exakt samma som fanns på domänen innan utgång, vilket då antydde på att domänen glömde förnyas och inte att den registrerats av en annan person. Detta bryter ju dock mot upphovsrättslagen om man inte får tillständ av den förra ägaren... Det kan förändrats men jag är tveksam till det. Andra sökmotorer kanske dock resonerar på ett annat sätt. |
|||
Svara med citat |
2009-08-14, 16:12 | #8 | |||
|
||||
Medlem
|
FredrikMH: Min erfarenhet är att Google i nuläget faktiskt är ganska dåliga på detta. Jag har i repeterade experiment lagt upp ett annorlunda innehåll på en utgången domän med PR >= 3 och behållt PageRank och snabbt fått bra placeringar. Det kan dock variera mellan olika toppdomäner hur väl detta fungerar.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|