FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tjena, har sökt men ej hittat även om jag tror jag läst det någon gång, någon stans.
Om jag ska sälja en hemsida, kan jag på något sätt sälja den som en "produkt" och inte en tjänst (slippa sociala avgifter osv)? De som säljer webshoppar kan ju tex inte behöva betala arbetsgivaravgifter på varje beställning. Behöver man använda en mall (samma sida flera gånger, som webshop) eller finns det andra "krav"? Det känns ju som att det borde gå att motivera som en produkt då jag säljer filer med information på. Samtidigt hör man ju mest om timlön när det pratas hemsidor. Spelar det någon roll om det är ett företag som säljer eller om det är en privatperson? Måste man betala sociala avgifter spelar det såklart roll (F-skatt osv) men om man kan sälja som produkt borde det väl inte spela någon roll? Tack på förhand |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Rent praktiskt spelar det ingen roll, beskattningen blir den samma ändå. Alternativ 1 = Du säljer som företag, beskattningen blir samma oavsett om det är en tjänst eller vara. Du har inget anskaffningsvärde för varan så hela försäljingspriset blir vinst liksom det blir om det är en tjänst du säljer.
Alternativ 2 =Du säjer som privatperson. En tjänst skulle det då kunna vara om du kan hävda att det rör sig om en enstaka försäljning och då få det klassat som hobby, men skatt och sociala avgifter är då samma som om du ha företag, det ända du slipper undan är själva momsredovisningen utan allt blir intäkt. Inget företag kan köpa av dig då det då rör sig om lön, så marknaden blir bara någon enstaka privatperson. Är det en vara du vill sälja så är det samma sak, beskattning i hobby enligt samma regler som ett företag. Som privatperson kan du bara skattefritt sälja sådant du ursprungligen anskaffat för ditt privata bruk. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
okej, du har säkert rätt men jag har tänkt annorlunda...
Om man som privatperson säljer en produkt (gula sidorna t ex) så ska man väl redovisa det som en "inkomst"? Det betyder att man betalar skatt på det efter den vanliga inkomstskatten. ~16500/år skattefritt och sedan 30% upp till ~30 000 * 12/år. Om ett företag ska anställa en privatperson måste företaget betala sociala avgifter och den som utför tjänsten måste betala inkomstskatt. Dessutom räknas ingen ingående moms (?). Resultatet blir att företaget betalar 30% soc.avg. och får 0 i ingående moms samtidigt som privatpersonen betalar inkomstskatt. Om det säljs som en produkt blir det inkomstskatt för privatpersonen men inget annat. Dessutom får företaget ingående moms och en kostnad (lägre vinst/skatt om den är avdragsgill). Det känns lite som att du missförståd vad jag menade med att sälja som "produkt", eller? Om ett företag köper t ex köper en maskin till sin fabrik är det en "produkt", inga soc.avg. och ingående moms. "Köper" företaget en konsult blir det tjänst och soc.avg. (även om det kanske hamnar hos kunsulten om den har f-skatt) och ingen ing. moms. Rätta mig om jag har fel, jag är ny på det här ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Kunde inte redigera inlägget så jag skriver det i ett nytt.
EDIT: Kom att tänka på en sak. En (del-)definition av tjänst är väl att det inte går att lagra? Hemsidor (filer) går ju mycket väl att lagra. Dessutom skulle det bli konstigt om man behövde betala soc.avg varje gång man sålde en sida. Tänk om en sida säljs vidare ett par gånger, ska man betala soc.avg. alla gånger? Om svaret är "nej, bara första" så kan man ju bara hävda att man själv använt sidan innan (eget bruk) och nu säljer den vidare... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Produkt = Fysisk vara (påverkan på lagervärde, innestående lager, avskrivningar etc)
Tjänst = Utfört arbete ofta baserat på tid per gång... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Är inte det enklaste att du registrar dig för F-skatt, så är problemet ur världen?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Storen jag är ganska medveten om det där och jag är också medveten om att det kanske är lättast att se det som en tjänst.
jonny det tror jag inte. F-skatten har ju ingen påverkan på hur något ska beskattas utan bara hos vem (så vitt jag vet). Dvs. kostnaderna flyttas från ena parten till den andra. Jag är intresserad av om man kan tolka den färdiga hemsidan som en produkt. Om du har ett företag med "massor" av inkomster och ingen utgående moms och sedan har du en produkt (hemsida) som du säljer till det företaget för t ex 20 000. Då kommer företaget få ingående moms på 5000 och minskad vinst med 20 000. Om företaget annars betalar 50% skatt på vinsten betyder detta att 10 000 + 5000 annars skulle gått till skatt om jag förstått alla skatter rätt. Företagsägaren går miste om 5000 i uttag och försäljaren av hemsidan får 20 000 minus skatt på 30% (6000). Jag har kanske missuppfattat något men annars är ju 14 000 > 5000. den 50%iga skattesatsen kommer från egenföretagare med heltidslön på "sidan om" som är mer än 30 000/mån. (Jag kan tänka mig att privatpersonen som säljer hemsidan också behöver betala momsen på något vis men då blir det i alla fall 14000-5000=9000 och 9000>5000.) Det hela handlar ju om att det är en galen räntesats (50%) om man har arbete vid sidan av. För att förkorta eventuell fortsatt diskussion kan jag ställa en följdfråga. Om ni och skatteverket totalsågar det jag skrivit om. Skulle samma sågning gälla om företaget köpte en bil (som räknas som avdragsgill)? Vad jag försöker få fram är om man kan tolka hemsidan som ett köp av samma slag som en bil. För att återknyta till var Storen sa: Citat:
Samtidigt är det inte firekt en fysisk vara. Det är ju bara ett par filer. Dessa definitioner är ju gjorda utan att ha en tanke på IT (inte så konstigt men sant). Därför handlar det väl om en tolkning och jag påminner igen om det jag skrev ang. sidor som sälj vidare. En hemsida kan man sälja vidare mellan företag och en hemsida kan man spara. En tjänst kan man varken sälja vidare eller spara. Betalar alla webshopsförsäljare soc.avgifter när de säljer en shop till en kund? Det kan jag inte tänka mig..? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ok, då vill jag påstå att kostnaden för att "producera" hemsidan består återigen av tid. Att du sedan säljer den om och om igen handlar väl egentligen "bara" om att bespara tiden. Krävande att göra samma sak flera ggr... Antar att det är så myndigheterna ser på saken idag i alla fall.
Det är en svår fråga du ställer... Kanske handlar det om privatpersonen anlitar en tjänst eller köper tjänsten? Jag vet inte, det är ju måndag... :blink: |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vad spelar det för roll för en momsregistrerad köpare om det ingår moms eller inte?
Momsen är varken intäkt eller utgift för ett normalt momsregistrerat företag. Företag får med vissa undantag inte lyfta momsen på bilar då bilar är ett specialfall. Det brukliga är att företag köper en webbproduktion av ett annat företag som är registrerat för moms och f-skatt och då spelar det ingen större roll om det är en vara eller en tjänst. Om det är en privatperson så blir det fråga om en anställning. Om du har en månadslön på över 30 000 kr är det förmodligen ändå smartast för dig att bilda någon form av bolag. Om ditt bolag fakturerar för dina tjänster kommer pengarna in i bolaget. Bolaget kan då, beroende på registrerad verksamhet, köpa inventarier och göra ett nollresultat. Således har du möjlighet att köpa exempelvis datauturustning för pengarna istället.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
tack för svaren
Citat:
Då skulle det innebära att dessa webshopsförsäljare betalar soc.avgifter för varje försäljning av sin webshop. Men de kan ju inte behöva 30% för varje gång... då kommer det ju i extremfallet bli så att företaget, efter mycket försäljning, har betalat t ex 1 000 000 kr i soc avgifter (pga många försäljningar) när det bara tog 50 timmar att göra sidan. Lite simpel räkning: Arbetsåtgång hemsida: 50h Timlön: 500kr Summa 25 000kr för varje försäljning ska det sedan betalas 30% soc avgifter på 7500 (kanske har räknat fel, men se det symboliskt isf) 1 000 000 (från exemplet)/7500 = 133,33 dvs efter 134 kunder har man passerat en miljon i arbetsgivaravgifter. Inte rimligt. Det enda rimliga är ju att webshopen säljs som en produkt och då med utgående moms för den som köper och inga sociala avgifter? Frågan om ifall man anlitar en person eller köper en tjänst vet jag inte om jag håller med om/förstår riktigt. Det är väl sociala avgifter oavsett om man köper en tjänst eller anlitar någon? Citat:
pengarna finns i bolaget och jag är medveten om att man kan köpa t ex "datautrustning" för pengar. Det är precis vad jag pratar om. I stället för datorprodukter handlar det dock om en hemsida. Det handlar fortfarande om att göra nollresultat (eller komma närmare iaf). En anledning till att datorprylar inte funkar är att det nog blir svårt att motivera att köpa mer än datordelar för en hel dator. Dessutom skulle en försäljning av hemsida resultera i pengar isf varor (datordelar). |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|