FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kan man bokföra en sådan domän som inventarie och inte som kostnad? Och göra ev. avskrivningar över tiden?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Beror på syftet...
Ska den säljas vidare? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Syftet är att använda den i rörelsen, men jag vill gärna kunna bokföra den som tillgång och inte som kostnad, då den har ett högre värde än bara själva domänavgiften, om den en dag skulle säljas.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Exakt när man får göra vilket av alternativen är lite luddigt, men det handlar om att kunna motivera och visa på syftet.
1. Ska man sälja domäner vidare som domänhandlare ska de bokföras som lager (enl. skatteverket.se) 2. Har man köpt en verksamhet som är en domän. Typ man köper en liten MFA-sida med en bra domän så kan det både vara avskrivningsbar tillgång eller en direkt kostnad. Det beror på hur stora intäkterna är i förhållande till kostnaden och hur man motiverar. Jag har gjort köp på 40-50k som har en avbetalningstid på 1 år eller mindre och då bokfört direkt som en kostnad. På en domän/sida där värdet bara ökar kan det ofta vara fel att göra avskrivningar. 4. Enl. min erfarenhet finns det inget rätt eller fell här utan det är en tolknings- och syftningsfråga. Gör det som är bäst för dig sålänge det är motiverbart och din revisor/konsult ställer sig bakom. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag är också mer nyfiken kring detta. Jag köpte nyligen en se-domän för 40k. Den ska användas i eget projekt men jag anser ändå att värdet av domänen ligger runt eller över vad jag betalade för den. Dvs domänen har ett eget värde men den ska användas i eget projekt.
Avskrivningar låter knasigt då jag ju snarare tror värdet ökar med tiden. Men även om syftet är att använda domänen borde ju domänen kunna tas upp som en tillgång. Finns i så fall regler för hur mycket av värdet man får ta upp? Det verkar lite svårt att få tillgång till riktigt klara direktiv kring detta om man vänder sig till dem som borde ha svaret... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
om man då vill köpa till en domän till företaget för ca 10 000kr från en av delägarna (ägs privat idag) inför ett projekt som ska köras igång där domännamnet är nyckeln till det hela.
Ett onlineprojekt inom utbildningsområdet. Bör det vara något problem med bokföring kring detta? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Svaren vi fick från Skatteverket resulterade i en bloggpost med genomgång av det hela:
http://www.dreambuilders.se/skattere...v-webbplatser/ |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|