FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har litet problem, använder Visma Enskild Firma till att skapa fakturor, och när jag gör det får jag inte ut någonstans vad dom ska skriva i meddelande eller ocr, så jag vet vilken faktura som blivit betald.
För på min internetbank står det bara mitt BG nummer på meddelande för varje inbetalning, så då får man sitta och gissa sig fram vilket faktura som blivit betalt, och är det två lika belopp som ska vara betald samma dag, oftast den sista i månaden, då kan det bli klurigt att sätta rätt. Hur gör ni? Några tips? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Mina kunder skiver alltid fakturanummer och vissa lägger även till kundnummer,
du borde se det i specen från Bankgirot. Jag anger alltid fakturanummer om det inte finns ett ocr-nummer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Okey, men dom som betalat mig har inte skrivit in något iaf vad jag kan se.
Utan det står endast mitt Bankgiro nummer på betalningen. För dom som inte förstår, hur brukar man ange hur meddelande / OCR ska skrivas när fakturan betalas? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Om du inte har "automatisk" hantering av avstämningen med OCR nummer (vilket jag antar att du inte har) så anger man normalt sett fakturanummer. Vet inte riktigt hur din bank visar detta, men Handelsbanken visar det tydligt. Klickar jag på betalningen på internetbanken får jag upp all info som betalaren angett. Ser man ingenting där så kan det betyda att de inte angett någonting alls... då blir det desto svårare att lista ut.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
kan du inte klicka på ditt bg nummer? man brukar då komma in på BGCs site där man ser mer info.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har Swedbank och går via internetbanken till Bankgirot där jag får all info om betalningen, i kontoutdraget ser jag bara bankgironumret som referens så man måste vidare till Bankgirot för att få infon.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Du får inte pappersavier hemskickade av Bankgirot där informationen finns med? Så brukar det väl vara om man inte aktivt säger upp den tjänsten. Det kostar ju några kronor per avi.
För att kunder ska skriva fakturanumret så är det ju bara att lägga till raden "Ange fakturanummer vid betalning" på fakturorna. Tror väl de flesta gör så ändå eller skriver kundnummer då man inte vill göra en betalning utan någon som helst information att det är just du som betalat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om du har Nordea:
Klicka på den röda BG-loggan till höger om ditt kontonummer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har swedbank precis som nicklas! ska titta om jag ser nåt mer!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nu såg jag, under ekonomisk översikt -> bankgiro tjänster.
Har aldrig sett den tidigare, men tack alla! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|