FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej.
Jag undrar om det är möjligt att hyra ut ett enskilt rum i lägenheten som kontor, och det kommer bara att användas som kontor. Hur går man tillväga isåfall? Vad är det för krav som gäller o.s.v från er som har erfarenhet av detta. Senast redigerad av Geneva den 2009-11-19 klockan 00:43 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Om jag inte är helt ute och cyklar så kan bostadsrättsföreningen/hyresvärden neka till att använda lägenheten som kontor. Men det kanske bara gäller om det handlar om hela lägenheten. Kanske är skillnad med enskilda rum.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det kan dom säkert! Man har ju någon gång i ett annat sammanhang skrivit på ett kontrakt. Det är ju trots allt deras hus...
Sen beror det väl på vad man ska använda kontoret till. Enklast är väl att fråga! Det är inte alla värdar som är så fina i kanten... faktiskt. Själv hyr jag i andra hand utan värdens vetskap. När jag efter två år träffade honom sa han bara "du skulle kunna hyra av mig i stället..." Men jag har stor två meter skylt mot gatan, 5 meter från fönstret... Så det är ingen direkt "undercover verksamhet"! (Denna värden hade inte ens tittat på huset, en stor fastighet med många hyresgäster, både privat och företag, innan han köpte det...) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Rummet ska alltså hyras ut som kontor till mig själv som "äger" bostaden (bostadsrätt).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Bäst är väl att kolla med föreningen för att vara på den säkra sidan. Eller strunta i't. Antar att du är mer intresserad av de skattemässiga aspekterna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Om det är ett rum i din lägenhet så tror jag du endast kan göra schablonavdrag för arbetsplats i hemmet. Detta gör du i deklarationen (4000 i hyresrätt/bostadsrätt, 2000 i hus du äger själv). Om du ska kunna dra hyra och alla kostnader (värme, el osv) så måste du ha en särskilt inrättad lokal med egen ytterdörr. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|