Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Polisanmäla bedragarna

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-01, 21:23 #31
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 325
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 325
Citat:
Ursprungligen postat av Wojt Visa inlägg
Snarare du som har svårt att fatta.

Personer som inte hämtar ut sina postförskott betalar inte fakturor du skickar till dem pga att de inte löser ut sina paket.

Det måste du väl inse själv?
Jag fattar visst så anklaga mig inte för att fatta och sedan brukar företagen skicka en räkning för outlösta paket och om de inte betalar går det till inkasso och sedan kronofogden.

Nu tänker jag varken skriva eller läsa vad som skrivs i tråden.

Håller mig borta från oseriösa företag som kräver betalt innan de skickar produkterna.
Kedi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-01, 21:39 #32
Cods avatar
Cod Cod är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 149
Cod Cod är inte uppkopplad
Medlem
Cods avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av Kedi Visa inlägg
Jag fattar visst så anklaga mig inte för att fatta och sedan brukar företagen skicka en räkning för outlösta paket och om de inte betalar går det till inkasso och sedan kronofogden.

Nu tänker jag varken skriva eller läsa vad som skrivs i tråden.

Håller mig borta från oseriösa företag som kräver betalt innan de skickar produkterna.
Jag tror inte att någon skulle anklaga dig för att fatta
Cod är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-01, 23:37 #33
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Återigen, att skicka en räkning för ett paket som inte ät uthämtat till inkasso och sedan KF medför ännu mer kostnader om personer inte betalar. Hade alla konsumenter varit betalande kunder, hade ett sådant upplägg fungerat bra, nu ser verkligheten tyvärr inte ut så, och med tanke på den nya snabblån träsket så är snart var 5-e svensk med i KF register, svårt att bedriva en verksamhet på att skicka fakturor då och hoppas på betalning.

Kedi, starta ett företag och arbeta enligt principer du förespråkar, innan du har gjort det behöver du nog inte kalla någon här för oseriösa företagare som väljer att få betalt för sin tid/produkt.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-02, 03:32 #34
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Davve Visa inlägg
En kalle banan beställer en tjänst, får den levererad med faktura. kalle har massa bet.anmärkningar och väljer att inte betala sin faktura. Jag skickar den till inkasso och fakturan vilar i väntan på att kalle ordnar sin ekonomi och betalar sin skuld. Men kalle skickar en ny beställning en tid efter, trots att han sket fullständing i min faktura. Jag erbjuder då förskottsbetalning pga en ordeglerad skuld, kalle väljer att skita i det för då måste han betala, det var ju inte kalles tanke vid köptillfället.

Sådana fall finns det gott om, folk vid beställnign vet med sig att de inte kommer att betala. Det är ett bedrägligt beteende som inte är lagstadgad tyvärr, men borde bli.

Det handlar dock inte bara om privatpersoner, företagen gör likadant. Jag kollar därför upp kunden innan och har den prickar så lägger jag ingen tid på den kunden. Erbjuder förskottsbetalning, och innerst inne skiter jag i om han väljer det eller ej, vill ändå inte ha den kunden.
Det du beskriver är nog mer bedrägeri än något annat, jag uppfattade inte trådskaparens inlägg så.

Citat:
Ursprungligen postat av Davve Visa inlägg
Det är som jag skrev samhället är byggt för att skydda konsumenten, men som det brukar så går allt till överdrift i sverige ibland. Om jag ansäller någon och inte betalar lön så får jag problem. Men om jag som anställd köper något hos en företagare, vars lön är beroende på intäkter, och skiter i att betala fakturan så händer det inte mycket. Och betalningsanmärkningen skrämmer bara den som inte har det, personer som har flertal sådana skiter i om de får en till.
I normalfallet är konsumenten en lite arbetsam myra som går till jättestora företaget som H&M, ICA, Coop, Åhléns mfl. Det är så lagstiftaren ser på det.

Sen fi nns det många småföretagare som borde strama upp sina rutiner för kundorder, det är otroligt många som inte gör det allra minsta försök att kontrollera vem man gör kreditaffärer med. Jag har själv gjort stora förluster på detta sätt, jag är inte bättre än andra på den punkten, annat än nu i efterhand förstås.

Citat:
Ursprungligen postat av Davve Visa inlägg
Tänk vad enkelt det hade varit om varje företag hade en möjlighet att belasta kundens bankkonto om skulden inte regleras. Det skulle kunna finnas en myndighet som först måste godkänna det för att kontrollera så allt går rätt till. Då skulle vi alla företagare kunna sköta våra indrivningar själva ist för att betala kronofogden som inte ens klarar av att dela ut brev för underskrift till den som är skyldig. Skulel vi företagare ha en sådan möjlighet, skulle även konsumenter med dålig ekonomi fundera både en och 2 ggr innan de handlar utan att ha råd till det, för då skulle det kännas i deras plånbok ändå.
I alla affärer är det minst 2 parter, den ena kan aldrig ges företrädesrätt i att alltid ha "rätt" by default. Jag har varit med om många gånger där min bank olovandes drar pengar från mitt konto för "avgifter" än hir och än dit. Jag har bestridit men de skiter i det och skriver tillbaks att jag gett miss samtycket till att betala ALLA bankens avgifter, oavsett om jag gillar det elelr inte. De har blans annat tagit ut 175 SEK i Bevakningsavgift, fast det egentligen var en påminnelse. Jag protesterade men de drog avgiften i alla fall.

SEB- kör med sina avgifter när en betalning inte har gått i väg enligt plan för att de kollar saldot en dag innan pengarna ska betalas och då hade inbetalningen inte hunnit fram, när väl förfallodagen kom så fanns det gott om pengar på kontot men de drog en avgift för att betalningen inte kunde utföras (betalningen skedde som dn skulle i alla fall) men banken tog lik fölrbaskat ut en "avgift" för att skcika ut en "påminnelse" som kom några dagar EFTER att betalningen hade skett.

Det finns fog för att leverantörer inte ska ha oinskränkt rätt att belasta "kundens" konto. Däremot förekommer det en enormt släpphänt kreditgivning från många leverantörers sida.

Småföretagare behöver bli bättrre på detta och inte blint lita på alla kunder som man inte känner. Jag har som sagt litat alldeles för mycket på mina egna kunder vilket har gjort att jag gjort enorma förluster helt i onödan.

Citat:
Ursprungligen postat av Davve Visa inlägg
Det är företagen som driver sverige, ju sämre det går för oss ju sämre det går för sverige. Inte nog med det, det är små företag som driver Sverige, alltså du och jag... Stora företag får skattelättnader, eller betala skatt i andra länder. Så varför är det alltid konsumenten det är synd om? Utan företag skulle det inte heller finnas konsumenter.
Vi är helt överens om att det är företagen och företagarna som skapar mervärde i samhället.

Tyvärr finns det fler bedragare bland företagare än det finns i samhället i stort, det beror troligen på att ett företag naturligt cirkulerar mer pengar och pengars värde. Det blir som flugorna kring en sockerbit, det är int esockerbitens fel att flugorna kommer....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017