FAQ |
Kalender |
2009-12-10, 11:05 | #11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hursomhelst så har jag även konfigurationen i postfix:
# Requirements for the connecting server smtpd_client_restrictions = reject_unknown_client, Vilket ger tex: 450 4.7.1 Client host rejected: cannot find your hostname när andra inte har rätta ptr. Men det är inte domännamnen i min signatur som ska ha rätta reverse ptr, utan det måste ju vara rätta ptr på emailservrarnas IP`n:? www.wn.se har ju tex inget reverse ptr record alls på detta IP:et: Nameserver ns.okwebhotel.se. reports: No such host 165.207.63.212.in-addr.arpa. Men jag ska se över mina spf med en gång Senast redigerad av Danielos den 2009-12-10 klockan 11:09 |
|||
Svara med citat |
2009-12-10, 11:14 | #12 | |||
|
||||
|
Kan denna spf stämma: på domänen getwebs .org ?
"v=spf1 a:smtp a:smtp2 mx:getwebs.org include:getwebs.org ~all" The SPF record: v=spf1 a:smtp a:smtp2 mx:getwebs.org include:getwebs.org ~all can be explained as: v=spf1 This identifies the TXT record as an SPF string. a:smtp smtp is also allowed to send mail from getwebs.org. a:smtp2 smtp2 is also allowed to send mail from getwebs.org. mx:getwebs.org The MX servers for getwebs.org are allowed to send mail from getwebs.org. include:getwebs.org Any server allowed to send mail from getwebs.org is also allowed to send mail from getwebs.org. ~all SPF queries that do not match any other mechanism will return "softfail". Messages that are not sent from an approved server should still be accepted but may be subjected to greater scrutiny. Senast redigerad av Danielos den 2009-12-10 klockan 11:17 |
|||
Svara med citat |
2009-12-10, 11:20 | #13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Den första varianten du postade såg rätt ut, precis så som jag sätter upp mina SPF.
"v=spf1 a mx a:smtp.getwebs.org a:smtp2.getwebs.org ~all" |
|||
Svara med citat |
2009-12-10, 11:22 | #14 | |||
|
||||
|
Men sen att jag måste ändra helo hänger jag inte med på, smtp.getwebs.org har helo smtp.getwebs.org och samma på smtp2, dvs helo smtp2.getwebs.org
|
|||
Svara med citat |
2009-12-10, 11:28 | #15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ok, du har rätt HELO, men jag menade bara mer generellt att alla som har en annan utgående server bör kolla att HELO och SPF är korrekt satta, så att även SMTPn blir godkänd.
|
|||
Svara med citat |
2009-12-10, 11:35 | #16 | |||
|
||||
|
Ok, det låter bra, tack för hjälpen så här långt!
|
|||
Svara med citat |
2009-12-10, 12:47 | #17 | |||
|
||||
|
Email kommer fram till hotmail.com dock får jag ett fel:
(250 mail from IP 193.42.159.236 soft failed sender ID check. Please ensure this IP is authorized to send mail on behalf of [hotmail.com]) Någon som har en aning vad som är fel och hur det kan åtgärdas? Edit: Det var för att reverse ptr var getwebs.org när skickande email server heter smtp2.getwebs.org så nu funkar det. Senast redigerad av Danielos den 2009-12-10 klockan 13:11 |
|||
Svara med citat |
2009-12-10, 13:38 | #18 | |||
|
||||
|
När man tittar på detta är det rätt intressant, min ingående server nekar email från webmasternetwork.se (detta forum):
Citat:
Nameserver ns.anycast.okwebhotel.se. reports: No such host 161.207.63.212.in-addr.arpa. Kör man den email adress som står som avsändare nobody_a_webmasternetwork. se på din www.validmail.org så får man helt fel reverse ptr: Mailserver warning: Reverse PTR found: 83.140.162.134, Expected: mail.webmasternetwork.se Vilket innebär att jag inte längre får emailnotifieringar från wn.se =) Senast redigerad av Danielos den 2009-12-10 klockan 13:50 |
|||
Svara med citat |
2009-12-10, 16:34 | #19 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Bra, då visar det att min validerare fungerar
|
|||
Svara med citat |
2009-12-10, 21:31 | #20 | ||
|
|||
|
Väldigt många epostservrar som inte validerar på uppslag. Till exempel två av våra största affiliatenätverk, fast de har rättat till det.
Värre var det när DHL inte kunde konfa sin server vilket gjorde att jag missade avisering på ett paket till mig. Ett sånt företag är så stort så det finns ingen som tar ansvar för något så futtigt som en mailserver. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|