FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej och hå.
I år startade jag en enskild firma och jag har lite skattefrågor nu innan året är slut. Hur mycket skatt betalar jag på de pengar som är kvar i bolaget som jag inte har rört, d.vs. överskottet? Vi säger att jag har flyttat över 100 000 SEK från företagskontot till ett annat och sen tillbaka till företagskontot igen. Måste det ändå deklareras som "eget uttagg"? Hur ska jag göra om det inte ska deklareras som det eftersom man måste betala mer skatt på lönen än om pengarna är kvar i bolaget. Eller har jag missförstått det? Om man t.ex. har 600 000 SEK på kontot och för över t.ex. 300 000 SEK till en aktiedepå. Men skickar tillbaka dessa pengar till företagskontot innan året är slut. Hur går det till? Hur är reglerna när man flyttar pengarna mellan olika konton? Är lite novis på ämnet. Hade varit tacksam om någon hade kunnat svara på mina något dumma frågor ![]() Senast redigerad av Geneva den 2009-12-13 klockan 00:02 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du skattar bara för vinsten i bolaget. Spelar ingen roll hur du flyttar och har dig, eget uttag påverkar inte resultatet.
Här finns lite mer information: http://foretagarguiden.tillvaxtverke...b/d/476/a/1987 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Kort sagt, att skatten för vinsten ska betalas antingen man gör eget uttag eller ej. Det är resultatet i verksamheten som är avgörande, inte uttagen? ![]() Senast redigerad av Geneva den 2009-12-13 klockan 01:02 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Eftersom du inte kan ta ut lön kallas det eget uttag. Tar du ut pengar och handlar aktier ska du bokföra detta som eget uttag.
Sen tror jag inte heller EF ens får äga aktier. Och skulle det vara möjligt så blir det ganska jobbigt att bokföra alla transaktioner och sen betala ~50% skatt på vinsten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det jag undrar är om jag har ca 600 000 SEK på företagskontot, och vill flytta över 400 000 SEK till min privata aktiedepå och leka med dessa, och sen kunna flytta tillbaka dessa 400 000 SEK senare under året. Hur ska det bokföras (om jag måste)? Senast redigerad av Geneva den 2009-12-13 klockan 01:09 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Nu är jag inte helt hundra på vad skatteverket skulle tycka om en sån här sak men jag antar att du menar följande:
Du tar ut 500K ur ditt företag och bokför detta som eget uttag i tex mars månad. Under ca 6 månaders tid kanske du daytradar eller något likannde med dessa och får ihop ett par hundra K till. När du är klar sätter du tillbaka dina 500K i företaget och bokför detta som egen insättning. Då har du typ räntefritt lånat 500K under ett antal månader för att göra vad du vill med medans det inte påverkar mer än likviditeten i bolaget. I teorin skulle det väl inte vara några problem men jag kan inte svära på att det är så. Ett alternativ är att inte sätta tillbaka pengarna i bolaget igen utan bara skatta för dem när det väl är dags om du inte behöver dem i bolaget senare till annat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Senast redigerad av Geneva den 2009-12-13 klockan 01:46 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
I regel har man väl ett separat företagskonto där alla företagets pengar rör sig och ALLA transaktioner på detta konto ska bokföras. Flyttar du 500k från detta konto till ett annat som inte tillhör företaget ska det bokföras som eget uttag om det inte är en kostnad som du kan dra på företaget. Jag hade själv dock aldrig fört tillbaka pengarna till företagskontot då jag misstänker att skatteverket skulle kunna lägga sig i syftet med transaktionerna. Tar du bara ut dem så borde de inte kunna säga så mycket så länge du skattar för dem i slutändan.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Även om skatteverket hade lagt sig i så är det inga konstigheter man håller på med egentligen. Men ja... Senast redigerad av Geneva den 2009-12-13 klockan 02:01 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Insättning på skattekontot från firmakontot räknas som eget uttag, så du kan sätta in pengar på skattekontot privat utan att gå via firmakontot (och då utan att bokföra insättningen).
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|