Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Amerikansk faktura

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-18, 21:57 #1
Pauls avatar
Paul Paul är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2009
Nykomling
Pauls avatar

Earth Amerikansk faktura

Jag är en svensk webmaster bosatt i USA.
Här i USA kan jag starta ett eget företag utan något större krångel, utan att fylla i ett enda papper så länge som jag namnger företaget efter mitt eget efternamn.
Så det är vad jag kommer att göra.

Nu vill jag kunna fakturera svenska kunder.
Nu undrar jag om någon har tidigare erfarenhet från detta.
Vad är bästa/mest erkända sättet att göra detta?

Ska jag skicka invoice/faktura med summan i dollar eller svenska kronor?
Ska invoice/faktura vara på svenska eller engelska? (Löjlig fråga?)

I USA har vi inte moms utan istället 10-15% personlig skatt på vinsten så jag kan inte ta med detta i fakturan utan jag får bara göra ett påslag på summan så det täcker.
Vad innebär det för min svenska kund om priset är utan skatt och utan moms?

Kan kunden betala mig på mitt svenska (personliga) bankkonto eller kommer det automatiskt involvera svenska skattemyndigheter?
Vore det någon skillnad på om min svenska kund betalade mig till mitt amerikanska bank-företagskonto eller bank-personliga konto (business/personal account)?

Tacksam för svar.
Paul är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-19, 08:02 #2
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Välkommen till staterna! (om du är ny här)

Citat:
Ursprungligen postat av Paul Visa inlägg
Jag är en svensk webmaster bosatt i USA.
Här i USA kan jag starta ett eget företag utan något större krångel, utan att fylla i ett enda papper så länge som jag namnger företaget efter mitt eget efternamn.

Nu vill jag kunna fakturera svenska kunder.
Nu undrar jag om någon har tidigare erfarenhet från detta.
Vad är bästa/mest erkända sättet att göra detta?
Faktura via email borde väl räcka?

Citat:
Ska jag skicka invoice/faktura med summan i dollar eller svenska kronor?
Ska invoice/faktura vara på svenska eller engelska? (Löjlig fråga?)
Driver du ett Amerikanskt företag så är det nog lämpligast om dina fakturor är på Engelska. Skicka dina fakturor i dollar, annars riskerar du valutaförluster. Sen blir det så jobbigt att bokföra svenska kronor...

Citat:
I USA har vi inte moms utan istället 10-15% personlig skatt på vinsten så jag kan inte ta med detta i fakturan utan jag får bara göra ett påslag på summan så det täcker.
Vad innebär det för min svenska kund om priset är utan skatt och utan moms?
Man kan i.o.f.s. kalla vår 'Sales Tax' för vår moms här i USA, men den påverkar ju inte om du fakturerar en svenska kund.
Du menar att du vill lägga på så att det täcker din egen inkomstskatt? Det kan man väl göra om man vill, men jag har aldrig hört talas om nåt liknande. Din inkomsskatt kan ju inte likställas med moms.

Antar att det det är ett 'Sole proprietorship' du ska starta, glöm inte bort att du måste betala 'Self-employment tax' (sociala avgifter) på 15.3% utöver din personliga skatt.

Citat:
Kan kunden betala mig på mitt svenska (personliga) bankkonto eller kommer det automatiskt involvera svenska skattemyndigheter?
Vore det någon skillnad på om min svenska kund betalade mig till mitt amerikanska bank-företagskonto eller bank-personliga konto (business/personal account)?
Driver du Amerikanskt företag i USA, så ska ju pengarna gå in på ditt Amerikanska bankkonto. Självklart.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-20, 01:31 #3
Pauls avatar
Nykomling

Nykomling
Pauls avatar

Jag antar att jag blev missinformerad eller missförstod då.
Vet du något bra ställe där man kan läsa in sig på vad man ska göra i vilken ordning om man startar eget, och vad man ska ta med i beräkningarna?
Jag kollade upp IRS site, men byrokratspråket och alla "om och men" gör det svårt att få ett grepp om.
Oläst 2009-12-20, 03:38 #4
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Jag antar att jag blev missinformerad eller missförstod då.
Vet du något bra ställe där man kan läsa in sig på vad man ska göra i vilken ordning om man startar eget, och vad man ska ta med i beräkningarna?
Jag kollade upp IRS site, men byrokratspråket och alla "om och men" gör det svårt att få ett grepp om.
Som du sa tidigare så är det mycket enkelt att starta ett 'Sole proprietorship' företag (enskild firma). Nåt direkt att ta i beräkningarna finns inte mig veterligen.
Det är bara att köra på.

Det första steget är att bestämma ett namn på ditt företag.

Sök igenom din County Clerk's Fiktiva-företagsnamn-databas, antingen på nätet eller direkt hos din County Clerk's kontor för att säkerställa att ingen annan använder namnet du valt. Varje 'county' och 'state' har olika regler för detta, så kolla med din egen 'county clerk'. Finns du i Fresno, CA så har du info här. Kostar $35 att regga ett fiktivt företagsnamn i Fresno.

Du bör också kontrollera med Patent & Trademark Office's Elektroniskta söksystem på nätet för att se till att det inte finns en konflikt med ditt namn på nationell basis. När du reggar ett namn i din county och/eller state så bryr de sig inte om det existerar i andra stater eller inte, så det är upp till dig själv att kolla upp.

Ditt legala företagsnamn kommer bli: förnamn efternamn DBA (Doing Business As) företagsnamnet

Om företagets namn är ledigt är du redo att gå vidare till nästa steg.

Om du väljer ett företags namn typ; 'Sven Svensson's Bilmek' så kan du nog skippa ovanstående steg.

Ett Federal Tax ID number behöver du inte ansöka om när du startar ett 'Sole proprietorship'. Ditt SS# blir ditt Federal Tax#.

Ett sales tax number behöver du förmodligen också. Bor du i California hittar du info här.

Vet inte riktigt hur mycket som var oklart för dig när det gäller skattten.
Men jag kan dra det lite kort i fall att...

Du betalar in din egen beräknade skatt April 15, June 15, Sep 15 och jan 15.
Två olika'forms' ska skickas in. Federal 1040-ES och State 1040-ES (verkar visst heta 540-ES i california...)
Är du skyldig att betala in 'sales tax' så måste du göra det antingen varje månad, kvartal eller år beroende vad IRS bestämmer.

Self-employment tax betalar du på 92.35% av nettovinsten i företaget.
15.3% på allt upp till $76,200 och 2.9% på allt över $76,200. Lägg ihop de båda och du har din self-employmet tax.

State och federal tax betalar du på din nettoinkomst (efter shablonavdraget på $11,900, kostnad för sjukförsäkring, halva self-employmet tax från föregående år med mera)

Federal tax table:

Senast redigerad av WebboT den 2009-12-20 klockan 03:40
Oläst 2009-12-20, 06:24 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Det finns en möjlighet att registrera en filial i sverige, då får du ett svensk orgnr och kan öppna bankkonto, bankgiro eller plusgiro i Sverige, då kan du låta svenska kunder betala till ditt konto i sverige och sen kan du vid enstaka tillfällen föra över pengarna till USA och ditt amerikanska bankkonto. Då minimerar du trasaktionskostnaderna. Du kan öppna dollarkonto så du slipper ta valutarisken själv. Det finns mer detaljer att ta reda på. Eftersom du är svensk så är det lätt för dig att skriva en faktura på svenska, gör hellre det när du fakturerar svenska kunder.

Vet inte riktigt hus momsen och andra skattefrågor hanteras när man har filial, kanske är det beskattning i sverige då och då faller hela idéen med filial i ditt fall.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-20, 06:45 #6
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det finns en möjlighet att registrera en filial i sverige, då får du ett svensk orgnr och kan öppna bankkonto, bankgiro eller plusgiro i Sverige, då kan du låta svenska kunder betala till ditt konto i sverige och sen kan du vid enstaka tillfällen föra över pengarna till USA och ditt amerikanska bankkonto. Då minimerar du trasaktionskostnaderna. Du kan öppna dollarkonto så du slipper ta valutarisken själv. Det finns mer detaljer att ta reda på. Eftersom du är svensk så är det lätt för dig att skriva en faktura på svenska, gör hellre det när du fakturerar svenska kunder.

Vet inte riktigt hus momsen och andra skattefrågor hanteras när man har filial, kanske är det beskattning i sverige då och då faller hela idéen med filial i ditt fall.
Visst kan man det, men var i skulle den stora vinsten och poängen ligga enligt ditt förslag? Det krävs nog dessutom att man har ett aktiebolag för den dribblingen.

Man skickar en faktura till svenskt företag. Företaget betalar det som står på fakturan. Kan det bli enklare?

Att öppna filialer och involvera andra länder(läs myndigheter) är väl knappast det första man tänker på om man som enmansföretag (antar att det är ett enmansföretag vi pratar om här) ska försöka klura ut hur man startar sin första ensklilda firma i ett "främmande" land?

Senast redigerad av WebboT den 2009-12-20 klockan 07:23
Oläst 2009-12-20, 09:37 #7
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
En filial i Sverige betalar givetvis moms i Sverige.
Oläst 2009-12-20, 13:44 #8
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det finns en möjlighet att registrera en filial i sverige, då får du ett svensk orgnr och kan öppna bankkonto, bankgiro eller plusgiro i Sverige, då kan du låta svenska kunder betala till ditt konto i sverige och sen kan du vid enstaka tillfällen föra över pengarna till USA och ditt amerikanska bankkonto.
Det finns regler för vilka länder och bolagsformer som får "äga" en filial i Sverige. Jag tror inte att enskild firma i USA är en av dessa, kan självklart ha fel.

Sen finns det ju andra frågeställningar. Man måste ju ha F-skatt och måste ju redovisa svensk moms (då man legalt är ett "svenskt bolag") - Du behöver också ha en VD, Revisor, fakta på moderbolaget (aktiekapital, bokslutsperiodisering etc.)

Detta kommer alltså att skapa mer administration och mer krångel för dig, men kommer ju underlätta för dina svenska kunder. Så du får välja om det ska vara lätt för dig - eller lätt för dina kunder
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-26, 00:28 #9
Pauls avatar
Nykomling

Nykomling
Pauls avatar

Filial i Sverige är uteslutet.
Vad kommer det innebära för min svenska kund att priset är utan moms och i dollar?
Oläst 2009-12-26, 09:18 #10
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
Citat:
Filial i Sverige är uteslutet.
Vad kommer det innebära för min svenska kund att priset är utan moms och i dollar?
Utan moms betyder att det inte finns någon moms att betala till dig. Alltså, en faktura på 4.000:- utan moms, 5.000:- med moms blir 4.000:- utan moms till dig.

Bry dig inte om momsen!! Det finns saker i Sverige som är utan moms. Till exempel hyra av lokal och det betalar ju företagen varje månad...

Vad gäller valutan är det inte heller ditt problem. Företagen betalar ju i kronor som på vägen blir till dollar. Det har ju gått i 20 år att köpa saker utomlands i annan valuta men det står kronor på kontoutdraget.

Ta kontakt med företagare där du bor och kolla vad som gäller i just din delstat. Det är olika i olika stater. Sen kollar du vad som gäller för regler med köp/sälj till/från EU.
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
amerikansk, internationell, invoice, usa, utländskt

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017