Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Tips på hur man inte gör affärer

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-27, 10:09 #11
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
Att knycka någons annans domännamn är alltid lågt. Det finns ingen som helst omtanke i en sån handling. Nu har jag inte läst vad samarbetet skulle gå ut på, men en gissning är att knycka domännamn inte var en del av ett "samarbete". Vad är oddsen för att det ska fungera!?

Att danielos tycker att han har gjort helt rätt suger om möjligt ännu mer... Domänkåt i egen hög person!!

Nej, han borde inte delta i denna tråden. Om han nu är intresserad av att vårda sitt rykte, sitt varumärke...

Det är inte kreativt att knycka andras idéer och/eller domäner och det enda jag kan säga till dig danielos, sluta posta i denna tråden!!! Det är såna som dig som gör livet svårt för oss alla. Det hör till vett och etikett att avstå vissa saker. Att du ful-reggar andras domäner och snyltar på andras idéer gör dig bara till en tramsig fjant...

Det enda du kan göra nu är att logga in på detta forumet under ny identitet och inte förknippas med de varumärken du driver. Det finns säkert folk som är villiga att hålla denna tråden vid liv under lång tid framöver. TS + jag, fler?? Nåja... det märks väl...
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-27, 10:31 #12
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danieloss avatar

MrBob, jag håller verkligen inte med dig, menar du att studiox har ensamrätt på alla landsdomäner med samma namn utan att registerat det som varumärke? Att bara köpa en annan landsdomän är inte att knycka. Och i detta fallet är det ju självklart då ordet comparias inte är unikt utan är ett vanligt spansk ord som betyder "jämförde du" och kan användas i helt andra sammanhang än just en prissöktjänst. Nej, trots ditt inlägg ser jag inget fel i mitt handlande och hade inget ont uppsåt. Du säger "förknippas med de varumärken du driver", så långt jag vet har jag inget registerat varumärke. Jag har full respekt för registrerade varumärken, men att man genom att registrera en .se domän skulle ha rätten till alla landsdomäner är ju urfånigt, och detta fallet har jag aldrig ens haft den minsta lilla tanke att sätta upp en liknande prissöktjänst, så ditt prat om att knycka håller inte. Det finns mängder med andra som har registerat samma domännamn mina fast på sina toppdomäner inkl. den respektabla http://www.forumotion.com/ där man regade forogratis.es på olika toppdomäner, och inte gråter jag för det.

Och vad löjligt att jag inte skulle få delta i denna tråden! Och sen att du uppmanar mig att inte ta mitt ansvar och byta identitet vad det lågaste och löjligaste jag hört! Nä, håll dig undan själv om du inte kan skriva nåt vettigare än så.

Senast redigerad av Danielos den 2009-12-27 klockan 11:24
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-27, 13:45 #13
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Äh, Danielo. Ta inte åt dig.

Blev senast häromdagen kontaktad av en person som reggat en domän väldigt lik min men på ett annat språk, och det har hänt flera gånger. Där de frågar om jag vill göra ett samarbete, och jag har tackat ja varje gång. Domänen är skitsamma, de erbjuder ett annat språk som jag aldrig skulle kunna göra på egen hand, och står för moderering av sajten. Jag får en del av kakan + trafik till min .com domän i form av en "english"-knapp. Det är perfekt.

Danielo erbjöd ett bra samarbete, och jag tror inte att han skulle vara för girig för att det skulle bli en bra deal heller.

studiox däremot beter sig verkligen som att han inte varit i branschen länge. Vad är det här för "uthängning"? Hade du varit smart hade du talat vidare med danielo via mail. Hade du bara velat använda det här som exempel för att berätta för andra hur du tycker att man inte ska göra så finns det fortfarande ingen anledning att nämna namn, det vet alla.

Senast redigerad av JimmyB den 2009-12-27 klockan 13:47 Anledning: stavfel
JimmyB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-27, 14:29 #14
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Tror att det skulle vara väldigt givande för studiox att etablera ett samarbete med danielos, som ju har närvaro och ingångar på den spanska marknaden.
Nu är ju i alla fall domänen säkrad istället för att den ligger hos nån som inte kan erbjuda något, och kommer ni inte överens så kan man börja gnälla, men jag tror att det var lite tidigt att gå ut på WN innan ni förhandlat klart.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-27, 15:00 #15
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Jag förstår inte problemet studiox. Du letar efter partners som vill sprida din plattform globalt? När någon erbjuder sig att göra detta hänger du ut honom som snyltare?

Danielos kan spanska marknaden, han har resurser för att marknadsföra sidan, han har ett passande domännamn för ändamålet?

Tycker du gör bort dig ganska hårt genom att sköta eventuella partnerskap på ett sådant sätt du gjort.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-27, 20:22 #16
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Tack JimmyB, Magnus A samt daniel för ert stöd! Jag skulle liksom JimmyB inte tveka att tacka ja till någon som kan och har språkkunskaper för att sprida EgenSajt plattformen i andra länder, med en domän helt lik någon av mina eller med sin helt egna. Jag har ingen somhelst möjlighet att klara av t.ex. tyska marknaden då jag inte kan tyska. Det var ju med den bakgrunden samt det faktum är att wn är full av webmasters som har inspirerats av amerikanska idéer och sajter och satt upp en svensk motsvarighet, och en del faktiskt med exakt samma domän, fast på .se toppdomänen, med eller utan stöd från den som startade den amerikanska siten.

Och med denna inställning och bakgrund så var min tanke precis som JimmyB sa, att säkra domänen och erbjuda ett bra samarbete.

Så detta är inget konstigt eller nytt inom webbmarknaden, utan detta anser jag är något positivt och utvecklande för internet.

Senast redigerad av Danielos den 2009-12-27 klockan 20:49
Oläst 2009-12-27, 23:01 #17
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Problemet är väl att du gick fel tillväga danielos, du reggade domänen först, sen frågade du om samarbete, istället för att fråga om samarbete, och därefter regga domänen.

Men sen diskussionen om att studiox skulle ha frågat om han hade fått köpa den för regfee låter ju bara löjligt. Vem förväntar sig ens att en som redan har reggat den ska släppa den för samma pris?

Däremot tvivlar jag inte på att danielos säkert skulle kunna göra nytta med hans "tänkbara plan" i spanien.
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-28, 13:42 #18
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Ursprungligen postat av AnOnYmUs Visa inlägg
Problemet är väl att du gick fel tillväga danielos, du reggade domänen först, sen frågade du om samarbete, istället för att fråga om samarbete, och därefter regga domänen.
Detta.

Det kanske inte gjordes med fuffens i åtanke men man reggar inte andras domäner. Det är klart att det väcker misstankar om ont uppsåt eftersom det inte finns någon anledning att inte fråga först och regga sen.

Jag tror inte danielos ville någon illa men det var en riktig "dick-move"

Senast redigerad av Thir13teen den 2009-12-28 klockan 13:44
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-28, 13:51 #19
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Jag skapade den här tråden för jag inte fick något svar av Danielos. Mailet studsade en vecka efter att jag skickat det (trevlig mailserver) och min avsikt var inte att "hänga ut någon" utan jag blev mest förbannad på tillvägagångssättet.

Jag har aldrig hävdad att jag har ensamrätt på namnet, dock är jag övertygad om att danielos inte har kollat EUs databas över registerade varumärken innan han valde att registrera domännamnet.

Det jag har synpunkter på var tillvägagångssättet, precis som jag skrev i rubriken på tråden. Inget annat.

Om någon vill registera ett domänamn i mongoliet som är snarlikt ett varumärke som ägs av mig har jag inga synpunkter. Anledningen till att jag inte registerade alla europeiska namn var helt enkelt att jag inte trodde någon annan skulle sno dom - där hade jag således fel.

Senast redigerad av studiox den 2009-12-28 klockan 13:56
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-28, 15:55 #20
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Thir13teen, kan inte hålla med dig, detta är ett vanligt och accepterat beetende som även många på wn har gjort utan att någon har sagt något, en på wn har ju tom försökt sälja en domän som var fulregad och som var ett regat varumärkte utan att man kallade honom för fula ord. Det är först när man försöker sko sig, sälja eller utnyttja och inte kontakta i detta fallet studiox som jag anser att det är fult gjort, något som några i tråden här även håller med om.

Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Jag skapade den här tråden för jag inte fick något svar av Danielos. Mailet studsade en vecka efter att jag skickat det (trevlig mailserver) och min avsikt var inte att "hänga ut någon" utan jag blev mest förbannad på tillvägagångssättet.
Min MTA är väldigt strängt satt, pga spam och den höga trafik jag har på alla tjänster när det gäller email, men jag skickade ju även pm här på wn till dig.

Citat:
Jag har aldrig hävdad att jag har ensamrätt på namnet, dock är jag övertygad om att danielos inte har kollat EUs databas över registerade varumärken innan han valde att registrera domännamnet. .
Jag sökte på prv och hittade ingenting, var framgår registreringen?

Citat:
Om någon vill registera ett domänamn i mongoliet som är snarlikt ett varumärke som ägs av mig har jag inga synpunkter. Anledningen till att jag inte registerade alla europeiska namn var helt enkelt att jag inte trodde någon annan skulle sno dom - där hade jag således fel.
Jag håller inte med om att detta är att sno, innan man ens har haft en kontakt. Jag skulle vilja jämföra det att man hittar en plånbok på bussen, och man tar den ju inte innan man väljer att inte kontakta ägaren eller polisen. I mitt fall har jag ju kontaktat dig.

Senast redigerad av Danielos den 2009-12-28 klockan 16:00
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017