FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tjena.
Har köpt ett program för 80$ av ett norsk bolag men betalade detta via paypal. Det lades inte på någon extra avgift när jag betalade med kreditkort. Ska jag tolka detta som att man inte betalar någon moms på dessa typ av köp från utlandet? Jag vet inte ens om det är från Norge eller USA (paypal) som jag köpt ifrån om jag ska vara ärlig, det står ingenstans. Ska nämligen bokföra köpet nu när jag fått fakturan från kreditkortet och vet inte hur jag ska göra. Vore jättetacksam för hjälp om någon vet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är också intresserad av ovanstående. Någon som har koll?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
fick du inget kvitto från de som sålde programvaran?
borde stå där isf Hör med deras kundtjänst annars. Moms skall du inte betala iaf. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Skatteverket har information här.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kvitto brukar väl komma från paypal via mejl.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Detta gäller ifall programmet kommer från USA: Ta varans pris X.
Bokför X i kredit i rätt tabell. Bokför X i debet i rätt tabell. Exempelvis "Inköp av dataprogram" Bokför X*0.25 i kolumnen "Utgående moms" Bokför X*0.25 i kolumnen "Ingående moms" När man ska få tillbaka moms kvittas beloppen såklart mot varandra, men det är ändå så man ska bokföra transaktionen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
bokför du både ing och utg moms? varför?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Goose, om du inte gör det så gör du fel. Läs på Skatteverkets hemsida.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Har du inte betalt någon moms så skall du inte heller bokföra någon. Det finns dock en särskild beskattningsordning för e-tjänster som kunde tillämpats av säljaren. Den kan du läsa om här: http://www.skatteverket.se/foretagor...680001149.html Såvitt jag vet är du inte skyldig att själv tulldeklarera e-tjänster. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
GregerA om programvaran levereras över Internet blir det en tjänst, men annars är det en vara om du köper en cd-skiva i affären. Iallafall tolkar jag så det, är det någon som tolkar det annorlunda? http://www.skatteverket.se/download/...2466/kap01.pdf
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|