Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Funderingar kring Fakturor, från två olika system?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-01-31, 16:56 #1
kulmungis avatar
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
kulmungis avatar

Reg.datum: Oct 2004
Standard Funderingar kring Fakturor, från två olika system?

Hej

Jag har en tid nu kört all min fakturering genom ett och samma faktura system, dettta gör ju att jag får göra lite dubbeljobb eller rättare sagt en del manuellt handhavande.

Det är så att jag genom min kontrollpanel för webhostingen kan skapa fakturor direkt, men jag har inte använt den funktionen hittils. Nu tänkte jag börja göra det, eftersom det just är automatiserat till stor del. Men då kommer ju frågan, kan jag ha två olika faktureringssystem, där jag får olika unika faktura nr?

Man lär sig att alltid ha unika faktura nr och att de ska vara i följd.

Exempelvis, kan jag göra följande lösning utan att skatteverket hoppar på mig.
Jag fortsätter använda mig av fortnox fakturering när det gäller specifika tjänser, ej kopplat till min webbhotellverksamhet. Får då tex. faktura nr: "10500", "10501" osv.

Sedan låter jag min kontrollpanel för webbhotellkunder spotta ut unika fakturor när det rör dessa tjäsnter. Sätter då t.ex. faktura nr till: "web1000", "web1001" osv.

Hoppas att ni förstod vad jag menar.

Tack för svar.
kulmungi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-31, 17:14 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Det jag läste senast var att fakturanummer endast måste vara
unika - ej i följd.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-31, 17:23 #3
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Det jag läste senast var att fakturanummer endast måste vara
unika - ej i följd.
Nja, det tror jag inte.
Fakturor skall ha unika nummer i obruten nummerserie. Det finns dock inget som hindrar att ha flera nummerserier.

Citat:
...
Enligt mervärdesskattelagen ska en faktura dessutom bl.a innehålla uppgift om:

* ett unikt löpnummer för varje faktura
och

Citat:
En faktura ska vara försedd med ett löpnummer. Det får finnas flera serier med löpnummer, men varje nummer måste vara unikt så att en enskild faktura går att identifiera. Syftet med kravet på löpande nummerserier är att minska risken för bedrägerier. Det väsentliga vid åsättande av löpnummer är därför enligt Skatteverkets uppfattning att det med hjälp av en systematisk serie kan konstateras om en faktura eventuellt saknas (jfr fråga 5 i skrivelse 2004-04-02, dnr 255556-04/113).
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-31, 17:41 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Kan du inte integrera de båda systemen med varandra, det borde ju ändå vara enklast på sikt...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-03, 05:05 #5
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Citat:
Ursprungligen postat av qson Visa inlägg
Fakturor skall ha unika nummer i obruten nummerserie. Det finns dock inget som hindrar att ha flera nummerserier.
Får man låta kontrollsiffra/siffror ingå i fakturanumret?

T.ex:
123410 (1+2+3+4=10)
123511
123612

Då kommer de inte i en obruten nummerföljd, men Skatteverkets syfte att kunna se om fakturor saknas uppfylls genom att de fyra första siffrorna är i följd. Visserligen skriver de ju faktiskt själva "systematisk serie", så då borde det vara ok med kontrollsiffror?

Med kravet "systematisk serie" borde det väl rent av vara ok med t.ex. nedanstående serie?
hash(1234)
hash(1235)
hash(1236)
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-03, 07:59 #6
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2005
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ Visa inlägg
Får man låta kontrollsiffra/siffror ingå i fakturanumret?
Tämligen säker på att det går utmärkt om du har fakturanummer typ
20100203-1234-01
20100203-1235-02

Då kan man ju lätt se fakturanumret 1234 och förklara att sista är en kontrollsiffra.
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-05, 21:26 #7
Johan Brunell Johan Brunell är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2009
Johan Brunell Johan Brunell är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2009
Standard Inga problem

Det är inga problem med dubbla "serier" men kör bara med nummer - du kan du ta 2000 för de du kör ut från webhostingen.
Johan Brunell är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-06, 02:13 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Det finns inga som helst krav på att fakturanummer ska vara i följd, du kan använda slumpade nummer med 25 siffror om du vill, det viktiga är att de är helt unika, du får exempelvis inte götra ändringar i "utskrivna" fakturor, detta för att det aldrig ska finnas risk för att man ger en faktura till kunden och ett annat belopp till den egna bokföringen.

Det är vanligt att större företag har många olika faktureringssystem. De använder helt enkelt olika nummerserier.

Exempelvis kan du ha en nummerserie som börjar på "25" och följs av 6 siffror, "25 000 000" upp till "25 999 999" och du kan ha en annan nummerserie som inleds med "67" följt av 16 siffror "67 000 000 000 000 000 000" upp till "78 999 999 999 999 999 999", det finns med andra ord inget krav på att det ska vara samma antal siffror i fakturanummret i olika serier (men det kan ju onekligen vara praktiskt).

Det går oxo bra att göra som jag gjorde i ett bolag, att börja på fakturanummer 1 och räkna uppåt med en obruten serie, i ett annat bolag så använde jag de två första siffrorna som en "kod" för att avgöra om det var en kundfaktura "310001"-"319999" eller kundnummer "320001"-"329999" elelr artikelnummer "290001"-"299999" osv.... Då kan man lätt identifiera vad det är för nummer kuunden använder vid korrespondens, de kan ju ta fel....

Det viktiga är att det går att unikt identifiera varje faktura på ett enkelt sätt. Det brukar vara enklast att använda enbart siffor och att låta bli att inleda fakturanumemr med siffran "0", folka har en benäenhet att slopa inledande nollor...., vissa banker har inledande "0"-or i sina kontonummer och det är ett evigt gissel....

Det är även tillåtet att ha kontrollsiffra, eller summa siffra i fakturanummret, vissa har ett 4-ställigt (börjar på 1000) kundnummer i början av fakturanummret (Amfa Finans och Intrum Justitia), vissa väljer att ha årtalet med 2 eller 4 siffror i början.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-02-06 klockan 02:35
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-06, 09:57 #9
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det finns inga som helst krav på att fakturanummer ska vara i följd, du kan använda slumpade nummer med 25 siffror om du vill, det viktiga är att de är helt unika, du får exempelvis inte götra ändringar i "utskrivna" fakturor, detta för att det aldrig ska finnas risk för att man ger en faktura till kunden och ett annat belopp till den egna bokföringen.
Från bokföringsnämnden (http://www.bfn.se/info/AttForaBok-11.pdf):
Citat:
Av bokföringen ska det klart och tydligt framgå att alla dina leveranser har fakturerats och bokförts. Fakturor med förtryckta nummer är därför praktiskt. Skulle du skriva fel på en förnumrerad faktura, ska originalet sparas med påskrift om att den inte använts. I bokföringen ska nämligen nummerserien vara obruten. Om du numrerar fakturorna själv, ska numren vara i löpande följd.
Däremot är det korrekt som du senare skriver att fakturor kan vara i olika serier. Exempelvis fakturor, kreditfakturor och räntefakturor kan ligga i olika serier.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-06, 13:33 #10
PerD PerD är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
PerD PerD är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Skatteverket hade nyligen skickat ut råd kring detta. Bokföringslagen innehåller visst inget tydlig bestämmelse. Visste att man kunde starta serien lite hur man ville, t.ex är det nog ovanligt att ett nytt företag skickar ut faktura från nr 1 istället lägger man på några tusen så att det ser ut som att företaget varit aktivt ett bra tag

Skatteverkets ställningstaganden
Löpnummer på fakturor
http://www.skatteverket.se/rattsinfo...800028340.html
"En tillförlitlig hantering kräver att fakturorna ska vara försedda med en löpande nummerserie som är obruten under hela räkenskapsåret."

Senast redigerad av PerD den 2010-02-06 klockan 13:36
PerD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017