FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej.
Sitter och kollar på kontorslokal och har kanske hittat ett som intresserar mig. Däremot är den för tillfället en bra bit större än vad jag behöver just nu. Min enkla fråga är om jag om inget annat nämns i hyreskontraktet låta mitt företag hyra ut några rum i lokalen till andra företagare utan att gå via hyresvärden? Finns det några lagar gällande vad skälig hyra är? Vad behöver jag tänka på? Uppskattar alla svar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det är inga problem. Du hyr lokalen och kan upplåta den till andra företag/individer sålänge detta inte bryter mot lokalens användningsområden i ditt och värdens kontrakt.
Dvs står det att lokalen ska användas som kontor får du inte hyra ut ett rum till en kebabrestaurang. Annars ska det inte vara några problem. Har gjort det i båda lokaler jag haft. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det var ju bra. Tack för svaret.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Någon nämnde till mig i farten att det inte är tillåtet att hyra ut mer än 50% av ytan i lokalen till andra. Någon som har mer information om ämnet? Vad borde man tänka på när man hyr ut? Kommer hyresvärden ha något emot det?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kolla med hyresvärden?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Om det inte står i avtalet kan jag inte se varför det skulle vara så men jag är ingen expert heller.
Det är bättre att be om ursäkt än att fråga om lov.... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citat:
Så du bör inte berätta om dina planer att hyra ut i andra hand om du vill ha kontraktet. Jag menar inte att du ska gå bakom ryggen på hyresvärden. Men om han inte särskilt frågar så kan du ju vänta med att ge honom den informationen tills det att ni har skrivit avtal. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Men om jag väljer att inte berätta det för hyresvärden vill jag bara veta att jag har lagen på min sidan om det blir en konflikt. Om vi antar att det inte finns en klausul om det specifikt i vårat kontrakt. Det måste väl finnas lagar vad som gäller vid uthyrning/hyrande av kommersiella lokaler?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Varför skulle de ha något emot att du hyr ut i andrahand, de vill bara ha hyran. Tänk på att du måste registrera dig för speciell moms när du hyr ut i andrahand som företagare. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|