FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Nu när Posten lägger ner sina Företagscenter så tänkte vi se över logistiken för vår e-butik. Vi har hittills skickat mestadels skrymmande brev med Posten. Det har fungerat ganska dåligt eftersom Posten inte har kolli-id till den typen av försändelser.
På papperet så ser DHL ut att vara kanon. Det är billigare än Posten. Alla försändelser får kolli-id. Kunden kan själv välja utlämningsställe. Tyvärr så har jag hört mycket dåligt om DHL. Dvs att det helt enkelt inte fungerar som det ska och att det krånglar. Vad har ni för erfarenheter av DHL? Finns det någon som har erfarenheter av Schenker? Eller av båda? Vi skickar till privatkunder och paketen väger normalt runt 1 kg. Jag vet att den här frågan har varit uppe många gånger förut på WN. Men jag vill ha aktuell information, så jag känner att en ny tråd är motiverad. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vi använder schenker och det fungerar fin fint. De är förvånansvärt snabba och väldigt få felskick. Rekommenderas.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vi skickar med DHL och är också jättenöjda, vi har använt dem sen typ år 2000 och vi har typ haft runt 10 borttappade eller skadade paket. Vi har ungefär 500-1000 sändningar per år.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hej.
Använder DHL i ett större projekt. Fungerar otroligt bra. Arbetar direkt mot deras EDI-tjäsnter och har fått ett paraplyavtal som ger våra företagskunder rabatt. Rekomenderas varmt. Det enda negativa jag kan säga är väl om deras åkare, men det är nog generellt för branschen... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag arbetar dagligen med Schenker för transporter över hela världen och är väldigt nöjd med leveranssäkerheten och tracking. Skickar iväg artiklar där vikten ligger mellan 1kg - 1500kg /sändning. Med en koppling till unifaunonline.se kan vi med alla transportbolag vi har kundnummer hos skriva ut kolli-lappar och hiva iväg. Där man även har en bra möjlighet till en effektiv och bra trackning, uppföljning och övrig statistik för alla sändningar.
Fast, ingenting slår UPS. Men då lägger vi oss på en helt annan prisnivå. Men man får vad man betalar för i alla fall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Har tagit emot en del paket med DHL express och de skötte sig så otroligt dåligt och det mesta gick fel ett antal gånger i rad. Sedan dess använder vi UPS till större försändelser och de är otroligt duktiga och trevliga.
När vi skickar ut paket är det posten som gäller just nu. Problemet med Schenker är väl det att det tar längre tid. Har däremot inga erfarenheter att prata om med Schenker. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Vi arbetar med logistik och främst logistik för e-handlare. Allt beror på vad du har för varor. Varför välja en aktör när de olika aktörerna är bra på olika saker.
Posten är bäst på brev då ingen annan kan mäta sig med denna tjänsten och även bra service på paket. Schenker är ok på skrymmande varor som inte väger mycket och DHL på paket och pall. Så innan man börjar jämföra priser, tider med mera ska man först fundera på vilken/vilka tjänst/tjänster man behöver. Aftonbladet gjorde förra veckan ett test på de olika aktörerna: http://www.aftonbladet.se/ekonomi/me...icle6711331.ab Min uppfattning av de olika aktörerna: Posten Absolut bäst på kvalité oavsett hur mycket det än gnälls på dem. Kan höra ihop med att de tar hand om den största kakan av det vi e-handlare skickar och får därför mest klagomål. Med Posten får man betala en aning mer för pakettjänsterna men service och enkelheten för kunden ska få kosta enligt mig. Spara istället in på andra ställen i din verksamhet. DHL Bra priser, bra kundsupport och enkla att arbeta med. Nackdelen är att de inte har riktigt så bra utlämningsställen som Posten. På landsbygden är det nästan förfärligt dåligt. Schenker Bra priser men man får vad man betalar för. Utlämningsställen där kunder på landsbygden kan få åka långt till och även längre leveranstider. Tidig hämtning och du måste skicka minst 5 paket/dag för hämtning. Hoppas att det var till någon hjälp och har du frågor hjälper jag gärna till. Senast redigerad av DreamLogistics den 2010-03-08 klockan 17:11 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag måste saga att jag blir väldigt (positivt) förvånad av svaren. Jag trodde inte det fanns någon i det här landet som var nöjd med sin logistikpartner.
Vi skickar drygt 50 försändelser om dagen (ej helger). Det genomsnittliga varuvärdet är ca 450 kr. 90 % av utskicken väger under 2 kg, men över 100 g. Ungefär 25 % av beställningarna är postförskott. Lejonparten av det vi skickar går alltså som skrymmande brev med Posten Meddelande. En liten del av försändelserna går som REK eller Postpaket. Det beror lite på vikt och varuvärde. Vi använder idag Unifaun med orderkoppling, så skrivaren spottar ut rätt etikett automatiskt beroende på beställda varor. Personligen så är jag mycket missnöjd med Posten. En allt för stor del av våra skrymmande brev kommer aldrig fram. Det är extremt sällan som någonting försvinner helt. Men en stor del av avierna når aldrig mottagaren som därför inte kan hämta ut sin beställning. Vi har dagligen kunder som blivit utan avi. Postpaket via Posten Logistik är inte ett alternativ. Priserna är helt enkelt för höga. Inte så konstigt heller, eftersom de tar betalat för 3 kg, även om ett paket väger 100 g. Jag har förhandlat priser med Posten och fått en ganska kraftigt prissänkt offert. Men det är fortfarande för dyrt. Alternativen som återstår blir då: 1. Posten Varubrev 2. Schenker 3. DHL Hur de olika alternativen hanterar pallfrakt eller internationella leveranser är inte relevant i mitt fall, eftersom vi uteslutande skickar mindre försändelser till svenska privatpersoner. Eftersom det går att skriva avtal via tredje part med både DHL och Schenker så verkar det inte spela någon större roll på priset hur stora kvantiteter man skickar. Jag funderar därför på om man kanske skulle låta kunden själv välja. Som jag förstår det så har tex DHL en tjänst där kunden själv kan välja utlämningsställe. Min tanke är att om kunden upplever alternativen som för avlägsna, så har denna alltid möjlighet att välja Schenker eller Posten istället. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Om du inte skickar mer än 50 försändelser per dag är det ingen idé att använda sig av tre aktörer. Det kommer bli oerhört mycket mer jobb för dig än vad det ger service till kunderna. 90% av dina beställningar väger under 2 kg och lejonparten skickas som brev. Det betyder att du skickar runt cirka 5 paket per dag och av de fem paketen ska kunderna få välja av DHL eller Schenker och du i din tur får tre olika hämtningar med tre olika hämttider. Hur förpackar du varorna och hur adresserar du dem? Har du varit i kontakt med någon på Posten om ditt problem med skrymmande brev? Vi skickar mängder med skrymmande brev och upplever inte så stora bekymmer. Visst händer det att man får ringa ombud men det hör absolut inte till vanligheterna (bortsett från jul när kunder blir hispiga) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag tror att en del av problemet är att avierna är så små och lätt försvinner bland reklam och tidningar. När man bläddrar i en hög med a4 reklam ser kunden inte avin som ligger mitt i och slänger hela rasket. Tror att frekvensen borttappade avier hade miskat om a4 användes.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|