FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Skulle sätta mig ner och skicka in deklarationen för 2009, inga problem tänkte jag. Men ser direkt att något är skumt när jag inser att jag inte fått koder för att bara skicka ett sms. Så får helt enkelt logga in på nätet och kolla.
Då ser jag att det fattas bilagor för min näringsverksamhet (NE, Momsbilaga, N8), problemet är dock att jag starta min enskilda firma 2009-09-21 och har förlängt räkenskapsår till 2010-12-31 När jag då skall fylla in att mitt räkenskapsår är mellan dom två ovan nämnda datumena så gnäller dom över att jag inte kan ange något efter 2009-12-31. Täkte då ringa SKV men dom hade inte öppet efter 16:00, så tänkte höra här. Vad är det som är fel? Har jag missuppfattat det här med förlängt räkenskapsår år eller är det skv som kan ha gjort något galet? Vill bara få ett svar så jag kan sova gott under helgen ![]() Senast redigerad av Kaugesaar den 2010-04-09 klockan 19:26 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Du har fattat rätt och skriver noll på dina bilagor och så finns det ett anteckningsfält (kommer inte ihåg vart men det är under sektionen för din vanliga deklaration) där du förklarar att du har nystartat bolag och förlängt räkenskapsår. Så var det för några år sedan iallafall.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack det löste sig.
När jag väl börja fylla i uppgifterna och hade fyllt i första bilagan, så tillkom en knapp/länk där jag kunde välja att ta bort bilagan där fanns svarsalternativet att man hade nystartad verksamhet med förlängt räkenskapsår. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du får ändå vänta till december innan du får dina pengar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Citat:
Om du har enskild firma så kan du nog inte ha förlängt räkenskapsår. Men alla juridiska personer kan ha det. De kan ha ändrat reglerna sen jag kollade men så var det då i alla fall. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-04-11 klockan 00:47 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
När kollade du reglerna sist Conny? 1985 eller
![]() Enskild firma kan ha förlängt räkenskapsår och har kunnat i säkert 10 år. Innan det vet jag inte eftersom jag inte hade enskild firma då. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Det var lääänge sedan så då är det ju bra om han kan ha annat bokslutsdatum än 12-31. Då ska han inte deklarera förrän nästa år.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
När jag startade enskild firma 1998 kunde man ha förlängt räkenskapsår första verksamhetsåret om det var mindre än ett halvår kvar av kalenderåret.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Bokslutsdatum måste fortfarande vara siste december för EF, HB, KB.
Men, precis som Björn skriver, så krävs det att det att man registrerar sin firma juli-dec för att kunna få förlängt räkenskapsår. Även vi valde att förlänga vårt, så här i efterhand förstod man att det var ett dåligt val. Det tog ju 2,5 år innan ens siffror syntes vid en kreditkoll.. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|