FAQ |
Kalender |
2010-05-11, 15:39 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Som topic låter så vill jag ha inspiration för utseende på kontaktforumlär. Någon som sett något snyggt, överskådligt kontaktforumlär? Kanske inte det första man tittar på men ack så viktigt. |
||
Svara med citat |
2010-05-11, 15:54 | #2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
Svara med citat |
2010-05-11, 16:06 | #3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det bästa kontaktformuläret enligt mig är när det inte finns något kontaktformulär överhuvudtaget, utan en tydligt utsatt e-postadress dit man kan maila. Kontaktformulär skapar endast problem. Och problemen är många, men kanske inte hör till tråden.
I övrigt så är ett "bra" kontaktformulär ett enkelt kontaktformulär. Dvs: Namn E-postadress E-postadress igen Meddelande (Knapp som det står "Skicka meddelande" på. Vbulletin har ett ganska bra sådant: http://www.wn.se/sendmessage.php Men ta inte med knappen "Återställ fält" på slutet. Den kan endast skapa irritation när folk råkar klicka fel och raderar sina egna meddelanden istället för att skicka dem. Ett dåligt exempel på kontaktformulär är enligt mig ett sådant som frågar om för mycket information. Tex Skatteverkets: http://www.skatteverket.se/omskattev...328000216.html Att fråga om information i stil med vad avsändaren har för dator och webbläsare skapar bara förvirring och osäkerhet bland folk som saknar datorvana och kunskaper. Extra dumt bli det eftersom man lika gärna kan inhämta den informationen utan att fråga. Exakt hur ett kontaktformulär bör utformas beror naturligtvis på vad det är för typ av tjänst/företag du driver. |
|||
Svara med citat |
2010-05-11, 16:19 | #4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Spajk: Vet inte riktigt vad för svar du vill ha på din fråga? Gäller det innehåll och funktion eller design? Gäller det det senare så hittar du MASSOR rörande formulärdesign om du googlar.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-05-11 klockan 17:16 |
||
Svara med citat |
2010-05-11, 16:35 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Här har du några schyssta inspirationsexempel:
http://www.smashingmagazine.com/2008...reative-ideas/ |
||
Svara med citat |
2010-05-11, 16:36 | #6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
ja, mest design faktiskt. Googlade men hittade inget. Kan ha med att jag är helt slut i huvudet atm.
Ja, t ex länkar till olika svenska företags kontaktformulär vore ju intressant. Det blir lite onödigt när det för mycket "blingbling" runt kontaktforumlären som det tenderar att vara på designhemsidor. |
||
Svara med citat |
2010-05-11, 17:05 | #7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om du kör wordpress så tycker jag att contactform7 är grymt!
|
|||
Svara med citat |
2010-05-11, 17:05 | #8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag tycker Skatteverkets formulär är bra och tydligt, inte en massa CSS-smink. För övrigt så kan ju den mindre tekniskt begåvade svara "vet ej" på datortyp, webbläsare och e-leg. --- Min åsikt om formulär i allmänhet är att de ska vara genomtänkta. I vilken ordning fyller man som regel i liknande uppgifter på andra webbplatser? Kolla upp om det finns någon form av standard. De får gärna vara extra CSS-stylade det tillför något för användaren, inte bara att det ser snyggt ut. Självklart ska de smälta in bra i sajtens design. Tab-ordningen tycker jag också är viktig eftersom jag sällan aktiverar ett nytt fält med musen. Det kan vara värt att kontrollera, så att användaren inte hoppar hej vilt mellan de olika fälten. |
|||
Svara med citat |
2010-05-11, 17:19 | #9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
MAIL-IT NOW är ett bra email kontakt / fil uppladningsscript som inte behöver databas. Andväder det ofta på mina sajter. Du kan designa kontaktformuleret efter eget tycke och ange om och hur många filer som kan laddas upp och skickas.
http://www.skyminds.net/scripts-php-mysql/ Lätt som en plätt att använda. |
||
Svara med citat |
2010-05-11, 19:20 | #10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag hatar personligen formulär därför att det skapar oreda i mitt arbete. Det som inte finns i min mailklient har jag svårt att hålla reda. Jag vill "bokföra" och dokumentera all korrespondens. Det sker automatiskt i min mailklient, men varje gång jag stöter på ett kontaktformulär så måste jag spara ett word-dokument med information om vad jag skrivit och när. Dessutom hatar jag att inte ha något "bevis" på att jag skickat ett mail. Jag upplever kontaktformulär som ett stort svart hål där man matar in text. Får man inget svar så vet man inte om något har blivit galet rent tekniskt, eller om kundtjänsten man skrivit till fungerar dåligt. Min erfarenhet av kundtjänst via kontaktformulär är också mycket dålig. Mina kunder skriver ofta fel e-postadress. Det är inte felskrivningar, utan de har helt enkelt inte koll på vad de har för mailadress. Ett vanligt exempel är att ett understreck råkar bli en punkt, eller tvärtom. Eller att de egentligen har efternamn.FÖ[email protected], men skriver FÖ[email protected]. Den enda lösningen som jag har hittat på det problemet är att helt enkelt inte ge kunden möjlighet att göra fel. Men den möjligheten finns alltid i ett kontaktformulär. En tredje punkt är alla spambotar som cirkulerar på webben och som postar automatiska inlägg. Det går så klart att lösa med en vanlig captcha, men captchor i sig är ett problem enligt mig (det får bli en diskussion i en annan tråd). Vissa webbsidor som jag driver har inga problem med spambotar. Andra webbsidor har haft stora problem. Så det varierar. Kontaktformulär drar även till sig oseriösa meddelanden. Jag har aldrig fått ett vanligt mail som bara innehåller något larvigt könsord. Men på webbsidor där jag har kontaktformulär så dyker det upp titt som tätt. Det är INTE ett problem om man har några tusen besökare i månaden. Men det blir ett problem när man har hundratusentals besökare i månaden. Även om bara 1 % är pubertala fjortisar som vill skoja, så blir det jobbigt om man har sidor med mycket trafik. Av någon anledning så verkar snorungar mer motiverade att missbruka ett kontaktformulär, än att maila strunt via sin webbmail eller en mailklient. Jag måste dock erkänna att detta kanske inte är ett så stort problem rent ekonomiskt eller tidsmässigt. Men för mina nerver och mitt humör så är det ett problem. Precis som med vanligt spam. Jag skulle kunna skriva femton sidor om hur mycket jag hatar kontaktformulär. De flesta problemen går att undvika och att åtgärda. Problemet är bara att de flesta företagen inte gör det. Jag suckar tungt varje gång jag ska kontakta ett företag och bara hittar ett sunkigt kontaktformulär. Det enda som är värre är enligt mig webbaserade ticket-system som kräver inloggning. Många webbhotell har en förkärlek för sådana. Så jag säger inte att kontaktformulär är den sämsta lösningen. Bara att den är dålig. Finns det någonting som är BRA med ett kontaktformulär undrar jag? Det enda jag kan komma på är att det blir lite enklare för användaren/kunden som inte måste starta sin mailklient eller logga in på sin webbmail. Finns det några andra fördelar? Jag jobbar dagligen med att förbättra användarvänligheten på webben (vilket jag antar att många här på WN också gör). För mig så är det viktigaste att det ska vara omöjligt/svårt för kunden att göra fel. Näst viktigast är att det ska gå snabbt och fort. Med ett kontaktformulär så vänder man på den principen - vilket enligt mig blir helt galet. Det här blev ett omotiverat långt inlägg. Det får förklaras med att jag är rabiat hatisk emot kontaktformulär |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|