FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har enskild firma och är ganska grön med detta med moms och skattekonto osv men lär mig.
Dock råkade jag ut för att jag inte betalt in moms för 2 månader som jag registrerat att jag skulle fått in och fick då ett kontoutdrag med uppgifter hur jag skulle betala men just då hade jag inte pengarna på företagskontot och tog ur mitt personliga konto. Sedan blev tydligen denna betalning försenad så fick krav på 500kr ytterligare efter någon månad som jag också betalade från personligt konto. Men nu har jag fått in pengar på företags kontot och vill få in dessa betalningar i bokföringen och ta ut dessa pengar till mitt personliga konto. Jag förstår dock inte hur jag ska redovisa detta, någon som vet? Det rör sig om 518kr första betalningen som på pappret från skatteverket står "betalningsuppmaning" och andra betalningen är en förseningsavgift på 500kr om detta nu har någon betydelse när jag redan betalt dessa från personligt konto. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Enklast är ju att bokföra båda betalningarna mot egen insättning, alltså att du tar egna pengar in i firman och betalar dina räkningar. Med det lilla att epngarna aldrig finns på företagets konto.
Sedan bara göra du en överföring av pengar från företaget till ditt eget konto, och bokför det som eget uttag. Verfikatet i detta läge blir sjävla transaktionskvittot. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tackar! Var lite inne på detta tidigare men ville kolla vad fler tyckte.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Följd fråga, är detta rätt bokfört:
Verifikation 1 Konto - Benämning - Debet - Kredit 2018 Egna insättningar - 518 - 1920 - Bank, PlusGiro - - 518 Verifikation 2 Konto - Benämning - Debet - Kredit 2012 - Egna skatter - 518 - 1650 - Fordran moms - - 518 Eller ska man bokföra detta på något annat vis? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är verkligen hela beloppet moms? Det är inte så att det är preliminärskatt (som innehåller moms, men även annat)?
För enskild firma: Privat konto -> Firmakonto = Egen insättning Firmakonto -> Privat konto = Eget uttag Firmakonto -> Skattekonto = Eget uttag Privat konto -> Skattekonto = Bokförs ej |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tar upp denna gamla tråd.
Jag ska bokföra mervärdesskatt som jag betalade från mitt egna konto (privata). Pengarna gick direkt från mitt privata konto till skatteverkets konto och aldrig igenom företagskontot/företaget. Att bokföra som ovanstående beskriver känns inte rätt. För då bokför jag att pengar har kommit in till företaget som "Företagarens egna insättning av kapital" och varit inne och vänt på företagskontot, vilket de aldrig har. Hur bokför jag detta "bäst"? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Skatteverket är ganska tydliga med detta i sina informationsblad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Så här ska man bokföra:
För enskild firma: Privat konto -> Firmakonto = Egen insättning Firmakonto -> Privat konto = Eget uttag Firmakonto -> Skattekonto = Skatteinbetalning dvs skatteskulden minskar OCH saldot på bankkontot minskar Privat konto -> Skattekonto = Egen insättning OCH Skatteinbetalning dvs 2 transaktioner Varenda transaktion ska bokföras!!! Inga undantag! Senast redigerad av Conny Westh den 2012-07-03 klockan 23:49 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|