Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webbsida om kabeldragning i hemmet?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-24, 18:38 #11
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Jag har en slagborr, men den lyckas knappt repa väggen. Så det måste till en ordentlig hammarborr om jag ska göra hål. Jag tror att jag får hyra in en hantverkare med riktiga verktyg.

Själva kontakten på en RJ45 (bredbandskabel) är som bekant ganska stor och bred. Kan man fästa kontakten på sladden efter det att man har dragit igenom den kanske? Några förslag på hur man bör gå tillväga för att göra hålet så litet som möjligt? Finns det ens borrhuvuden som är så pass tjocka att de kan skapa hål som en bred RJ45-kontakt kan ta sig igenom? Kontakten är över 1 cm bred.

Jag kommer att behöva en 8 m lång kabelkanal längst med ena väggen. Nu brukar kabelkanaler sällan vara mer än 2-3 m. Hur har ni andra gjort i skarvarna? Någon som vet vart man kan köpa kabelkanaler som fungerar som påbyggnadsdelar mot varandra, så att man får snygga skarvar?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 19:02 #12
akelagercrantzs avatar
akelagercrantz akelagercrantz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2009
akelagercrantz akelagercrantz är inte uppkopplad
Medlem
akelagercrantzs avatar

Reg.datum: Jun 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Själva kontakten på en RJ45 (bredbandskabel) är som bekant ganska stor och bred. Kan man fästa kontakten på sladden efter det att man har dragit igenom den kanske?
Ja du kan sätta dit kontakten efter kabeln är dragen. Du behöver en TP-tång till detta. Dock är det ganska mycket pill och en gjuten kontakt håller oftast längre än en pressad. Du får avgöra vilket alternativ som är mest värt besväret

Citat:
Jag kommer att behöva en 8 m lång kabelkanal längst med ena väggen. Nu brukar kabelkanaler sällan vara mer än 2-3 m. Hur har ni andra gjort i skarvarna? Någon som vet vart man kan köpa kabelkanaler som fungerar som påbyggnadsdelar mot varandra, så att man får snygga skarvar?
Vanliga kabelkanaler borde vara öppna i ändarna för att kunna skarvas.
akelagercrantz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 19:55 #13
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Ja, du kan sätta dit sladden efteråt, men verktyget är rätt dyrt (om du inte känner någon som har). Jag valde att sätta upp uttag för kabeln så i den ände jag klippt av kontakten finns det ingen kontakt utan ett uttag för inkoppling av en kortare kabel; för det behövs bara en tunn skruvmejsel som du kan få ett sexpack av för en tjuga på både Kjell & Co och Clas Ohlson.

För övrigt har Kjell bra guider för sådant här:
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/tp_kontaktering/
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/tp_install/
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 22:26 #14
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Jag har en slagborr, men den lyckas knappt repa väggen. Så det måste till en ordentlig hammarborr om jag ska göra hål. Jag tror att jag får hyra in en hantverkare med riktiga verktyg.

Själva kontakten på en RJ45 (bredbandskabel) är som bekant ganska stor och bred. Kan man fästa kontakten på sladden efter det att man har dragit igenom den kanske? Några förslag på hur man bör gå tillväga för att göra hålet så litet som möjligt? Finns det ens borrhuvuden som är så pass tjocka att de kan skapa hål som en bred RJ45-kontakt kan ta sig igenom? Kontakten är över 1 cm bred.

Du kan hyra en HILTI på t.ex. Cramo eller annat maskinuthyrare. Glöm inte att köpa borrstål (kvalitet, inte Biltema). Det finns större borrar ja men jag skulle rekommendera en kabeltång och lösa kontakter och sen klämma kontakten själv. OBS! Du bör INTE vika 90-graders-hörn på kabeln.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 22:31 #15
Westmans avatar

Westmans avatar

Om du använder golvlister av plast med kabelkanal behöver du inte fundera på längder etc. Det finns skarvar och dessutom specialskarvar för kabelutgångar.
Vill man ha lite snyggare lister så finns Swedoors. Hittade också denna sida: http://www.kanallisten.se/
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 23:11 #16
Kretius Kretius är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Kretius Kretius är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
De varianter jag har kört när jag dragit nätverkskabel är följande:
- Limma fast kabel mot golv- eller taklist med limpistol. Blir tyvärr ganska fult.
- Fräst spår i vanliga golvlister. Blir kanon. Billig och perfekt för permanent lösning.
- Billiga plastkanaler från ÖoB, Clasholson, Biltema... Skruva fast dom, limmet släpper. Enkelt men inte snyggt.
- VP-rör. Bäst, men inget vidare om man inte bygger nytt, eller drar på vind.

Kabel köps i metervara och kontakteras efter dragning. Jag brukar borra med en 8mm så har man ganska bra spelrum ifall väggen är tjock. Och som det sagts tidigare brukar det gå det att hyra maskiner hos de flesta bygghandlare. Borr köper man själv.

Eftersom frugan bestämt sig för att vi ska flytta TV:n i det nyrenoverade vardagsrummet så ska jag sätta in lite ny kabellist där i sommar. Tänkte smälla upp en kanal efter golvlisten då. Art. nr. 36-4015 hos clas ohlson.
http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=147831663
Kretius är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 23:29 #17
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Om du använder golvlister av plast med kabelkanal behöver du inte fundera på längder etc. Det finns skarvar och dessutom specialskarvar för kabelutgångar.
Vill man ha lite snyggare lister så finns Swedoors. Hittade också denna sida: http://www.kanallisten.se/

Gudars vad olycklig jag blir när jag ser de där listerna. Jag lade nytt golv för ett år sedan och trälade som tusen för att få dit golvlister. Det blev inte ens särskilt snyggt enligt min egen mening. Nu när jag ser listerna på kanallisten.se så ser de både snyggare, enklare och mer praktiska ut än de som jag spikade fast med mycket möda. Men nu när jag redan har mina meningslösa och fula lister på plats så orkar jag inte riva upp allt och börja om.

Jag får göra något motsvarande, fast med taklister.

Hur undviker man att vika kabeln i 90 grader när man måste runt ett hörn förresten? Jag förstår varför man inte ska vika kabeln, men hur kommer man runt problemet?
Oläst 2010-05-24, 23:35 #18
ooskar ooskar är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2009
ooskar ooskar är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2009
Visst kan du böja kabeln, men du ska inte böja den för mycket. Låt den hellre vara lite löst böjd.

Kommer inte ihåg vad för riktlinjer det var för hur mycket man kunde böja en kabel beroende på tjockleken.
ooskar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 23:39 #19
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kretius Visa inlägg
- Fräst spår i vanliga golvlister. Blir kanon. Billig och perfekt för permanent lösning.
[/url]
Att fräsa låter fräsigt värre, men jag antar att det är någonting man borde gjort innan man satte dit listerna? Eller det kanske går att fräsa spåren på framsidan av listen och sedan spackla över dem på något vis? Jag har ganska tjocka golvlister i trä.

Vad använder man för verktyg för ändamålet?
Oläst 2010-05-25, 02:25 #20
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Sep 2004
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Riv loss en list och kolla hur det ser ut bakom. I de lägenheter jag har bott i så har golvet inte gått klossann med väggen, vilket innebär att man lätt kan dra en kabel i golvet, bakom listerna. Köp en rulle TP och tryck ut en förlängning bara!
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017