FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har en slagborr, men den lyckas knappt repa väggen. Så det måste till en ordentlig hammarborr om jag ska göra hål. Jag tror att jag får hyra in en hantverkare med riktiga verktyg.
Själva kontakten på en RJ45 (bredbandskabel) är som bekant ganska stor och bred. Kan man fästa kontakten på sladden efter det att man har dragit igenom den kanske? Några förslag på hur man bör gå tillväga för att göra hålet så litet som möjligt? Finns det ens borrhuvuden som är så pass tjocka att de kan skapa hål som en bred RJ45-kontakt kan ta sig igenom? Kontakten är över 1 cm bred. Jag kommer att behöva en 8 m lång kabelkanal längst med ena väggen. Nu brukar kabelkanaler sällan vara mer än 2-3 m. Hur har ni andra gjort i skarvarna? Någon som vet vart man kan köpa kabelkanaler som fungerar som påbyggnadsdelar mot varandra, så att man får snygga skarvar? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
![]() Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ja, du kan sätta dit sladden efteråt, men verktyget är rätt dyrt (om du inte känner någon som har). Jag valde att sätta upp uttag för kabeln så i den ände jag klippt av kontakten finns det ingen kontakt utan ett uttag för inkoppling av en kortare kabel; för det behövs bara en tunn skruvmejsel som du kan få ett sexpack av för en tjuga på både Kjell & Co och Clas Ohlson.
För övrigt har Kjell bra guider för sådant här: http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/tp_kontaktering/ http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/tp_install/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
|
Om du använder golvlister av plast med kabelkanal behöver du inte fundera på längder etc. Det finns skarvar och dessutom specialskarvar för kabelutgångar.
Vill man ha lite snyggare lister så finns Swedoors. Hittade också denna sida: http://www.kanallisten.se/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
De varianter jag har kört när jag dragit nätverkskabel är följande:
- Limma fast kabel mot golv- eller taklist med limpistol. Blir tyvärr ganska fult. - Fräst spår i vanliga golvlister. Blir kanon. Billig och perfekt för permanent lösning. - Billiga plastkanaler från ÖoB, Clasholson, Biltema... Skruva fast dom, limmet släpper. Enkelt men inte snyggt. - VP-rör. Bäst, men inget vidare om man inte bygger nytt, eller drar på vind. Kabel köps i metervara och kontakteras efter dragning. Jag brukar borra med en 8mm så har man ganska bra spelrum ifall väggen är tjock. Och som det sagts tidigare brukar det gå det att hyra maskiner hos de flesta bygghandlare. Borr köper man själv. Eftersom frugan bestämt sig för att vi ska flytta TV:n i det nyrenoverade vardagsrummet så ska jag sätta in lite ny kabellist där i sommar. Tänkte smälla upp en kanal efter golvlisten då. Art. nr. 36-4015 hos clas ohlson. http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=147831663 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
|
Citat:
Gudars vad olycklig jag blir när jag ser de där listerna. Jag lade nytt golv för ett år sedan och trälade som tusen för att få dit golvlister. Det blev inte ens särskilt snyggt enligt min egen mening. Nu när jag ser listerna på kanallisten.se så ser de både snyggare, enklare och mer praktiska ut än de som jag spikade fast med mycket möda. Men nu när jag redan har mina meningslösa och fula lister på plats så orkar jag inte riva upp allt och börja om. Jag får göra något motsvarande, fast med taklister. Hur undviker man att vika kabeln i 90 grader när man måste runt ett hörn förresten? Jag förstår varför man inte ska vika kabeln, men hur kommer man runt problemet? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Banned
|
Visst kan du böja kabeln, men du ska inte böja den för mycket. Låt den hellre vara lite löst böjd.
Kommer inte ihåg vad för riktlinjer det var för hur mycket man kunde böja en kabel beroende på tjockleken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
|
Citat:
Vad använder man för verktyg för ändamålet? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Administratör
|
Riv loss en list och kolla hur det ser ut bakom. I de lägenheter jag har bott i så har golvet inte gått klossann med väggen, vilket innebär att man lätt kan dra en kabel i golvet, bakom listerna. Köp en rulle TP och tryck ut en förlängning bara!
![]() |
Svara |
|
|