FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Notera även att majoriteten av alla förslag innebär åverkan på fastigheten.
I en hyreslägenhet får man inte lov att göra hur mycket åverkan som helst utan allt skall kunna återställas när man flyttar vidare. I en bostadsrätt må det vara enklare men det kanske inte ser så snyggt ut när lägenheten är tom? Kabellister är enklare, smidigare och något man kan enkelt ta med sig... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
|
Citat:
Som jag skrev tidigare i tråden så har jag lagt nytt golv relativt nyligen. Det hade varit möjligt att dra kabel i mellanrummet mellan golv och vägg. Man lämnar alltid mellanrum eftersom parketten måste ha möjlighet att expandera och röra på sig. Men att dra kablar var ingenting jag tänkte tänkte på då. Och med tanke på vilket elände jag hade med att få dit listerna så blir jag nästan tårögd vid tanken på att riva bort dem. Så det får bli kabelkanaler i taket, även om det inte blir perfekt rent estetiskt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ja fast att stoppa ner kablarna hade ju inte varit så bra då, ett modern golv ska ju vara flytande, och kunna expandera som du säger, oftast är det ju inte mer än 1cm i kanterna.
Köp sån enkel vit plastlist som inte är mycket större än din TP kabel och sätt precis ovanpå golvlisten (fästad till väggen) så gör du minst jobb och får bäst resultat (i förhållande till jobbmängd) fe.x på clas ohlson så kan du köpa ett kitt som du kan skarva och böja och få precis som du vill. Ang TP kabeln så är det inga problem att böja den 90grader, men du ska inte böja kabeln sträkt över en skarp kant, då kan den få inre skador när den rör sig. Jonnys ide är bra med, d.vs att dra det i taket, men kan du inte göra hål i väggen så blir det inte så snyggt när du måste gå genom dörröppningen eftersom att du måste ner från taket till dörrens högsta punkt (dessutom har dörrarna oftast en luftspalt nertill för att passa diverse sorts trösklar, medans upptill så går dom oftast kloss i kloss med dörrkarmen, så det vore lättare att stänga och använda dörren om kabeln passerar nedtill. just my 2 cents! Lycka till iaf! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
|
Ang. att göra hål i väggar så om man gör hålen bakom befintliga lister (så att listerna sen täcker hålen) så är det helt ok även i hyreslägenhet. En hyresvärd har sällan någon invändning mot att man byter ut befintliga lister men fråga först.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Är det någon om har testat sånt nätverk över strömnätet i det senaste? Sist jag testade så var det riktigt ostabilt, men det kunde ha varit intressant om det blivit förbättringar i det
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
|
FredrikNas:
Jag testade ZyXELs PLA-400 och jag fick mellan 60-70 Mbit stabilt mellan olika rum. Vi bor i en 60-talslägenhet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
|
Citat:
Man förvandlar elnätet till ett LAN? Kan jag alltså koppla ihop alla datorer i ett nätverk på kontoret via elnätet? Jag har aldrig kommit riktigt överens med trådlösa nätverk, så det låter toppen i mina ören. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
|
Japp, man sätter en dosa i vägguttaget med en vanlig nätverkskabel till
dator/switch/NAS/mediacenter/whatever och en likadan i andra ändan. Tror man kan koppla in 4 st i samma elnät. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om du ändå inte ska använda en kabel som redan har kontakt (eller om du ska klippa av den) kanske det kan vara intressant att sätta upp ett nätverksuttag.
http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=94021144 http://www.kjell.com/content/templat...catalog=181363 Troligen behövs även: http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=147481198 http://www.kjell.com/content/templat...path=227000000 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|