FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej, jag är ny på det här med e-handel, men kommer starta upp en shop inom kort. Jag undrar en sak. När jag frågar folk ute på nätet säger alla att en normal butik idag har 1% i konverteringsgrad. Det låter väldigt konstigt tycker jag att bara häva sig ut något sådant. När jag jobbade i en fysisk butik för några år sedan talade vi i termer om att konverteringsgraden (som var 30% i den butiken) berodde på fler än 20 olika faktorer såsom pris, produkt, målgrupp, antal besökare, sortimentutbud etc. Det var en hel vetenskap bakom som analyserades och följdes upp månad efter månad för att alltid söka förbättring. Att folk nu generellt säger att en e-butik har 1% i konverteringsgrad och sedan basta låter väldigt underligt.
Hur hög konverteringsgrad har era butiker och vad gör ni för att förbättra den? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Har en butik med 0,5% konvertering och en annan med strax över 5%. Någon generell siffra finns så klart inte men dessa siffror är nog högst normala.
Man har liten konvertering jämfört med butik bland annat för att sajten får många kunder som har noll köpintresse. De är där för att jämföra priser, läsa om produkter, kolla öppettider/telefonnummer, kontrollera orderstatus etc. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det kan ju självklart variera väldigt mycket mellan butik och butik. Men man kan väl säga att 1% är det mest "normala".
Beror ju på varifrån besökarna kommer, vad som säljs osv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har ungefär 2 % konvertering.
Också intressant är andelen returer. Läste i e-handelsbarometern, någon intervju med en logistikexpert, att man ska räkna med 10-20 % returer. Jag har nog inte riktigt 10 %. Är det någon annan som säljer kläder eller dylikt som kan tänka sig dela med sig av returgraden? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Med andra ord, har en kund köpt och betalat en digital informationsprodukt är pengarna 100% säkrade ![]() Senast redigerad av El bueno den 2010-06-01 klockan 21:37 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
I e-butiken som säljer smycken
har jag jag ca 1% konvertering men bara 1.5% av beställningarna returneras vilket är skönt om siffrorna 10-20% stämmer |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
På www.bildgravyr.se har jag en konverteringsgrad på 10-20% (under maj var den ca 11% om man räknar samtliga besökare, men då är även sökmotorer/egna besök medräknade så i verkligheten är konverteringsgraden ännu högre).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Konverteringsgraden är otroligt viktig men stirra dig inte blind på den. Det finns många faktorer som avgör hur dina % ser ut och man kan enkelt ändra sina %:
*) Hur annonserar du och vad för besökare du då får in. *) Kör du priskampanjer som du tappar TB på brukar din % gå upp. *) Hur mycket återkommande kunder har du? *) Har du content som dina besökare vill läsa även om de absolut inte är sugna på att handla? *) Hur nichad och unik är din butik? Testa, ändra, färbättra men glöm absolut inte bort att jämföra med hjälp av statistik. Lycka till! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|