FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Har ett aktieägaravtal där jag vill ogiltigförklara konkurrensklausulen. Hur bör jag formulera det? Det närmaste jag har kommit är friskriva men det låter inte helt rätt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
När du håller på med sådana tunga avtal ska du nog inte be några hobbyjurister
på WN att hjälpa dig. Kontakta en riktig jurist - det verkar handla om en hel del pengar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
I vilken situation är du. Är det ett gällande aktieägaravtal eller ett förslag?
Om det är ett aktivt avtal vet jag inte hur du tänker att du ska gå runt det om det inte finns sätt att göra det i avtalet. Om det är ett förslag kan du väl uttrycka dig hur du vill? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Min kompanjon ska ta över min aktiepost men vi är överens om att ogiltigförklara konkurrensklausulen nu när jag slutar arbeta med bolaget.
Så det enda jag egentligen undrar över är hur man ska formulera det på snyggast sätt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Skriv ett överlåtelse/köpe avtal gällande aktierna i detta avtal kan ni komma överens om vad som gäller för försäljning/överlåtelse av aktierna. I detta avtal kan du även skriva in t ex undantag från tidigare avtal mellan er.
Svårt att ge en riktigt bra formulering utan att veta hur aktieägraavtalet är formulerat men något i stil med. "Med undertecknande av detta köpeavtal och överlåtande av aktier upphör tidigare konkurrensklausul §X i aktieägaravtalet XXXXXX att gälla." Du har naturligvis möjlighet att lägga till mer i detta köpeavtal som ger undantag från tidigare avtal, se bara till att i köpeavtalet även ange något i stil med: "Om det i detta avtal förekommer motstridiga uppgifter i förhållande till avtal XXX och avtal YYY skall detta avtal villkor gälla i första hand" Om ni är överens kan det även vara bra att i köpeavtal även skriva in något som reglerar nya krav som kan uppstå. "I och med undertecknande avtal och då båda parter fullgjort sina, enligt detta avtal, förpliktigelser skall samtliga förehavande mellan partera anses som avslutade och reglerade. Endera part kan inte rikta nya krav till motpart efter detta." Sedan är det alltid frågan om hur mycket pengar och risk för framtida diskussion som kan uppstå, då kan det vara läge att blanda in en jurist som granskar avtalen. Om det är av ringa betydelse för er så skriv själva det, behöver inte vara högtravande juridiksvenska :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Dessa klausuler räcker långt. Men om ni har jobbat på något computer program, uppfinning, utveckling, patent, m.m. som INTE är färdigt bör ni nog vända er till en jurist för att inte en framtida tvist skall uppstå om rättigheten och ursprungsägare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Nej, det gäller ingen produkt/uppfinning i den bemärkelsen och inte några stora pengar. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|