Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bra vårdcentral i Göteborg?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-07-15, 20:56 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Standard Bra vårdcentral i Göteborg?

Jag fick en tämligen plågsam infektion från Paris (troligtvis) med mig hem. Eftersom jag alltid blivit av med mina förkylningar relativt snabbt med vatten som enda medicin och min allmänna uppfattning är att många använder mediciner mer eller mindre som tuggummi idag så avvaktade jag. Fick dock så mycket slem i halsen att jag ändå började köra med bromhexin. Efter en dryg vecka så hade jag blivit av med det mesta men antar att det var väldigt olägligt att få en infektion när det är varmt och fuktigt. Runt två veckor efter att jag insjuknade ordentligt så tog jag en lite längre promenad och givetvis fick jag tillbaka eländet igen även om det inte satte sig exakt likadant.

Nu gick jag hur som helst till en privat vårdcentral (inget medvetet val, tog bara första bästa) där läkaren efter någon minuts undersökning skrev ut amoxycillin. Jag var lite kritisk till att han inte tog något prov men han sa sig vara säker på att det var bakterieinfektion. Eventuellt med undantag för mina tidiga år så har jag aldrig i mitt liv tagit någon antibiotika och jag har heller inga allergier men till råga på allt så fick jag en ganska kraftig allergisk reaktion 10-14 timmar efter första tabletten. Resultatet blev att jag fick sitta uppe halva natten för att försöka kyla ner och se till att det inte blev sämre så jag slapp ta mig till akuten. Är glad att jag inte hann ta en tablett till iaf.

Tillbaka till vårdcentralen igen. Som väntat sa läkaren direkt att jag skulle upphöra med amoxycillinet och att jag då inte heller kan ta vanligt penicillin. Det har jag aldrig sett eller hört något om så jag ringde sjukvårdsupplysningen och hörde mig för. Fick då svaret "det vet man inte, det får stå för läkaren i så fall". Kanske ville han helt enkelt ta det säkra före det osäkra. Hur som helst så fick jag en annan antitiotika som heter Doxyferm som jag precis börjat med.

Förhoppningsvis har läkaren rätt i att det är bakterier och att jag nu äntligen blir av med eländet men tänkte ändå passa på att höra mig för om ni kan rekommendera någon vårdcentral i Göteborg om min otur skulle hålla i sig. Någon gång när jag var 18-20 så fick jag en infektion i halsen som satt i nästan två månader men då togs prover och det visade sig vara virus som till sist gav med sig utan medicinering. Nu har jag rejält ont i halsen och ena örat vilket börjar bli både fysiskt och mentalt påfrestande, särskilt under mina måltider som tar minst en timme... Har verkligen inte tid att vara sjuk just nu...

Kan tillägga att jag i övrigt är helt frisk och i hyfsad fysisk form.
Oläst 2010-07-15, 21:51 #2
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Mycket flitig postare
NuCos avatar

Jag har tyvärr inget bra svar .. Under mina snart 10 år som jag har bott i Göteborg har jag behövt söka vård på vårdcentral 1 gång och det var ingen höjdare. Fick tjata till mig en tid + behandling..

Sambon har dock alltid fått bra och snabb vård i Gamlestans Vårdcentral.. annars prova City Akuten.. Ligger i Nordstan .. verkar vara bra... Tog min vaccinationer där förra året och det gick snabbt och lätt och inga direkta väntetider då.. Ring och kolla om dem kan ev. hjälpa dig..

Hoppas du kryar på dig..
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-15, 22:35 #3
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2009
Mycket flitig postare

Jag har gått till Gibraltargatans Vårdcentral tidigare och tycker de har varit skapliga. Förutom när jag fick körtelfeber och läkaren skickade hem mig o sa "Kom tillbaka om det inte känns bättre efter helgen". Sagt o gjort, gick tillbaka då jag mådde precis lika kass efter helgen. Läkaren tog emot mig och sa "Vad gör du här? Klart du inte mår bättre! Det tar minst åtta veckor att bli bra från körtelfeber. Gå hem o drick vatten så du kissar ut det onda". 8)

Nu har jag blivit placerad på Carlanderska och bara varit där när jag tog sprutan mot svininfluensan samt vaccinationer för utlandsresor. Dock hört att de ska vara bra.

Krya på dig!
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-15, 23:03 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Allt verkar handla mycket om tur och hur stor belastning dom olika har. Men som vanligt handlar allt om pengar.

Vill du ha stört chans är väl ha en privat sjukvård försäkring samt gå till privata kliniker där dom olika försäkringsbolagen har extra avtal/samarbete med. Då handlar allt om pengar och dom vill inte förlora avtal om det blir många klagomål.

Fast bästa lösningen är att inte behöva besöka dom alls Behöver man bara det en gång per 10:e år så kanske man kan överleva dålig sjukvård om man inte råkar dö på kuppen.

Fast har själv inte varit sjuk på 10 år säkerligen, har kanske behövt ligga i sängen enstaka dagar på dom åren.

Och även om en vårdcentral är bättre idag så inte säkert att det är samma sak om 1-3 år.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-15, 23:23 #5
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Hade en skön upplevelse typ två-tre månader efter min körtelfeber oxå. Åkte givetvis på halsfluss. Ringde på fredagen och ville komma till doktorn (hade dryga 40 graders feber och kunde knappt äta). Tiderna var typ slut så de bad mig vänta till måndagen... Halsfluss var inte så akut att de kunde hjälpa mig. Kan ju tillägga att det var säkert varmaste dagen den sommaren (två år sen). Blev sur som fan och till slut fick jag komma till en jour-vårdcentral som var helt öde. Bara jag o personalen där De tittade i halsen i säkert 30 sekunder och gav mig sen recept på penicillin. Tog säkert hela fem minuter(!)
Svettades som en gris hela natten och sen var febern borta.

Detta var dock inte i Gbg.

Summa summarum! Det handlar nog om att ha tur att få prata med någon som vaknat på rätt sida och i rätt period i månaden.
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-16, 09:21 #6
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008

Här nere på Opaltorget byggde de en ny vårdcentral för ett par år sedan. Jag tycker den
fungerar riktigt bra. Man går ner på morgonen och får man inte en tid direkt så får man
alltid en samma dag. Tanten har behövt gå några ggr. Kompetensen är väl svår att bedöma,
men när tanten fick gallsten så remitterade de oss direkt till akuten.

Innan denna fanns gick jag till en privat vårdcentral i Grimmered, Frölunda.

Senast redigerad av KristianE den 2010-07-16 klockan 20:16
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-16, 13:14 #7
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
Jag vet inte om man bara kan gå till en annan vårdcentral än den du har närmast som du är inskriven på, fast varför inte försöka och tjata till dig?
Jag menar ju att de ändå är där för att läka folk, ge rätt medicin och svara på patienters frågor osv.

Jag skulle rekommendera dig att ta dig till Krokslätt vårdcentral.
Tar du bil eller om du kör med spårvagn/kollektiv trafik kan du göra så här:
Du sätter dig på 4:ans spårvagn från Drottningstorget (centralstationen) mot mölndal, du går av i krokslästts fabriker, när du kliver av spårvagnen går du över till andra sidan vägen, går 200 m uppåt (du ser att de är en stor byggnad) och sen till höger där har du vårdcentralen.

Fast du kan nog hitta bättre vägbeskrivning genom eniro eller något.

Jag själv personligen föredrar klokslätt vårdcentral då jag alltid fått bra rådgivning och tips där och de läkarna som jag handskats med har varit duktiga på det dom ska vara.

Så jag tycker du ska försöka dig på krokslätt vårdcentral.
Annars finns Axcess akuten i järntorget - fast det kostar pengar fast de gör vårdcentralen med om du inte har frikort eller vad det är.

Uppdatera oss gärna hur det går sen.
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-16, 13:19 #8

Axcessakuten - för dig som värdesätter (långa) väntetider..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-16, 13:31 #9
NuCos avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
NuCos avatar

Du kan gå till vilken vårdcentral som helst.. bara att du får betala lite mer än där du är inskriven.. blir nog 200kr istället för 140 eller 150 vad det nu kostar..
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-16, 16:05 #10
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av NuCo Visa inlägg
Du kan gå till vilken vårdcentral som helst.. bara att du får betala lite mer än där du är inskriven.. blir nog 200kr istället för 140 eller 150 vad det nu kostar..
Verkar stämma, fick betala 200 men inte en krona för mina två återbesök (det är dock som sagt var en privat klinik, vet inte exakt vilka regler som gäller för dessa). Blev tvungen att åka dit idag igen då jag fått andra utslag på armar och buk men läkaren trodde att det fortfarande var reaktion på amoxicillinet som satt i vilket väl också verkar mest sannolikt. Fick betapred och ett antihistamin nu så idag blev det 8 tabletter Bara att hålla tummarna nu. I övrigt är jag mycket nöjd med vårdcentralen. Ingen väntetid alls och bara att åka dit. Mycket trevlig personal dessutom.

Tackar så mycket för alla tips. Visar det sig att jag är allergisk även mot denna antibiotikan eller att det är virus så byter jag nog vårdcentral ändå.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-07-16 klockan 16:17
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017