FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag är under processen att bygga en webbutik. Jag har lagt mycket fundering kring detta men kommer inte på hur det går till att räkna ut fraktkostnader.
Löser man detta schablon-baserat eller gör man en faktiskt uträkning? Ponera att jag skall sälja datorer; olika chassin har olika dimensioner, olika delar väger olika mycket och sen har olika leverantörer av frakttjänster (DHL, Posten, etc.) olika priser. Hur löser jag detta? Tveka inte att fråga om något är oklart i min fråga. Senast redigerad av hallis den 2010-08-06 klockan 14:22 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Antingen klurar du ut en (1) fraktkostnad som så att säga täcker dina kostnader. Så oavsett om kunden beställer ett minneskort eller 2 chassin så betalar de tex 55:- i frakt
för att kunna räkna ut vad frakten kostar så behöver du ju veta fraktkostnad på varje produkt du säljer. Eller rättare sagt, du behöver veta vikten samt om den är tillräckligt stor för att paketet skall räknas som skrymmande. Sen räknar du bara ihop vikten i varukorgen samt kollar om det finns någon produkt som är skrymmande. Det finns dock en liten "glitch", nämligen att även icke-skrymmande produkter blir skrymmande i vissa kombinationer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det är en variant med.
bara du ser till att ha en koll så att ordern totalt hamnar i rätt "fraktkostnadsgrupp" Ett exempel, ett chassi ligger i "grupp 5", samma kund beställer samtidigt 2 hårddiskar 1 moderkort och diverse annat "småplock" vips hamnar kanske ordern i "grupp 8" pga vikten |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det finns lika många lösningar som det finns e-butiker. Men oavsett hur du väljer att göra så bör det vara tydligt redan i kassan exakt vad kunden får betala för frakten.
Själv har jag en enhetsfrakt. Dvs det spelar ingen roll vad eller hur mycket kunden beställer - fraktkostnaden blir densamma. Samtidigt så reglerar jag mina priser på produkter utifrån mina faktiska fraktkostnader. Jag gör alltså små prispåslag på tunga och skrymmande varor, samtidigt som jag säljer små och lätta produkter till lite lägre priser. Det blir enkelt, samtidigt som man indirekt tar betalt för varierande fraktkostnader. Edit: Kunder hatar höga fraktavgifter. Så man förlorar köp på att ta ut en hög avgift. Samtidigt så höjer du det genomsnittliga värdet per order med en hög fraktavgift. Kunder tenderar nämligen att plocka på sig lite extra saker, för att få en procentuellt lägre fraktavgift. En kund som egentligen bara tänkte köpa lite ram-minne, kan i bästa fall plocka på sig både musmatta och tangentbord när han ändå är i farten. Den typen av shopping förlorar du helt om du använder dig av fraktklasser där det blir dyrare ju mer man plockar på sig. Senast redigerad av Gustav den 2010-08-07 klockan 00:23 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
När jag själv är kund i en webbutik så hatar jag alla former av påslag utöver listpriset på varje snlkild produkt, jag vill veta vad det kostar mig som kund att få produkten till mitt postkontor så jag kan hämta det där elelr till mitt kontor om jag agerar som företag.
Jag skulle räkna ut vad det kostar att levera en enskild produkt och räkna in det i priset, sen kan man säga att alla leveranser sker fraktfritt inom sverige. Mycket bra marknadsföringsknep som åtminstonde jag uppskattar som kund. Sen kan du ge en bonuspresent om kunden beställer över ett vissst belopp exempelvis 2000 kr. Om vi antar att du räknat ut att din produkt skulle kosta 100 kr utan frakt och vinstmarginal och att frakten är 50 kr så kan du ta ut 150 kr + vinstmarginal d v s 150/0,7 => 214,29 (om du har 30% vinsmarginal) avrundat uppåt till 229 kr. Du ska (kanske) självfallet ha lika stor vinstnmarginal på din fraktkostnad som på övriga produkten. I din webbshop behöver du lagra fraktkostnad (eller en algoritm) för varje speditör du kan välja. Om du erbjuder din kund ett fast pris per produkt så kan du fritt välja fraktsätt och fraktfirma beroende på vem som ger dig bäst lönsamhet. Detta kan vara ett sätt att förbättra sin lönsamhet och samtidigt ge bättre servive till kunderna. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-08-08 klockan 03:16 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
Nej, nej. Det blir att komplicera det hela helt i onödan. Jag lägger fraktkostnaden på produktens pris. Ponera att jag säljer en radio för 500 kr. Men radion väger lite mer än övriga produkter i sortimentet och kostar därför mer att skicka. Då lägger jag istället radions pris på 520 kr. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det låter som ni (Gustav och ConnyWesth) förespråkar mer eller mindre samma lösning - Att addera fraktkostnaden till produktpriset.
Är detta en vanlig lösning? När jag går igenom Dustins webbutik ser jag att de använder en grundkostnad för frakt på 139 kr och för varje extra produkt tillkommer 119 kr - vad jag har läst har de inget tak på fraktkostnad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Tänk från kundens perspektiv!
De flesta kunder vill veta vad produkten kommer att kosta inkl alla omkostnader, allt annat är irrelevant. Det är bara irriterande att få en massa olika kostnader adderade när man från början sett ett pris i prislistan. Gör det så enkelt som möjligt för kunden att se det totala priset de ska betala och gör det enklet att betala. Enkelhet är nyckelordet, (men inte för dig som leverantör utan för kunden). Räkna ut ett pris som du kommer tjäna pengar på även om kunden endast beställer ett ex. Jag tycker det är betydligt bättre säljargument att skriva "Levereras fraktfritt inom sverige" än att skriva "enhetsfrakt". Ta betalt med kort så du slipper returer, så tjänar du bra med pengar på det. Har du prdukter som kostar under 500 kr så kan du väl ha en minsta orderbelopp på 500 eller 1000 kr. Ge aldrig rabatt på priset utan erbjud exempelvis en extra present om de beställer över 5000 kr. Det kostar nätan inget men ger en hyfsad spark i baken på de som skullee beställt strax under presentgränsen. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-08-09 klockan 12:57 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|