FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
någon som vet nåt sätt att låta kunder garantera sina bokningar/beställningar med kredit kort? Kortet ska alltså inte debiteras utan det är endast som en garanti. Används bland annat ofta vid beställning av hotell. Jag vill alltså inte bygga en lösning själv utan gärna använda en betalväxel eller annan 3 part som kan erbjuda en sån tjänst. Att kontrollera själva kortet är ju inga större problem att göra själv men sen vill man i efterhand kunna få fram kortnumret på just den kunden om de inte uppfyller sin åtaganden. Finns någon som vet nåt hur man kan lösa det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om vi tar hotel exemplet så kan det gå till på följande sätt. Du bokar ett hotell på booking.com. Dessa skickar då ett fax eller en xml fil till hotellet i fråga. Hotellet bevarar dina kreditkortsuppgifter och om du inte dyker upp så drar de kostnaderna på ditt kort genom deras inlösen.
Kontentan är att visserligen måste de inte debitera just det kortet som du angav, men i 90% av fallen så kommer de att debitera något kreditkort så de har kostnaden för inlösenavtalen i alla fall. Jag har svårt att tänka mig en tjänst där man endast använder kreditkortet som säkerhet...men säg till om du hittar något. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Ok tack. Men på just booking.com fungerar det annorlunda då även de behåller kortnumret vad jag förstår. Det skickas även via fax. Hotellen kan sedan logga in och få tillgång till det. Det är alltså en lösning jag INTE är ute efter.
Men jag letar vidare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Dom flesta betalväxlar har funktionen att du kan reservera pengarna. För att antingen återbetala eller dra dom.
Du får inte lov att spara kortuppgifter för att vid senare tillfälle använda dom. (Generell tolkning.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Är ju inte helt ovanligt inom främst resebranschen att de sparas. Är ju bara att ringa till valfri hotellkedja. Så frågan är hur de hanterar dem? Knivigt det där. Tack för svaret. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Men det medför ju alltid en viss risk med att spara kortnummer m.m. Skulle t.ex. ett antal kortnummer stjälas från ditt företag så tar i alla fall VISA ut ett bötesbelopp på $50 000 vid första tillfället. Skulle större mängder data stjälas så ökar 'bötesbeloppet' dramatist och du förlorar möjligheten att ta kredikort överhuvudtaget. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|