FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har en bunt papper (ca 200 A4-sidor) som jag skulle vilja läsa in på datorn, så att jag får det i digitalt format med möjlighet att redigera texten. Det rör sig inte om böcker, utan alla papper är i lösbladsformat.
Kan någon rekommendera en bra scanner med tillhörande mjukvara som lämpar sig för ändamålet? Mjukvaran måste klara av att hantera text på engelska, norska och svenska. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Det brukar fungera för mig att skanna in dessa dokument som PDFer. Och sedan från PDFerna kan jag kopiera texten.
Använder en liten HP-maskin med skrivare och scanner. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Om det handlar om 200 sidor kanske du vill ha en scanner med dokumentmatare så att du slipper byta blad 200 gånger.
Denna kan du ladda med 20 ark åt gången: http://www.dustin.se/pd_5010372793.aspx För textigenkänning kan du ju googla på t.ex. ocr software Jag hittade denna http://www.abbyy.com/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Tack för svaren. Borde det inte finnas att köpa bundlat med hårdvara och mjukvara i samma paket?
Jag har googlat och tittat på lite olika alternativ. Mjukvara och scanner kan kosta allt mellan 1 000 och 100 000 kr (säkert mer också för den som letar). Så problemet är att jag inte riktigt vet mitt behov, eller vad de lägre prisklasserna klarar av att leverera. Jag vill inte spendera tusenlappar på någonting som jag egentligen inte behöver, men jag vill inte heller köpa någonting som visar sig vara odugliga leksaker. Texterna som jag ska scanna är förövrigt maskinskrivna. Jag antar att det underlättar avsevärt vid textigenkänning. Men betyder det att jag behöver prylar för 2 000 kr eller 20 000 kr? Jag vet inte ens i vilken prisklass som jag ska börja leta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Är det enbart maskinskriven text så fungerar nog det mesta som finns idag. Det är så simpelt så man kan göra mjukvaran själv om man läst grundläggande signal- och bildbehandling
![]()
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-10-26 klockan 16:36 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Det finns jättemånga gratis OCR-programvaror. Jag använde något för många år sedan, minns inte vad det hette.
Är det maskinskrivet så skall det ju inte vara några problem alls. Om det viktiga för dig är att komma ner i pris så köp bara den billigaste scannern och scanna varje sida var för sig. Det tar lite tid men du borde hinna på en dag. Jag har en skrivare med scanner inbyggd, den har en knapp på för att scanna, lägger man i ett ark i den och trycker på knappen så scannar den dokumentet och sparar på hårddisken. Den sparar i nummerordning och man behöver inte sitta i något program och hålla koll på det. När du har alla sidorna inne kan du bara köra en gratis OCR-programvara på filerna, borde inte bli speciellt många fel om det är maskinskrivet. Min skrivare/scanner kostade nog 5-6 hundra kronor. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Efter att ha läst lite recensioner så blev det faktiskt skannern från Iris som fabian först länkade till. Dock så var den en tusenlapp billigare hos Pixmania, så jag köpte den därifrån.
Iris verkar tillämpa en lustig prissättning. Eller så är det Frankrike och Pixmania som får för mycket EU-bidrag. Readiris Corporate 12 = 4000 kr Readiris Corporate 12 + Iris skanner = 3000 kr |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Nykomling
|
Tjena
Intressant , har samma ide men undrar bara hur du tänkte i det gratis programmet ? hur gjorde du där ? Mvh |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Jag är hyffsat säker på att det medföljer gratis Readiris programvara när man köper en standard HP-skrivare? I alla fall har jag Readiris för mac som jag använder. Dessutom kan du ju ladda ner en fullt fungerande demo. Och OCR av maskinskriven text finns det massor med gratisprogram för.
Off topic: Har någon använt ett notinskanningsprogram som fungerar bra? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Skulle precis skapa en tråd om detta.
Jag skall börja scanna in allting i webbaserad bokföring med PDF och behöver en scanner som går att mata med A4 och lösa kvitton. Allt skall gå snabbt och enkelt. Är "Fujitsu ScanSnap S300" det som gäller? Eller "IRISCAN PRO OFFICE 3" som nämnt ovan? Finns det någon scanner som även är skrivare och kan kopiera 10 papper på raken istället för en och en? Jag vill inte ha en stor skrivare som står på golvet... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|