FAQ |
Kalender |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Trivs enormt bra på mitt jobb. Men tog det lite i all hast och sålde mig för billigt känner jag nu när jag inser hur många bollar man har i luften.
Kort om mig: Gick systemutveckling på nackademin 2001-2003 Startade eget företag för webhosting och hade som mest 300 kunder. drev i 2 år. Arbetat aktivt med PHP/HTML sedan 2005. Började med OOP inom PHP samt LAMP i ren allmänhet för 2 år sedan. Har dock programmerat standard PHP i 6-8 år men OOP fanns inte när jag började med det ![]() Kommunicerar idag med samtliga avdelningar på företaget. Utvecklar från grunden statestiksystem och betalsystem samt backend adminsystem för företaget. När jag enbart utvecklade hemsidor som förvisso var ganska bra och avancerade så tjänade jag som mest 25.000kr i månaden. Sedan fick jag ett jobb på en underbar arbetsplats där jag arbetar idag och jag stortrivs. Men lönen är lägre än när jag bara utvecklade hemsidor. Det är svårt att förklara allt jag gör, men företaget är på ca 30 anställda och varje avdelning är på 5-10 pers, det kan vara tex ekonomiavdelningen som behöver få ut enorma försäljningslistor och statestik samt även marknad där dom vill ha upp en ny kampanj bunden till en specifik kanal eller återförsäljare m.m. Även om jag inte kan ersätta en person rakt av på en annan avdelning så vet jag iaf ganska väl vad som ska göras och i slutändan passerar rätt mycket mig ändå. Jag vet att jag har för låg lön men finns det någon där ute som har liknande uppgifter och som kan ge ett riktmärke. Jag är inte längre 18 år utan har ett normalt vuxet liv att försörja utanför mitt jobb. Pengar är inte allt, men ändå av betydelse. första steget jag tänkte ta är att försöka höja min nuvarande lön men om inte det går så tror jag dessvärre att jag får söka mig vidare. Tack för er tid. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du skriver inte hur gammal du är, det har en mycket stor betydelse för lönenivån.
Hur skulle du kategosrisera dina arbetsuppgifter enligt IDGs lönebarometer: http://lonebarometern.idg.se/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag är 30 och enligt barometern ska jag ligga på ~32
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Du angav inte var i landet du bor, för en systemutvecklare i privat sektor skiljer medianlönen för hela riket (lägst 22000 kr, median 33609 kr, högst 70000 kr), ca +1747 kr mer (lägst 24 000 kr, högst 70000 kr, medianlön 35356 kr) om du bor i Stockholm jämfört med riksgenomsnittet.
Jobbar du som anställd konsult och sitter ute hos kund i normalfallet så bör man ha ca 10% mer i lön än som vanlig inhouse-anställd utvecklare. Är du dessutom egenföretagare så bör du kanske ha totalt 20% högre lön än en inhouse-anställd för att kompensera mot det ökande ansvaret/risken. Tänk på att Barometern gäller lönenivåer som är NUVARANDE och ca ett halvår tillbaks i tiden. När du begär lön så bör du lägga ditt bud några procent över denna nivå eftersom ditt lönekrav gäller nästa års nivå, när du förhandlar med din arbetsgivare. Den allmänna lönenivån kanske ökar med 3-4 procent så då bör du kanske begära 6-10 procent mer än 32 000, dvs 34 000-35 000, och vara nöjd med 33 000. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-11-12 klockan 00:40 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Oj ja det var rejält mycket mer än vad man har idag. Men den summan når jag nog aldrig på mitt nuvarande jobb.
Får en verkligen att fundera lite. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Tänk på att lönerna i Barometern är verkliga löner så man behöver inte skämmas om man begär de nivåerna.
Om du byter arbetsgivare ska du givetvis passa på att begära duktigt mer i lön är vad Barometern indikerar. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-11-12 klockan 00:42 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Pengar är inte allt. Trivsel är värt rätt mycket särskilt när man börjar bli lite äldre (gubbe). Det gäller att väga de två och sen se var man hamnar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag började leta anställning under sommaren. Jag fick ett par erbjudanden som php-utvecklare. Jag har yrkeserfarenhet som utvecklare sedan 1998 och har jobbat i php till och från.
Förhandlingarna strandade efter ett erbjudande om 25 000 kr i månadslön. Rent generellt är just PHP rätt dåligt betalt. Jag kan tillägga att den anställning jag sedan påbörjade hade en mer marknadsmässig lön som överskred 25 000 kr med råge.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Kollar jag min lönebild så har privata sektorn ca 8k skillnad mot statliga.
Men man ligger ju inte under lägsta lönen men man ligger ju inte över medianlönen heller. Löneförhandlingen skulle börjat förra månaden, men de drar alltid ut på tiden, skall blir spännande att se vad man får detta året, om man kommer upp i medianen. Sen är jag kanske ung, fast fan så kan man ju inte säga heller, varit ung nu i 10 år :P fyller 26 idag så bör fan inte ses som ung längre. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är absolut viktigt att man trivs på jobbet och det framgår i
Min text att det även är därför jag stannat. Men det finns andra jobb men kan trivas på också. Har iaf framfört min önskan om löneök nu så får man vänta och se. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|