FAQ |
Kalender |
2010-11-25, 14:15 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Fick idag in en ansenlig summa pengar på mitt bankkonto som jag inte har en anning vart dom kommer ifrån. Vad säger lagen ? Ska jag kontakta min bank eller kan jag gå ut och börja bränna dom ?
|
||
Svara med citat |
2010-11-25, 14:24 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
Du blir troligtvis återbetalningsskylldig om du bränner dem.
Jag skulle kontakta banken och se om de vill ge ut information om vart pengarna kommer ifrån, därifrån får du kontakta dem och be om att få betala tillbaka pengarna. Alternativt spara pengarna i ett par år och först då när du vet att ingen kommer be om att få tillbaka pengarna kan du bränna dem själv. |
||
Svara med citat |
2010-11-25, 14:25 | #3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
man brukar ju läsa om folk som fått felaktiga insättningar / banken har gjort fel osv. de blir alltid alltid återbetalningskyldiga . men är de 10 miljoner så ta ut fort som fan o lämna landet hehe du kan dock ringa till banken o fråga vart de kommer ifrån om du vill va på de säkra .
|
|||
Svara med citat |
2010-11-25, 14:27 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
http://www.fi.se/Konsument/Fragor-och-svar/Betala/#N10
Kortfattat: nej, du kan inte använda pengarna. Kontakta din bank så löser dom resten. Om du i vanliga fall får varierande utbetalningar och i god tro förbrukat pengarna så kan du i vissa fall slippa att betala tillbaka, men det är inget som man bara kan hävda utan det måste bevisas genom historik. Senast redigerad av MMC den 2010-11-25 klockan 14:30 |
|||
Svara med citat |
2010-11-25, 14:40 | #5 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Skrev fel siffra på ett ställe. Skicka pm så får du siffrorna till mitt Nigerianska konto. eller maila mig på [email protected] |
|||
Svara med citat |
2010-11-25, 14:46 | #6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
hmm, om någon har gjort en instättning av misstag så måste dom ju hävda att det är ett misstag ? Detta är ett oerhört svårt val. Vad hade ni gjort ?
|
||
Svara med citat |
2010-11-25, 14:46 | #7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2010-11-25, 14:50 | #8 | |||
|
||||
Medlem
|
Om du inte vill föra över dem till mig så tror jag faktiskt att du
skall ta dessa ord på allvar: Vad händer om jag gör en överföring till fel konto? En person som mottar en felaktig betalning inte rätt att behålla pengarna, enligt en princip som kallas condictio indebiti. I sällsynta fall kan det göras undantag från skyldighet att betala tillbaka pengar som kommit fel. Det kräver dock att mottagaren varit i god tro och har förbrukat beloppet. Mottagaren kan också på annat sätt ha inrättat sig efter betalningen, till exempel genom att binda upp pengarna i någon sparform. För att betalningen ska anses vara förbrukad måste dock mottagaren ha haft pengarna en längre tid. Som sagt är det ytterst sällsynt att en person som av misstag får pengar överförda på sitt konto slipper betala tillbaka summan. Domstolarna har i sina bedömningar tittat på bland annat beloppets storlek, vilken typ av löneutbetalningar som mottagarpersonen vanligtvis får samt om personens löneutbetalningar brukade variera eller inte. Om ett undantag från återbetalningsskyldigheten är möjligt beror i slutändan på de enskilda omständigheterna. Kontakta omedelbart din bank eller betalningsmottagaren om du upptäcker att du gjort en felaktig insättning av pengar. |
|||
Svara med citat |
2010-11-25, 15:08 | #9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
var nere och testade ta ut och det går fin fint men borde väl ta och ringa banken då
|
||
Svara med citat |
2010-11-25, 15:26 | #10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
straffar bara dig själv i långa loppet om du använder pengarna, får man fråga hur mycket det var?
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|