FAQ |
Kalender |
2010-11-28, 11:44 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag försöker hitta information om fördelarna med XSL/XSLT ist för HTML. Jag vet historiken bakom XSL, men har som sagt svårt att hitta någon info om vad det finns för fördelar med det idag. Det är inte så ofta man ser det användas, så jag blev lite förvånad när jag märkte att företag som tex Blizzard använder det till sina sidor.
Allt jag hittar är typ skrivet 8-12 år sedan, någon som har nyare info? |
||
Svara med citat |
2010-11-30, 01:04 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vad menar du med istället för? De ersätter inte varandra. Om du vill kan du applicera Xslt på ett Xml-dokument på serversidan och returnera html. Det går också att köra xslt på klientsidan men det ställer krav på webbläsarna och är inget att rekommenera.
|
|||
Svara med citat |
2010-11-30, 04:49 | #3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag som jobbat på blizzard kan svara på varför de har en förkärlek för ovanliga/gamla standarder, inte bara xsl.
Det är samma anledning till att man inte hittar massa maskar som hackar/scannar datorer som är byggda för os2WARP.. Det är inte mainstream. Dessutom så har blizzard några väldigt gamla programmerare/designers som sitter på de viktiga viktiga platserna för ledningen av kodningen. Sedan om det vart värt det eller inte går alltid att diskutera. Men blizzard har aldrig haft något allvarligt intrång om man inte räknar med sådant som haft med anställda att göra. Själv har jag ingen erfarenhet med xsl. Så kan inte svara på det du egentligen ville veta :P. |
||
Svara med citat |
2010-11-30, 12:34 | #4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Alla moderna webbläsare har support för XSLT, men precis som med CSS så varierar det på hur saker renderas. Jag har sett ett par sajter som kör XSLT och det fungerar ju bra. En stor fördel med XSLT är att du som programmerare kan generera korrekt XML och låta en designer ta över XSLT vilket gör att du får mindre att ta hänsyn till när du programmerar. |
||
Svara med citat |
2010-11-30, 19:29 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag har fortsatt svårt att se vad man skulle vinna på att byta från ren Html men fyll gärna på med argument så kanske man får upp ögonen. |
|||
Svara med citat |
2010-11-30, 22:33 | #6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Läs gärna på lite http://en.wikipedia.org/wiki/XSLT |
||
Svara med citat |
2010-11-30, 23:38 | #7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Som sagt, jag fattar fortfarande inte hur det ersätter Html. I min värld skulle det ersätta serverkoden som levererar Html, inte Html självt. Ursäkta om jag är trög.
|
|||
Svara med citat |
2010-12-01, 01:40 | #8 | ||
|
|||
Medlem
|
Om du har ett system med en databas och ska skapa webbsidor att visas i en webbläsare finns sällan anledning att gå omvägen med att skapa XML och sen rendera HTML med hjälp av XSL.
XSL är till för att omvandla data i ett visst format (xml) till data i ett annat format (iofs också xml). Det är väldigt användbart i många fall. Till exempel om man redan har data i xml-format eller om man har stora behov av att skapa olika html till olika plattformar. Inom systemintegration kan det också vara väldigt användbart men det är en lite annan situation. Har du data i en databas, så ska du alltså konvertera detta till xml som sen, på serversidan, eller i webbläsaren, konverteras till (x)html. I slutändan serveras en webbläsares renderingsmotor html att tolka - oavsett om xml-data konverteras med xsl på server- eller klientsidan. Xsl ersätter alltså inte html. Xsl kan i det här användningsfallet ses mer som ett mallspråk. Ibland är det befogat. Ofta inte. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|