FAQ |
Kalender |
2010-12-17, 01:38 | #11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Som sagt så satsas det nu mer pengar på järnvägen än det gjorts på länge. Men det tar lite tid att bygga ikapp ett förfall som uppstått under åtminstone 2 årtionden.
Inte så mycket höger vs vänster egentligen, förutom MP och till viss del V har järnvägen varit nerprioriterat. |
|||
Svara med citat |
2010-12-17, 03:52 | #12 | |||
|
||||
|
Tror du tänker på Peter Apelgren...
... Jag tycker SJ bär ganska stort ansvar för kaoset. Det är ju t.ex. deras val att köra tåg som bara har en motor. Dessa blir sedan stående och blockerar när den enda motorn krånglar. Jag tycker också att SJ (möjligtvis även Trafikvverket) har ett ansvar att inte fylla spåren till bristningsgränsen, så att varje litet problem växer sig gigantiskt. finns det inte plats får de helt enkelt neka vissa resenärer. Jag tror delvis att det finns budgetproblem som gör att Trafikverket inte kan sköta underhållet på ett bra sätt. En personligt teori är att Trafikverket inte längre sköter underhållet i egen regi, utan upphandlar från privata företag. I strävan att vinna upphandlingen utlovas nog lite för mycket, vilket avspeglar sig i kvalitén på tjänsterna. När det gäller vägarna så upphandlar Trafikverket allt underhåll [1]. Hur det ligger till med upphandlingsandelen för järnväg har jag inte hittat, men jag antar att det är en betydande del. Sedan har vi det där med, "det var bättre förr". Ja det kanske fungerade bättre förr. Delvis beror det nog på mindre trafik och färre tekniska saker som slutade fungera. Sedan har vi det där med arbetsmiljö. Förr kunde Banverket säga till vilken bondjävel som helst som bodde utmed spåren att ge sig ut med spaden mot en slant. Nu för tiden måste man även tänka på säkerheten för personalen, vilket gör att det inte kan skottas vid växlar hur som helst. |
|||
Svara med citat |
2010-12-17, 11:40 | #13 | |||
|
||||
|
Citat:
Citat:
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2010-12-17, 12:11 | #14 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
Svara med citat |
2010-12-17, 12:21 | #15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det kanske snarare skulle vara vettigare med hjälplok. Så länge de inte kör in i varandra igen
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2010-12-17, 12:24 | #16 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Till 90% så är det inte loken/tåget som felar utan växlarna som strular eller signalerna som visar fel. Jag hoppas banverket tar över verksamheten igen och sköter spåren/signalerna. När det las ut på entreprenad så började oxå allt strul.
Jag åker dagligen mellan Perstorp -> Helsingborg och tåget är ALDRIG i tid. Vi har alltid mötande tåg som vi ska vänta in. Man är glad om vi enbart kommer 10 min senare men oftast ligger det på 20 min försening. Dubbelspår och värme under växlarna hade gjort att 90% av alla fel hade åtgärdats. |
||
Svara med citat |
2010-12-17, 13:36 | #17 | |||
|
||||
|
Jag tycker man kan skylla på SJ också, det är ju dem som kan trycka på trafikverket eller vilka andra knappar som behövs tryckas på för att få skiten att funka. Sen att säga att järnvägen är så dålig osv låter ju som bull när SJ's vinst är enorm. Skit skall de ha, kasta en skitpåse på dem till och med. När jag kollade på nyheterna förra vintern när de var kaos så uttalande sig SJ's VD Jan Forsberg glatt att de kanske inte gick bäst när de kommer till tider osv men att de gick med mest vinst.
Eller om man läser nått sånt här. http://www.presskontakt.se/pressrele...2-EE47048AA065 Kod:
SJ tjänar stora pengar. I fjol var rörelseresultat 629 mkr., vilket är 7 % av intäkterna. På ett biljettpris om 100 kr är således 7 kronor ren vinst. SJ:s vinster har under senare år överstigit det minimikrav som ägarna ställer. Avkastningen på eget kapital uppgick i fjol till 11,2 %. En av anledningarna till att det går så bra för SJ är att man sänker kostnaderna. I fjol genomfördes besparingar på 300 mkr. och i år ska kostnaderna skäras med ytterligare 350 mkr. Då har man sänkt de totala kostnaderna för personal och fordonsunderhåll med 15 %. Att kostnaderna för fordonsunderhåll sänkts fick resenärerna från Falun uppleva. Tåget från Falun till Borlänge innehöll ett antal riktigt gamla liggvagnar, som användes som sittvagnar. Personalen förklarade detta med att det var de vagnar som fanns tillgängligt när tåget sattes samman tidigare under dagen. För två år sedan beställde SJ 20 nya snabbtåg att sättas i trafik i år bland annat på sträckan Falun-Stockholm. ”De nya tågen tillgodoser resenärernas höga krav på komfort och service. Dessutom är det glädjande att tågen levereras så snabbt, ” säger SJ:s VD Jan Forsberg i ett pressmeddelande 2008-05-22. Trots detta uttalande kommer tågen att sättas i trafik först om ett år. SJ har inte lämnat någon förklaring till denna senareläggning och under tiden får vissa resenärer åka i gamla liggvagnar. Sannolikt har SJ flyttat fram leveransen för att kunna uppnå besparingsmålet i år. |
|||
Svara med citat |
2010-12-17, 20:02 | #18 | |||
|
||||
|
Du missar att det är regeringen som faktiskt bestämmer Trafikverkets inriktning och budget. SJ, Tågkompaniet etc. kan påverka Trafikverket lika mycket som du och jag kan påverka bankerna (nja).
Med 11,2% kommer tyvärr inte SJ upp i de vinstmål som regeringen har lagt för det var väl 12%? EDIT: Fel av mig, det var 10% sist så hela 1,2% går att spendera. Senast redigerad av Westman den 2010-12-17 klockan 20:06 |
|||
Svara med citat |
2010-12-17, 20:03 | #19 | |||
|
||||
|
||||
Svara med citat |
2010-12-18, 01:27 | #20 | |||
|
||||