Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Gratis reklam åt Sj

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-17, 01:38 #11
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Som sagt så satsas det nu mer pengar på järnvägen än det gjorts på länge. Men det tar lite tid att bygga ikapp ett förfall som uppstått under åtminstone 2 årtionden.

Inte så mycket höger vs vänster egentligen, förutom MP och till viss del V har järnvägen varit nerprioriterat.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 03:52 #12
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Appelkvist... komikern som är med i Raw bland annat?
Tror du tänker på Peter Apelgren...

...

Jag tycker SJ bär ganska stort ansvar för kaoset. Det är ju t.ex. deras val att köra tåg som bara har en motor. Dessa blir sedan stående och blockerar när den enda motorn krånglar. Jag tycker också att SJ (möjligtvis även Trafikvverket) har ett ansvar att inte fylla spåren till bristningsgränsen, så att varje litet problem växer sig gigantiskt. finns det inte plats får de helt enkelt neka vissa resenärer.

Jag tror delvis att det finns budgetproblem som gör att Trafikverket inte kan sköta underhållet på ett bra sätt. En personligt teori är att Trafikverket inte längre sköter underhållet i egen regi, utan upphandlar från privata företag. I strävan att vinna upphandlingen utlovas nog lite för mycket, vilket avspeglar sig i kvalitén på tjänsterna.

När det gäller vägarna så upphandlar Trafikverket allt underhåll [1]. Hur det ligger till med upphandlingsandelen för järnväg har jag inte hittat, men jag antar att det är en betydande del.

Sedan har vi det där med, "det var bättre förr". Ja det kanske fungerade bättre förr. Delvis beror det nog på mindre trafik och färre tekniska saker som slutade fungera. Sedan har vi det där med arbetsmiljö. Förr kunde Banverket säga till vilken bondjävel som helst som bodde utmed spåren att ge sig ut med spaden mot en slant. Nu för tiden måste man även tänka på säkerheten för personalen, vilket gör att det inte kan skottas vid växlar hur som helst.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 11:40 #13
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Jag tycker SJ bär ganska stort ansvar för kaoset. Det är ju t.ex. deras val att köra tåg som bara har en motor. Dessa blir sedan stående och blockerar när den enda motorn krånglar. Jag tycker också att SJ (möjligtvis även Trafikvverket) har ett ansvar att inte fylla spåren till bristningsgränsen, så att varje litet problem växer sig gigantiskt. finns det inte plats får de helt enkelt neka vissa resenärer.
Ska bussar och lastbilar också ha två motorer? Jag ser inte det som ett problem däremot har du rätt i trafiktätheten. Förr kunde man oftast leda förbi med smärre förseningar men nu blir det lavinartade konsekvenser.

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
En personligt teori är att Trafikverket inte längre sköter underhållet i egen regi, utan upphandlar från privata företag.
Det är ett faktum även här framförallt när det gäller snöröjning då det nästan uteslutande rör sig om inhyrd personal med bristande kunskaper.

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Sedan har vi det där med, "det var bättre förr". Ja det kanske fungerade bättre förr. Delvis beror det nog på mindre trafik och färre tekniska saker som slutade fungera. Sedan har vi det där med arbetsmiljö. Förr kunde Banverket säga till vilken bondjävel som helst som bodde utmed spåren att ge sig ut med spaden mot en slant. Nu för tiden måste man även tänka på säkerheten för personalen, vilket gör att det inte kan skottas vid växlar hur som helst.
Säkerheten har alltid varit rätt hård så länge jag kan minnas (80-talet och framåt) däremot hade SJ mycket mer personal som skötte spåren. T.ex. så fanns det en arbetsuppgift där innehavaren oftast kallades för Pinnen då det var han som åkte omkring och mätte spårvidderna med en "mätpinne". Alla dessa personer och deras kollegor med andra liknande uppgifter var utbildade i spårsäkerhet och hjälpte till vid snö och isproblem. När Banverket bildades så dröjde det inte länge innan alla dessa personer blev uppsagda. Det var en veritabel flod med avgångpensioner och uppsägningar 87 - 89 där allt från mätare till reparatörer blev uppsagda.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 12:11 #14
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Ska bussar och lastbilar också ha två motorer?
Fast en lastbil eller buss kör man ju _oftast_ lätt förbi. Det drabbar alltså inte så många. Lite svårare att putta bort tåget från spåret så nästa kommer förbi
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 12:21 #15
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det kanske snarare skulle vara vettigare med hjälplok. Så länge de inte kör in i varandra igen
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 12:24 #16
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Till 90% så är det inte loken/tåget som felar utan växlarna som strular eller signalerna som visar fel. Jag hoppas banverket tar över verksamheten igen och sköter spåren/signalerna. När det las ut på entreprenad så började oxå allt strul.

Jag åker dagligen mellan Perstorp -> Helsingborg och tåget är ALDRIG i tid. Vi har alltid mötande tåg som vi ska vänta in. Man är glad om vi enbart kommer 10 min senare men oftast ligger det på 20 min försening. Dubbelspår och värme under växlarna hade gjort att 90% av alla fel hade åtgärdats.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 13:36 #17
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Jag tycker man kan skylla på SJ också, det är ju dem som kan trycka på trafikverket eller vilka andra knappar som behövs tryckas på för att få skiten att funka. Sen att säga att järnvägen är så dålig osv låter ju som bull när SJ's vinst är enorm. Skit skall de ha, kasta en skitpåse på dem till och med. När jag kollade på nyheterna förra vintern när de var kaos så uttalande sig SJ's VD Jan Forsberg glatt att de kanske inte gick bäst när de kommer till tider osv men att de gick med mest vinst.

Eller om man läser nått sånt här.
http://www.presskontakt.se/pressrele...2-EE47048AA065
Kod:
SJ tjänar stora pengar. I fjol var rörelseresultat 629 mkr., vilket är 7
% av intäkterna. På ett biljettpris om 100 kr är således 7 kronor ren
vinst. SJ:s vinster har under senare år överstigit det minimikrav som
ägarna ställer. Avkastningen på eget kapital uppgick i fjol till 11,2 %.
En av anledningarna till att det går så bra för SJ är att man sänker
kostnaderna. I fjol genomfördes besparingar på 300 mkr. och i år ska
kostnaderna skäras med ytterligare 350 mkr. Då har man sänkt de
totala kostnaderna för personal och fordonsunderhåll med 15 %.
Att kostnaderna för fordonsunderhåll sänkts fick resenärerna från
Falun uppleva. Tåget från Falun till Borlänge innehöll ett antal riktigt
gamla liggvagnar, som användes som sittvagnar. Personalen förklarade
detta med att det var de vagnar som fanns tillgängligt när tåget sattes
samman tidigare under dagen.
För två år sedan beställde SJ 20 nya snabbtåg att sättas i trafik i år
bland annat på sträckan Falun-Stockholm. ”De nya tågen tillgodoser
resenärernas höga krav på komfort och service. Dessutom är det
glädjande att tågen levereras så snabbt, ” säger SJ:s VD Jan Forsberg i
ett pressmeddelande 2008-05-22. Trots detta uttalande kommer tågen
att sättas i trafik först om ett år. SJ har inte lämnat någon förklaring till
denna senareläggning och under tiden får vissa resenärer åka i gamla
liggvagnar. Sannolikt har SJ flyttat fram leveransen för att kunna uppnå
besparingsmålet i år.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 20:02 #18
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Du missar att det är regeringen som faktiskt bestämmer Trafikverkets inriktning och budget. SJ, Tågkompaniet etc. kan påverka Trafikverket lika mycket som du och jag kan påverka bankerna (nja).

Med 11,2% kommer tyvärr inte SJ upp i de vinstmål som regeringen har lagt för det var väl 12%? EDIT: Fel av mig, det var 10% sist så hela 1,2% går att spendera.

Senast redigerad av Westman den 2010-12-17 klockan 20:06
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 20:03 #19
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Linuus Visa inlägg
Fast en lastbil eller buss kör man ju _oftast_ lätt förbi. Det drabbar alltså inte så många. Lite svårare att putta bort tåget från spåret så nästa kommer förbi
Säg det till alla dem som sitter bakom skiten på 2+1-vägarna.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-18, 01:27 #20
Bara jags avatar
Bara jag Bara jag är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 257
Bara jag Bara jag är inte uppkopplad
Medlem
Bara jags avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 257
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Tror du tänker på Peter Apelgren...

...
Blanda inte ihop koddarna med morötterna!

http://kristofferappelquist.blogspot.com/
Bara jag är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017