FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Det är så att jag vill röra mig ifrån hemmets trygga väggar och köpa en egen lägenhet. jag har sedan September jobbat på vikariat men har ny fått en Visstidsanställning fram till Augusti på fulltid. Kan man ta lån med Visstidsanställning? jag har enligt min arbetsgivare stor chans att få fast anställning efter Augusti om jag vill. har inga anmärkningar och driver samtidigt ett eget företag (som iof bara drar in ca 5000:- extra i månaden). Mvh Casper |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
http://www.sbab.se/ "Ring oss på 0771-45 30 00. Vi hjälper dig både med lånelöfte och att räkna. " |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Har du en rejäl kapitalinsats och totalkostnaden för ditt boende är rimlig så kan det fungera. Ett alternativ är att någon solid släkting går i borgen för dig, och så lägger du om lånet på dig själv när du fått fast jobb. Bluestep gör reklam för bostadslån till vikarier. Men de kanske är dyra.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Bluestep! Jag har lanat av dom och dom ar helt fantastiska maste jag saga. Ta ett snack med dom.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det bästa är som sagt att prata med banken (boka tid eller ring dem). Jag fick hjälp av Nordeas rådgivare att räkna på levnadskostnaderna och gick sedan därifrån med ett lånelöfte på vad de ansåg rimligt med min lön, med 8 procentenheters marginal på räntan. Jag fick även ett (större) lånelöfte med mina föräldrar som borgensmän.
Med ett lånelöfte i handen vet du hur dyr lägenhet du kan köpa. Du har ju lägenheten som säkerhet så om du inte har råd att bo kvar kan du sälja den och lösa lånet. Bluestep har vad jag förstår rätt höga räntor och avgifter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag och min sambo vill också köpa lägenhet och vi gick till Swedbank. Jag pluggar och har ingen inkomst, förutom studiebidrag och smågrus från sajter, sambon har visstidsanställning fram till 2012. Trots att vi hade 15% av köpeskillingen fick vi inget lån...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Studiebidrag/csn räknas inte som inkomst, samma när jag köpte, tjejen fick inte stå med på lånet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Nej, det var det jag ville påpeka. Att jag inte kunde bidra eftersom jag inte tjänar pengar, och därmed inte vara medsökande. Men även om endast min sambo stod på lånet fick vi ett nej... Trots att lönen inte är låg, sambon arbetar som bioinformatiker.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Med visstidsanställning är det svårt att få lån utan borgenärer. Med såna går det oftast utmärkt.
Ang. Bluestep och liknande så se upp med räntan! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Bluestep fungerar säkert. De är tänkta som ett korttidsalternativ och har en startavgift - men det kanske det kan vara värt.
Men prata med din bank. Be om lånelöfte. Hur länge har du jobbat hos arbetsgivaren? Du kanske kan få fastanställning redan nu om du förklarar läget och allt fungerar bra? Jag har svårt att tro att du har något att förlora på att ställa frågan. En liten varning bara. Var försiktig med lånelöften. Jag har fått nej eftersom jag efter ett antal lånelöften och lånediskusisoner med olika banker har för många kreditförfrågningar och därmed inte anses vara kreditvärdig trots att jag har bra inkomst och inga anmärkningar.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|