FAQ |
Kalender |
2011-02-21, 10:40 | #21 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Conny, 90% av alla företag kör .NET? Varifrån kommer den siffran om jag får fråga? Har mycket svårt att tro på det idag när allt fler går över till open source för var dag som går. Till och med myndigheter i våra grannländer har exempelvis gått över till Open Office.
De personer i tråden som skriver att det ena programmeringsspråket är att föredra framför det andra bör du ta med en nypa salt. Vilken plattform du själv väljer är tämligen irrelevant då kommunikationen mellan system via API är (ska vara) plattformsoberoende.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-02-21 klockan 10:47 |
||
Svara med citat |
2011-02-21, 10:57 | #22 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
När vi pratar om webbplattformar stämmer inte dina siffror öht. Enligt w3techs har Apache 69% av marknaden jämfört med 19% för IIS. http://w3techs.com/technologies/overview/web_server/all Visserligen går det utmärkt att köra Apache i en Microsoft-miljö, så om vi istället tittar på vilket operativsystem som webbservrar kör på, är 64% unixbaserade och 35% windowsbaserade. http://w3techs.com/technologies/over...ing_system/all Ajdå, nu vart ju siffrorna sämre för min tes. Vi tittar vidare, och ser att PHP har 75% av marknaden jämfört med 23% för dot.net. Visst är statistik härligt http://w3techs.com/technologies/over...g_language/all Sen skulle jag säga att det inte alltid är optimalt att välja den största plattformen. Det brukar oftast innebära att det finns en mängd konkurrenter och konsulter. Den som idag sitter på kompetens tex Cobol, tjänar antagligen mer, bra mycket mer, än en certifierad MS-utvecklare. Ja, det är svårare att få uppdrag, men uppdragen torde ge bättre betalt. Men det är en jäkligt svår balansgång. Tjänar man för mycket pengar kommer fler att röra sig mot den marknaden, och priserna går ner. |
|||
Svara med citat |
2011-02-21, 11:25 | #23 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Ska du enbart ha en webb-applikation så tycker jag att man kan lösa dina önskemål med både PHP och .NET. Där gäller det att hitta en som kan lösa dina önskemål, till det pris som ni vill betala och som ni trivs att arbeta med. Ska ni bygga vidare tex att det blir en windows-applikation eller en applikation till Windows Phone så skulle jag rikta in mig på någon som kan .NET och som kan leverera hela lösningen. |
||
Svara med citat |
2011-02-21, 21:00 | #24 | ||||||
|
|||||||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Kostnaden kan jag hålla med om, däremot. Men kan kan inte glöma att en LAMP miljö kostar 0:-. Citat:
Citat:
sudo apt-get install apache2 php5 libapache2-mod-php5 mysql-server phpmyadmin sudo /etc/init.d/apache2 restart Så , färdig miljö att börja utveckla i. Fan vad svårt och pilligt det var, man vart fan tvungen att trycka på "ENTER" hela två gånger... Suck, och nu har vi också en databasserver installerad , med ett grafiskt interface! För skojs skull körde jag upp en snabb vps på vårt konto hos Glesys, det tog hela 3 minuter och 21 sekunder från start till slut att ha en full PHP server online med mysql & phpmyadmin konfigad(mysql & phpmyadmin stog för över 2 min av den totala tiden). Dessutom satt jag upp en virtualhost miljö i apache på vägen så jag kan styra ett helt nätverk av sajter från samma maskin. Allt under lika lång tid det tar att värma en Billys pizza, VARFÖR SKA OPENSOURCE VARA SÅ SVÅRT OCH KOMPLICERAT? edit: Jag framstår som extrem PHP-fanboy märkte jag efter jag läst igenom mitt inlägg, detta var inte meningen. Det finns absolut många fall där en .NET miljö är ett självklart val över PHP. Min reaktion är enbart riktad mot de fel mellan .NET och PHP som Conny la fram som fakta när de absolut inte är det. Jag tycker att på publika forum måste man säga ifrån för att hålla en hälsosam nivå av bra information som man kan förlita sig på, bara för att nån har varit medlem här i alla år och har 5000+ poster betyder inte att de har rätt mer än någon annan. Senast redigerad av Nihilnovi den 2011-02-21 klockan 21:12 |
||||||
Svara med citat |
2011-02-21, 22:15 | #25 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Ja, vilket språk du väljer kvittar. Xml är plattformsoberoende och så länge informationen som skickas från och till systemet sker i Xml-form är det skitsamma vilken plattform eller språk ni väljer. Dom flesta moderna språk har bra stöd för Xml idag. |
|||
Svara med citat |
2011-02-21, 23:45 | #26 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
2011-02-22, 01:23 | #27 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
.Net är väl utbrett både bland företag, myndigheter och andra statliga institutioner men det behöver ju inte betyda att det är den bästa lösningen bara för att någon försäljare övertygat dem om att det är den bästa lösningen.
Jag tror att en ganska stor del av alla företag som idag kör .Net skulle välja en mer öppen lösning, som t.ex. Java eller PHP, om de fick möjligheten att bygga om allt ifrån grunden och byta kompetensen och kunskapen som finns. Men eftersom det inte praktiskt eller ekonomiskt möjligt hänger systemen kvar och kommer göra det länge. Om man helt bortser ifrån webben så är väl dessutom Java är större än .Net i Sverige bland företag? Javakompetensen bland IT-utbildade i Sverige är i genomsnitt betydligt högre än .Net-kompetensen. Under lång tid har Sveriges universitet och högskolor nästan uteslutande lärt ut Java och de flesta av de som har en äldre utbildning har lärt sig .Net på annat håll. Min kompetens ligger inom Java och PHP men jag är ändå övertygad om att det finns många fördelar med .Net och många fall där det lämpar sig bättre. Jag skulle be dig om råd av kunniga konsulter som kan sätta sig in i er verksamhet och era framtida planer för att diskutera vilken plattform som är bäst. Ännu bättre om du frågar om råd vid detta valet ifrån fler håll då olika företag tenderar att dra åt något håll. |
|||
Svara med citat |
2011-02-22, 04:46 | #28 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ur ett affärsmässigt perspektiv tror jag det blir billigast både på kort sikt och lång sikt att använda sig att open source-communityn. Jag anser också (som tidigare skrivits innan i tråden) att PHP är både mer använt och har större utvecklarbas.
Det anser JAG vara bra. Men om det är ren driftsäkerhet skulle du ju förvisso kunna välja t.ex. Erlang, som är utvecklat av Ericsson för en härrans massa år sedan. Utvecklarbasen är nästan obefintlig, men du kan få till oslagbar redundans och driftsäkerhet. Sen. Oavsett hur hostingen ser ut idag, kommer det antagligen komma en dag när du antagligen måste gå ifrån webbhotell till vps / dedikerad server. Då tillkommer genast licenskostnader för både Windows och ev. extrakomponenter. Något du får helt gratis med LAMP-miljö. Resultatet kommer bli detsamma oavsett vad du väljer, tänk på det. Slutprodukten kommer inte förändras. Möjligheterna i båda språken är detsamma. Jag anser valet är självklart, för lets face it - det är en kostnadsfråga. Det är det alltid. Spendera överblivna pengar på att optimera, testa och sätt systemet i framkant istället för att betala dyra pengar till (i mitt tycke) väldigt överbetalda .NET utvecklare. EDIT: Förslag: * GleSYS VPS (256mb ram, 5gb hdd, 50gb transfer) 87kr/mån ink moms * Apache 2.2 (gratis) * MySQL 5.1 (gratis) * PHP 5.3 (gratis) * CodeIgniter 2.0 (gratis) * BaseCamp från 27 signals (gratis för 1 projekt) * 1 utvecklare (frilans duger fint, finns många duktiga utvecklare här på forumet) * Någon som kan underhålla systemet (Samma frilansare skulle kunna teckna ett serviceavtal på några timmar/mån max) * Under en månads utveckling ink. test, möten, kommunikation + allt. Jag tror det är fullt genomförbart. Codeigniter är ett PHP-framework som att sajten både får korrekt OOP kod och MVC struktur. Basecamp är projekthanteringsverktyg där kommunikation kan ske mellan er, lägga upp tasks, screenshots, buggrapporter.. you name it. VPS är att föredra pga. driftsäkerheten och upptid. Binero mfl. har ju enorma problem med precis det. Er utvecklare bör kunna konfigurera LAMP-miljön, dom flesta brukar klara av det (det är som nämnt ovan - inte speciellt svårt) EDIT2: Och denna miljö blir då även skalbar, missade att nämna det. VPS:en kan uppgraderas rejält, men skulle inte det räcka - så kan man även gå över till både dedikerad server med "i stort sett" ett knapptryck. Skulle det endå inte räcka, finns det mängder med gratis lastbalanserare och verktyg för att göra det möjligt. Förövrigt kan jag nämna att Emocore.se hostas på en LAMP-miljö - på två servrar, och då handlar det om 30milj+ sidvisningar i månaden. Utgifter för licenser och annat är noll, underhållet är nästan inget då servern sköter det mesta (ink. säkerhetsuppdateringar som appliceras automagiskt) Senast redigerad av Jine den 2011-02-22 klockan 05:02 |
|||
Svara med citat |
2011-02-23, 13:46 | #29 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Annars skulle jag i en roll som beställare styra valet av applikations/systemdesign m.m och göra det så enkelt som möjligt, förmodligen undvika frameworks då det kan skapa system som visserligen är bra gjorda men med för mycket komplexitet. Exempel om man för PHP kör Zend framework och Doctrine kombinerat, det blir då rätt svårt för en ny utvecklare att hoppa in snabbt med uppsättning av miljöer m.m |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|