FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har en enskild firma och har fått ett avtal som jag ska skriva på från ett AB.
I avtalet regleras ett pris per konvertering som jag genererar till partnern, och priset är angivet utan ett ord om det gäller inklusive eller exklusive moms. Behöver jag ändra i avtalet eller är det så att alla priser alltid är ex moms om det inte är angivet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Priser mellan företag är alltid exklusive moms. Det måste även framstå på fakturan eller avtalet. Dock hade jag dubbelkollat, bara för att vara på den säkra sidan. Jag hade även bett de att skriva ner det i fakturan/avtalet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
1. Priser är alltid ex moms 2. Det måste framstå i avtalet Vad händer då om det inte framstår? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Ordet ni vill använda är nog för övrigt framgå och inte framstå ![]()
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Såvitt jag vet finns det inget regel/lag som säger att tal om priser mellan företag alltid anges utan moms? Är ganska säker på att priser ska specificeras om det är med eller utan moms. Även om de flesta företagare oftast talar utan moms.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kräv att få momsen specificerad i avtalet.
Kräv alltid ändringar i avtal i det fall att du tycker att de är otydliga. Om de vägrar, så utgå alltid ifrån sämsta tänkbara utfall för din egen del. Vägrar de att specificera momsen, så kan du fortfarande skriva på, men utgå då ifrån att de anger provision inkl moms (vilket så klart blir till din nackdel). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Skriv inte på avtal där det inte framgår hur momsen hanteras, det kan bli riktigt dyrt annars.
Men är det två momsregistrerade organisationer så pratar man alltid utan moms, är det däremot en av parterna som ej är momsregistrread (privatpersoner och även vanligtvis ideella föreningar) så pratar man alltid med moms, man måste ta reda på motpartens momsstatus så man säkert vet hur det ska hanteras. Jag är kassör i en idéell förening och ibland begär vi offert från företag och då begär jag specifikt att momsen ska vara inräknad i det offererade priset. Men likväl är det några som inte kan läsa och skickar offerter där det står att moms tillkommer, gissa vilket runt arkiv de offerterna hamnar i.... Däremot när jag jobbar med företag så tar jag alltid reda på om motparten är momsregistrerad eller inte så inga missförstånd uppstår, har man frågaor så ska man dryfta dem med motperten så man reder ut alla tveksamheter, det är ett bra sätt att undvika tvister. Vägrar motparten vara tydlig i avtalet så ska man inte göra affärer med den motparten över huvud taget. Det kan kännas hårt att tacka nej till vissa affärer men jag har lärt mig den hårda vägen... Jag gör fortfarande misstag men nu är jag medveten om det och då kan jag lättare begränsa skadan. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-03-05 klockan 05:12 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svar. I detta fallet är ju båda parterna momsregistrerade så då borde ju priser automatiskt innebära ex moms om det inte är angivet... men det verkar ju vara lika bra att se till att det är specat.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Det finns inget lagrum som säger att om inget anges är det exkl moms som gäller när det är et tavtal mellan två näringsidkare/momspliktiga som avtalet avser. Det som finns lagrum för är när det gäller mellan näringsidkare och privatperson, då gäller konsumentköpslag och till konsument ska priset inkludera moms.
Rent generellt när det gäller avtal se till att avtalen är tydliga, det är otydlighet som skapar tvisten! Detta är extra viktigt när det gäller de delar som det inte är mycket tydligt reglerat i lagtext, när vissa saker styrs av praxis, godsed mm ökar bara risken för en tvist. Toner är så billigt att några extra ord i ett avtal för att det ska vara tydligt är väl investerade ören :-) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|