Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Anställd vs konsult

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-25, 20:29 #1
Ph0ny Ph0ny är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2010
Nykomling

Standard Anställd vs konsult

Hej!

Jag har en undrar om vad som kan vara bäst för mig i det här läget.

Situationen:

Jag har ett eget företag (AB) med intäkter om cirka 20K i månaden. I övrigt inga andra inkomster just nu. I stort sett noll utgifter i företaget bortsett från administrativa sådana och något webbhotell.

Jag har blivit erbjuden jobb och skall således inkomma med ett löneanspråk. Detta anspråk bör vara runt 25K, 26K i månaden. Det är en normal anställning med provanställning som sedan övergår till fast anställning.

Jag personligen är sådan att fast anställning och fringisar inte är speciellt intressant för mig. Jag rår hellre över mina egna pengar och tid.

Eventuellt så kanske jag kan gå som konsult och fakturera. Det är här min frågeställning kommer in.

Är det vettigare (och lukrativare) för mig att ta konsultrollen i stället och är det fördelaktigare (ekonomiskt) för företaget?

Ponera jag väljer att fakturera istället - vad bör jag kunna fakturera i och med att företaget slipper många utgiftsposter och framförallt min fasta anställning?

I den eminenta IRC-kanalen så nämndes summor som mellan 50 och 60K som utgångspunkt. 50K motsvarar ungefär 350kr/h vid 140h fakturerad tid.

Är dessa summor rimliga och, framförallt, är de ekonomiskt fördelaktiga för företaget som vill anställa mig? Tjänar de pengar och tar en mindre risk med att ha mig som konsult i det här fallet, kontra en anställning?

Är konsultvägen ÖHT en vettig väg att gå i det här fallet för mig och min situation?

Vad tror ni?
Ph0ny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-25, 21:28 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

25-26 K låter extremt lågt som lön, vad är det för jobb?

En nyutexaminerad utvecklare har minst 27K är man runt de 30 så har man minst 30K i lön.

Vi diskuterade lön io en annan tråd alldeles i går och förrgår här på WN. Då låg lönerna runt 35-40 K för utvecklare i snitt.

Men för att ta ditt exempel med 26 K så kan du räkna ut ett timarvode så här:

26000*12,2*1,5 => 475800 kr är löne och lönebikostnaden (inkl arbetsgivaravgifter (31,42%), avsättningar för tjänstepension (snitt 17%, men varierar från 4-35% beroende på lönenivå bland annat), semesterlönetillägg (0,8% av månadslönen för varje uttagen semesterdag)) per år.

Till detta kommer fasta kostnader på ca 150 000 kr per år, man måste stå för sin egen kompetensutveckling m.m.

Total självkostnad för dig blir då 625 800 kr per år. Då har ditt företag inte en krona i vinst.

En normal marginal kan man få om man tar självkostnaden och delar med 0,7, dvs 625800 kr/0,7 => en önskad årsintäkt på 894 000 kr.

När du arbetar som konsult så kan du bara debitera tid som du verkligen arbetar med kundens projekt, dvs du får inget betalt när kunden inte har några uppdrag till dig. Man brukar vanligtvis räkna med att du kan debitera ca 1200 timmar per år. Förväxla INTE detta med den förmodade arbetstiden för en anställd som är ca 1760-1800 timmar per år.

För att du ska ha ett rimligt arvode så tar du 894 000 kr och delar med 1200 och får då ett ganska normalt timarvode på 745 kr/tim + moms.

350 kr per timme är en missuppfattning utan dess like, du skulle aldrig få det att gå runt med så lågt arvode.

Om du är sjuk så får du sjuklön från arbetsgivare och försäkringskassan som anställd. När du är egen företagare så få du inga intäkter när du är sjuk, efter karensen på 14 dagar så betalar försäkringskassan ut en sjukpenning.

Tänk också på att din arbetsgivare har samma kalkyl att utgå ifrån.

Om du kan få minst 745 kr/tim av din "kund" och du kan debitera minst 1200 timmar per år så kan det vara bättre att jobba som konsult än som anställd. Men får du sämre arvode elelr inte lika många arbetstimmar så får du ta en funderare till om det finns andra värden som du uppskatar som kompenserar för det ekonomiska bortfallet.

Tänk också på att du som företagare tar hela risken om din "kund" skulle få mindre uppdrag, som anställd får du samma lön ändå, och det är då arbetsgivarens sak att se till att du har jobb. Kunden bryr sig inte alls om att belägga dig med jobb om de inte får in jobb i sin tur från deras kunder. Då kommer de osvikligt att prioritera ner dig till förmån till sina övriga anställda.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-03-25 klockan 21:41
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-25, 22:53 #3
Nykomling

Nykomling

Tack för ditt svar. Du får lite motfrågor!

Det gäller inte en utvecklingstjänst, snarare SEO och internetmarknadsföring.

Ponera att jag skriver ett kontrakt som garanterar 140 timmar/månaden som jag kan fakturera a´430 kr/h. Det motsvarar ~60K.

Addera dessa övriga 20K i intäkter från övriga inkomstkällor och jag kan summera 80K per månad, eller 960K om året.

Nu når jag din normala marginal. Är detta OK i detta fall?

Som du själv säger, jag finna andra värden, som att driva ett eget bolag, hantera mina egna pengar och liknande viktigare än ex. en fast anställning varför jag inte stirrar mig blind på timarvoden.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
25-26 K låter extremt lågt som lön, vad är det för jobb?

En nyutexaminerad utvecklare har minst 27K är man runt de 30 så har man minst 30K i lön.

Vi diskuterade lön io en annan tråd alldeles i går och förrgår här på WN. Då låg lönerna runt 35-40 K för utvecklare i snitt.

Men för att ta ditt exempel med 26 K så kan du räkna ut ett timarvode så här:

26000*12,2*1,5 => 475800 kr är löne och lönebikostnaden (inkl arbetsgivaravgifter (31,42%), avsättningar för tjänstepension (snitt 17%, men varierar från 4-35% beroende på lönenivå bland annat), semesterlönetillägg (0,8% av månadslönen för varje uttagen semesterdag)) per år.

Till detta kommer fasta kostnader på ca 150 000 kr per år, man måste stå för sin egen kompetensutveckling m.m.

Total självkostnad för dig blir då 625 800 kr per år. Då har ditt företag inte en krona i vinst.

En normal marginal kan man få om man tar självkostnaden och delar med 0,7, dvs 625800 kr/0,7 => en önskad årsintäkt på 894 000 kr.

När du arbetar som konsult så kan du bara debitera tid som du verkligen arbetar med kundens projekt, dvs du får inget betalt när kunden inte har några uppdrag till dig. Man brukar vanligtvis räkna med att du kan debitera ca 1200 timmar per år. Förväxla INTE detta med den förmodade arbetstiden för en anställd som är ca 1760-1800 timmar per år.

För att du ska ha ett rimligt arvode så tar du 894 000 kr och delar med 1200 och får då ett ganska normalt timarvode på 745 kr/tim + moms.

350 kr per timme är en missuppfattning utan dess like, du skulle aldrig få det att gå runt med så lågt arvode.

Om du är sjuk så får du sjuklön från arbetsgivare och försäkringskassan som anställd. När du är egen företagare så få du inga intäkter när du är sjuk, efter karensen på 14 dagar så betalar försäkringskassan ut en sjukpenning.

Tänk också på att din arbetsgivare har samma kalkyl att utgå ifrån.

Om du kan få minst 745 kr/tim av din "kund" och du kan debitera minst 1200 timmar per år så kan det vara bättre att jobba som konsult än som anställd. Men får du sämre arvode elelr inte lika många arbetstimmar så får du ta en funderare till om det finns andra värden som du uppskatar som kompenserar för det ekonomiska bortfallet.

Tänk också på att du som företagare tar hela risken om din "kund" skulle få mindre uppdrag, som anställd får du samma lön ändå, och det är då arbetsgivarens sak att se till att du har jobb. Kunden bryr sig inte alls om att belägga dig med jobb om de inte får in jobb i sin tur från deras kunder. Då kommer de osvikligt att prioritera ner dig till förmån till sina övriga anställda.
Ph0ny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-25, 23:32 #4

Du kan inte ta mindre än 745 kr/tim om du ska ha ett seriöst arvode. (Om du tar bort hela företaget marginal genom att multiplicera 745 med 0,7 får du 521,50 kr/tim, tar du mindre än det så är det under självkostnaden)

Du har inga konsultintäkter 12 månader per år, även om du jobbar heltid så har du max 1200 timmar som du kan debitera på ett år, om du tar 430 kr/h så blir det 516 000 kr/år.

Om vi räknar baklänges så blir 516000-150000=>366000 kr. dela med 1,5 och 12,2 så får vi 20 000 kr per månad i maximal bruttolön. Då ska man jämföra det med att en webbdesigner ha ca 23400 kr enligt lönebarometern, en systemutvecklare som ligger på ca 35000-40 000 i snittlön.

Om du skulle debitera 1200*745 => 894 000 kr per år och drar bort 12*20 000 kr för dina andra webbprojekt så får du 654000 kr som du borde ha som intäkter från din andra uppdragsgivare. Det betyder ca 654000/745 => 878 timmar á 745 kr/tim.

Jag räknar med att man jobbar 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan, dvs 40 timmar i veckan.

Det finns 52 veckor på ett år, 2 veckor är röda dagar (10 röda dagar), du ska ha minst 5 veckors semester. Då är vi nere i 45 veckor (1800 timmar).

Sen har du krav på dig att kompetensutvecklas (minst 2 veckor per år, Jämför med Google där persnalen har en dag i veckan för egen utveckling, dvs ca 45 dagar per år).

Du behöver sköta om försäljning, fakturering, bokföring, skriva offerter, uppdatera din affärsplan, göra kostnadskalkyler, ha plats för dåliga dagar då inget blir gjort, gå på mässor, seminarier, mingla med folk i branchen, träffa nya kundämnen, ringa säljsamtal (ringa 100-200 samtal på varje ny kund är inte ovanligt).

Du ska aldrig räkna med att du kan sälja mer än 1200 timmar per år i en kalkyl. Om du trots allt kan sälja mer än 1200 timmar ett år så spara dem pengarna till ett annat år som går sämre.

Om du får ett uppdrag på 2000 timmar så är det inte anledning att ge rabatt för att du då får fler timmar på ett år. Du försakar din kompetensutveckling under ett så långt uppdrag som du måste ta igen senare och du försakar din aktiva försäljning och marknadsföring som du måste kompensera efter uppdraget.

Jag begriper inte hur du räknat för att komma fram till 430 kr/tim, det är inte ett seriöst pris.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-03-25 klockan 23:44
Oläst 2011-03-26, 00:00 #5
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Conny har bra input, ta till dig det.

Vad som förbises, eller kanske endast räknas med, är att du förutsätts att det är ett 1:1 förhållande mellan debitering och utfört arbete.

Utvecklare kan vanligen paketera kundlösningar och återanvända, då blir hävstången större och din totaldebitering går upp.

Vad jag menar är:

för första kunden tar en utveckling/anpassning ca 20 h
för andra kunden tar det 4h, här borde debiteringen ligga högre, kanske inte 20h, däremot runt 15h

Ett annat scenario:

Första gången du utför en tjänst tar det 32h för att du håller på att lära dig, du kanske fakturerar 20h
Andra gången tar det dig 15h eftersom du inte behöver söka runt och springa på minor. Här borde du fakturera ut 20h likväl.

Fundera på vad utfört arbete är värt för kunden, utöver minimikalkylen som Conny dragit tidigare i tråden.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-26, 00:07 #6

Jag ville inte gå in på allt för avancerade kalkyler för TS är ny i detta och jag vil först och främst få in affärstänkandet, att man ska tjäna pnegar och hur man räknar i första hand.

När TS blir varm i kläderna och får koll på kalkylerna så kan man börja bolla med att paketera färdiga tjänster och tjäna mer pengar, men det tycker jag är överkurs än så länge. Man måste först lära sig att göra lönsamma företagskalkyler och ha koll p åvad det är för kostnader man egentligen har och hur många timmar man måste sälja för att få ihop sin månadslön.

Men annars tycker jag DigiArt är inne på rätt spår, helt klart.
Oläst 2011-03-26, 23:11 #7
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Ingen här på WN kan säga att det är 25k i månadslön är varken för mycket eller för lite, helt enkelt för att vi inte har en aning om vad det är för jobb. En rimlig lön kan vara från 17k till några hundratusen i månaden, beroende på vad du ska göra, erfarenhet, ålder, utbildning osv.

Conny har otroligt mycket kunskap och är en fantastisk källa, men man ska inte alltid ta allting så bokstavligt från honom. Tex har vi diskuterat de "150.000" som han påstår man alltid har i fasta kostnader. Det brors också på, vad det är för företag, vad man har för verksamhet etc.

Det är inte heller ovanligt att man skriver garantiavtal med kunder, där de garanterar att de köper ett visst antal timmar tjänster, vilket drastiskt minimerar risken i upplägget. Dock, är du anställd och din arbetetsgivare kursar, har du statlig lönegaranti. I konsultfallet står du (kanske) helt utan ersättning, även för uppdrag som du redan utfört.

Det är också, som du är inne på, inte alltid önskvärt att jobba 100%.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-28, 15:11 #8
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Frågan är vad du VILL? :-) En möjlighet är att hitta ett trevligt konsultbolag och arbetat som underkonsult för dem. Om du vill ha frihet och tjäna pengar - till en rimlig trygghet.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017