FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej
Jag har planer på att importera grejer från Alibaba.com. Det jag tänkt importera är över 50% billigare på Alibaba.com än om man köper det i Sverige. Finns det något sett jag kan kolla upp företaget som säljer dessa grejer på Alibaba.com? Jag har ingen lust att bli lurad då det handlar om många tusen. Alternativt om det finns något säkert betalningssätt, så jag ev. kan "dra tillbaka" betalningen om jag blir lurad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vet inte om det går att kolla upp de företagen som säljer sakerna på Alibaba men har vart medlem på både det nätverket och ett till där många av varorna är superbilliga jämnfört med vad det kostar i t.ex. Sverige.
Var helt 100% säker på att det är en fake-produkt du köper, en rip-off av orginalet. Vet att det säljs t.ex. Dr.Dre Beats hörlurar på dessa nätverk och de är inte samma som orginal-produkten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Fakeprodukter? Ja, kanske om du väljer att importera något känt varumärke, men det finns ju tiotusentals produkter som INTE är kända varumärken som ändå kostar väldigt mycket mer att köpa in i Sverige än via direktimport från tillverkningsländerna.
Skapa en kontakt med din leverantör. Begär detaljerade beskrivningar av kvalitet, innehåll (beror ju förstås på vad du ska handla med) och kräv att få betala till bank. Vill de t.ex. inte acceptera bankbetalning utan envisas med till exempel Western Union eller privata Pay Pal-konton så är det något skumt. Escrowtjänster finns ju också, men jag har inte imponerats av dessa hittills. Känns det skumt så välj en annan leverantör eller avstå. Magkänslan har lyckats hålla antalet blåsningar minimalt för min del...
Bara döda fiskar flyter med strömmen. Senast redigerad av Xamda den 2011-06-26 klockan 16:00 Anledning: Tangentborsdyslexi |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
50% Billigare jämfört mot Sverige säger du..
Tänk på att priset i Asien är utan moms, tullavgifter och frakt. /// W(eb)N(ewbies) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Se även upp med CTO frakter, kan kosta betydligt mer att "ta" emot varorna i svensk hamn än vad det kostar att skeppa dem från Kina till Sverige.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
En varning för Alibabas escrowtjänst. Den är inte mycket till skydd. Fast jag kunde skicka bevis på hur säljaren blåst mig på frakt sket Alibaba högaktningsfullt i det och släppte pengarna till säljaren.
Vissa leverantörer finns i Kina och vissa i Hong Kong. Jag har bättre erfarenheter av de senare - det känns som de är mer vana att göra affärer på västerländskt sätt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
De talade om att produkten vägde X kg och att kostnaden var Y kr per kg. Frakthandlingarna visar tydligt att såväl vikt som fraktkostnad var ungefär hälften av vad jag betalade.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ok, ser escrow mer som ett sätt att försäkra sig om att man får varan. Men det är ju klart var det en bulkvara så som järnmalm så är borde de ligga pyrt till.
Ett tips kan vara att kolla upp frakt kostnader även från sverige. Min erfarenhet är att DHL och liknande packetfirmor ofta är billigare att beställa från Kina direkt, medans om man tar hem hela containers så ska man alltid ta även en offert på frakten från någon Svensk agent. Ofta kan det ligga inbakat lite onödiga provisioner i priserna som man kan få från Kinensiska agenter.(gissning) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
jonny:
Hoppas du inte missat att frakten räknas annorlunda om produkten är skrymmande. Dvs en vara som väger 1kg och är 1 meter åt alla håll betalar du inte "1kg-pris" för.. Hade mycket klagomål på det där när jag höll på tidigare, folk trodde jag blåste dem när det stog 120kg på paketet, när varan egentligen vägde cirka 45kg.... mvh |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|