Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur hanterar ni backup?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-26, 10:16 #11
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Bas:

Filer/Databaser = Bandrobot h/dag/vecka/månad "beror på system och schema".
Virtuella maskiner = Snapshot till disk enligt schema prod/labb maskiner.

Ingen backup av hela fysiska maskiner, utan då är det enbart sysvol och de filer/databaser som är viktigt på servern som backas till band.

Banden husseras i kassaskåp (brand, vatten säkra) efter de lämnar roboten, sen vid brytpunkt som "år" så lagras banden hos riksarkivet.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-26, 10:36 #12
freteks avatar
fretek fretek är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 111
fretek fretek är inte uppkopplad
Medlem
freteks avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 111
Lägger allt viktigt i en strukturerad dropboxmapp. Sedan kör jag även schemalagd backup på denna mapp till http://www.storegate.se/. Hängsle och livrem kan tyckas men man kan ju aldrig vara överdrivet försiktig.

För databaser gör jag sporadiska backupscript, förlitar mig kanske lite väl mycket på berörda hotell tyvärr.
fretek är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-26, 12:00 #13
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Kör subversion för min egen kod och mina dokument. Ljud och bild har jag inte så mycket av värde av. Förlitar mig på att hostingföretagen sköter backupen åt mig. Det funkar bra fast man måste naturligtvis försäkra sig om att backupen sköts som den ska eftersom det är otroligt vanligt att det slarvas med den biten. Man bör begära att få serverns backup levererad till sig åtminstone en gång om året för att försäkra sig om att allt står rätt till med backuprutinerna.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-26, 12:11 #14
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Allee:
Akta dig för att uppgradera till Lion - då kommer din TM sluta fungera.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-26, 16:31 #15
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av dannelito Visa inlägg
Ta en titt på rdiff-backup.
Tack!
Det verkar intressant. Databasen(MySQL) måste jag göra på något annat sätt med antar jag? Det skenar ju iväg med utrymmet när varje databasbackup är flera GB gzippat om man inte kan göra en inkrementell backup på den.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-27, 00:04 #16
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Tack!
Det verkar intressant. Databasen(MySQL) måste jag göra på något annat sätt med antar jag? Det skenar ju iväg med utrymmet när varje databasbackup är flera GB gzippat om man inte kan göra en inkrementell backup på den.
Rdiff-backup hanterar ändringar i enskilda filer genom att dela upp stora filer i block som jämförs, som med rsync.
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-27, 00:27 #17
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av dannelito Visa inlägg
Rdiff-backup hanterar ändringar i enskilda filer genom att dela upp stora filer i block som jämförs, som med rsync.
Men det är väl inte en bra idé att ta backup på datafilerna till MySQL-databasen? Det är väl mycket säkrare att dumpa den som SQL till en fil?

Fast det är klart. Om man skriver över filen funkar det ju som det ska med Rdiff-backup då.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-27, 00:29 #18
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Fast det är klart. Om man skriver över filen funkar det ju som det ska med Rdiff-backup då.
Det är så man får göra
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-27, 01:38 #19
heggejoh heggejoh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 61
heggejoh heggejoh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 61
Hej,

Intressant tråd. Roligt med så många tips och setups. Bidrar här med min;

Har en Apple MBP (250 GB) och använder mig av Dropbox för allehanda filer och sen Carbon Copy Cloner (CCC) som om nätterna utför all annan backup då datorn är vid skrivbordet, ansluten till de externa diskarna (har en 7-portars USB-hubb som gör att jag av lathet eller glömska inte glömmer ansluta en viss disk utan när externa tgb/musen kopplas in så ansluts alla diskar etc också).

Vidare; jo Carbon Copy Cloner (CCC)
http://www.bombich.com

Väldigt nöjd med detta program, för övrigt.

(när jag körde PC förr i tiden körde jag SyncBack, också otroligt bra)

Min dators 250 GB räcker inte långt då jag fotograferar en hel del, så jag har en extern disk för arkivering av bilder etc. Denna disk kallas för WD1.

WD1 (1 TB, alltid på plats och inkopplad)
/ARKIV - här ligger sådant jag manuellt flyttar över från den bärbara datorn. Fotograferar en hel del så när utrymmet sinar på datorn lyfts bilderna värt att spara över.
/BACKUP - alla filer i min hemmakatalog ("henrik", i mitt fall fall) kopieras över till denna mapp vid kanske 02:00 om natten, via ett schemalagt jobb i CCC. Kopieringen sker inkrementellt.

Således finns allt jag äger i dataväg på denna WD1-disk. Dels backup av allt innehåll på datorn och sen mitt arkiv.

Nästa disk är:

WD2 / WD3 (exakt likadana diskar som WD1, 1 TB vardera)
Bara den ena av dessa finns hemma åt gången. Är WD3 hemma så finns WD2 på hemlig ort och tvärtom. Via Carbon Copy Cloner så klonas innehållet från WD1 till WD2/WD3 via en likadan inkrementell backup som från datorn till WD1/BACKUP.
Jobbet är schemalagt vid 04:00 vilket gör att WD1/BACKUP alltid hinner vara uppdaterad innan WD1 som helhet klonas vidare till WD2/WD3.

Slutligen har jag också

WD4 (en likadan 1TB-disk, alltid på plats och inkopplad)
Till denna disk körs Time Machine. Kopieringen till WD1/BACKUP är bara på filnivå och enbart från min hemkatalog så det är från denna WD4-disk en eventuell systemåterställning skulle ske i händelse av krasch etc.


På daglig basis jobbar jag alltså aldrig mot WD2/WD3/WD4 utan enbart mot datorn och WD1 men det har vid ett par tillfällen varit så att jag har råkat ta bort filer från datorn som jag fått hämta via WD1/BACKUP eller WD4/TimeMachine , eller om jag råkat ta bort filer från WD1/ARKIV som jag sen fått hämta från WD2/WD3 så då har jag varit innerligt glad att jag lagt upp det som jag gjort.


Med detta flöde så känner jag mig väldigt trygg med hur min data lagras. Passade på att köpa fyra likadana Western Digital-diskar (USB) när de var någon extremt bra kampanj så lösningen blev inte heller en kostsam historia; skönt.


Vad gäller mobiltelefonen så försöker jag att inte ha något "på" telefonen utan kontakterna går via Google Contacts. Äger inga servrar utan förlitar mig på att mina webhotell sköter om backupen där


Må väl allesammans och fortsätt att sprid backup-inspiration i denna tråd

Mvh
// Henrik J

Senast redigerad av heggejoh den 2011-07-27 klockan 01:40 Anledning: (mindre förtydligande)
heggejoh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-27, 08:56 #20
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 721
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 721
Jag kör ett batch-script på min windowsserver och sedan upp med det i amazon s3.
Max är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017