Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Johan Staël von Holstein kallar sig "misslyckad"

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-06, 23:21 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Standard Johan Staël von Holstein kallar sig "misslyckad"

Johan Staël von Holstein ställde nyligen upp på en personlig längre intervju med Expressen där han berättar en hel del om sitt liv som IT-entreprenör. En kortare sammanfattning finns att läsa här:

http://www.dagensps.se/artiklar/2011...1884/index.xml

Det är en ganska tragisk historia han målar upp och även om jag inte varit så förtjust i honom som person så kan man inte undgå att tycka synd om honom. Det var väl lite oschysst dock att (indirekt) kalla Sven Nylander för misslyckad. Att vara bland de 5-10 bästa i världen inom sitt område är knappast att misslyckas.

Johan Staël von Holstein har innan han fyllt 50 fått diskbråck tre gånger och genomgått tre hjärtoperationer. Det är definitivt värt att tänka på för alla de som satsar allt för mycket på sitt arbete.
Oläst 2011-09-07, 02:17 #2
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Pja, tycka vad man vill om honom men han har gjort en del bra för Sverige. Det behövs verkligen fler entreprenörer och det börjar faktiskt bli mer och mer entreprenörsanda bland unga idag, kanske lite tack vara honom.
Men att gråta ut i pressen på det här sättet känns lite fjantigt, speciellt såhär innan han faktiskt har misslyckats och sitter i skiten. Jag har ganska svårt att tro att MyCube kommer bli en sån dundersuccé som han hoppade på och det är väl det han känner också. Det känns lite som om han börjat ge upp och tappat hoppet och tro på sig själv nu när han kommer in på slutspurten i sin karriär. Det kanske helt enkelt är för mycket snacka och för lite verkstad med honom.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-07, 15:07 #3
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006

Det var inte en dag för tidigt.

Att jämför sig med Sven Nylander passar väl bara på ett enda område, det vita pulvrets.

Nylander tillhörde den absoluta världseliten inom sin gren under många år, det kan man knappast anklaga von Holstein för. Möjligen världselit på att slösa bort investerarnas pengar.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-07, 22:17 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Vad har von Holstein gjort som gör att ni inte gillar honom? Jag har dålig koll på vem han är som person eller vad han har för projekt bakom sig. Allt jag vet om honom är typ att han är en riskkapitalist inom IT och att han har ett coolt efternamn.

Kan någon fulla i mina kunskapsluckor?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-08, 00:09 #5
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
En liten glidare som föddes med silversked i mun. Hans familj äger Wapnö Gods (med tillhörande gårdsmejeri)
utanför Halmstad. De är (var i alla fall) de största EU-bidragsmottagarna i Halland för ett antal år sedan.

När hans Ferrari stals fick han gråta ut i Hallandsposten. Typ.

Men visst har han gjort mycket. Han har startat massa projekt men det känns som alla gått åt skogen.

Icon MediaLab
IQube
MyCube
..och säkert 10 andra projekt.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-08, 08:17 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det är han är duktig på är att dra in kapital till startups som aldrig kommer ens i närheten av vad han tänkt sig, för att enkelt sammanfatta. Om ingen kan hitta ett lyckat projekt som jag missat
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-08, 08:23 #7
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Hej,

En kontroversiell sida är väl att Staël von Holstein av vissa av sina anställda ansågs som en smärre "slavdrivare" som gjorde att det hände att de gick in i väggen pga arbetsbördan. En kvällstidning hade ett stort reportage om detta för ett antal år sedan. Jag har aldrig jobbat under honom och kan därför inte verifiera detta, även om han själv uttalat att han har stora krav på de anställda.

Dock tror jag personligen att han arbetat minst lika hårt själv.

Oj, nu har jag hamnat på Hänt i Veckan-nivå. På med dumstruten. ;-)
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-10, 20:15 #8
se7ens avatar
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
se7ens avatar

Reg.datum: Nov 2004
Att vara en frontfigur och tillägga egna åsikter som många gånger går isär från en vanlig Svensson har nog en tendens att få många fans och lika många ovänner. Johan har och kommer i mina ögon fortsättningsvis också vara en av dom viktigaste entreprenörerna.

Jag hade ett dagjobb som jag flitigt utfört i ett antal år. Efter att ha deltagit i en föreläsning om just entreprenörsskap som Johan höll i så valde jag att samma dag säga upp mig. Föreläsningen satte ord på det jag länge hade funderat på. Att starta eget och våga vara annorlunda. Idag ca 5 år senare kan jag inget annat än tacka Johan. Läser du detta så är jag skyldig dig en vacker present, vilket jag onekligen har mer än råd idag . Hör av dig!

Sverige behöver Johan Staël von Holstein. Vi unga entreprenörer behöver fler som Johan, människor som vågar misslyckas och vågar skapa anställning.
se7en är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-12, 23:05 #9

Han är pappa till den så kallade "nya ekonomin" där man när man skapar "e-bussiness" med webbsidor så kan man som webbsidesskapare åt ett företag tjäna pengar inte bara för att tillverka en webbsida utan genom att man får en andel i omsättningen/vinsten som företaget gör. Då 1999 resulterade det i astronomiska värderingar för hans företag Icon Medialab. Sen gick det som det gick.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-13, 13:25 #10
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Om personen Holstein kan jag inte uttala mig eftersom jag inte känner honom. Men jag tror att han för många snålande och hårt arbetande egna företagare får representera en den typ av entreprenörer som snackar mer än de levererar. Många känner nog mer för Kamprad än för Holstein, och det beror inte på att Kamprad lyckades utan snarare på hur han beter sig (i alla fall utåt).
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017