FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hejsan.
I min butik har kunden ett val att välja att ta emot sin order som brev. Det står både i köpvillkoren och på utcheckningssidan att om man väljer brev så kan man varken spåra paketet eller att den är försäkrad. I köpvillkoren står det också att vi inte bär ansvar för försvunna försändelser. Det som har skett nu är att kunden påstår att det inte har kommit fram ett paket, om det stämmer vet jag inte heller då det inte går att spåra. Då är min fråga, vem bär ansvaret här? Kunden valde ju själv att ta emot paketet som brev. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Är kunden en privatperson kan du inte skriva dig fri från Konsumentköplagen. Där står det att varan anses avlämnad när den är i köparens besittning, det vill säga när den kommit fram. Tills dess har du ansvaret för varan.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Han skrev även: Har ni bevis på att ni har sänt försändelsen? Han låter bara väldigt lurig... Kommer ringa upp honom. Hur hade ni löst saken? Vad har jag för val? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tyvärr du får skicka nytt och se till att skicka med REK eller Posten Brev Lätt (spårbart dock ingen ersättning om det försvinner).
Posten är tyvärr duktiga på att slarva bort brevförsändelser. Sen har du också en del kunder som ljuger. Har råkat ut för båda tyvärr. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vi brukar ta foto på brevet. Vi frankerar med frankeringsmaskin så det är kopplat till företaget. Då går det iallafall bevisa att det har blivit paketerat och frankerat.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Nja, i slutändan spelar det ingen roll. Har du inte bevis att det blivit levererat så får du ju ändå stå för det. Du kommer inte runt konsumentköplagen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Halft ot - Ni som testat - har ni varit med om att Postens Brev Lätt kommit bort? Skickar en del rek men det känns lite overkill och tänkte gå över till Brev Lätt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Det spelar ingen roll om det går att bevisa att brevet är skickat. Eller det skulle i så fall vara i syfte att lugna hysteriska kunder som tror att de har blivit lurade. Säljer man till konsument så är det säljarens ansvar att leveransen når kunden. Beställningen är först mottagen då konsumenten har varan i sin besittning. Vilket sätt man levererar på (REK, paket, brev, mm) kvittar. Det har bara betydelse såtillvida att säljaren i vissa fall kan ställa ersättningskrav på Posten.
Har du skäl att misstänka att kunden ljuger, så kan du på sin höjd lirka lite med honom. Kriminella är sällan de skarpaste knivarna i lådan och är duktiga på att försäga sig. Själv anger jag tex inte artikelnummer på produkter någon annanstans än på kvittot/fakturan som bifogas försändelsen. Om jag har starka skäl att misstänka att en kund försöker luras så kan jag ibland be om att kunden ska maila vilka produkter han hade beställt, inkl namn och artikelnummer. Mailar kunden tillbaks namn och artikelnummer så kan jag vara säker på att han har mottagit paketet med kvittot i. Jag vill dock tillägga att den här typen av lirkande inte är någonting som jag brukar pyssla med. Utan det är endast när det finns starka skäl att misstänka att kunden luras. Frågan är vem som är tjuven här? Säljer du till privatpersoner och du skriver i dina leveransvillkor att ni inte står risken för försvunna försändelser, så är det du som är kriminell och inte kunden. ---- OT: Postens Brev Lätt är bara för privatpersoner som vill skicka brev med kolli-id. För företag så heter den (sämre?) motsvarigheten "Varubrev". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
Inte riktigt sant. Kan skickas till/från företag och det är hur det definieras på sidan. Dock finns det inte för större utskick så man kan använda Pacsoft. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|