Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kund beställde mot brev, fick inte något

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-07, 20:04 #1
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Standard Kund beställde mot brev, fick inte något

Hejsan.

I min butik har kunden ett val att välja att ta emot sin order som brev. Det står både i köpvillkoren och på utcheckningssidan att om man väljer brev så kan man varken spåra paketet eller att den är försäkrad.

I köpvillkoren står det också att vi inte bär ansvar för försvunna försändelser.

Det som har skett nu är att kunden påstår att det inte har kommit fram ett paket, om det stämmer vet jag inte heller då det inte går att spåra.

Då är min fråga, vem bär ansvaret här? Kunden valde ju själv att ta emot paketet som brev.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-07, 20:49 #2
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Är kunden en privatperson kan du inte skriva dig fri från Konsumentköplagen. Där står det att varan anses avlämnad när den är i köparens besittning, det vill säga när den kommit fram. Tills dess har du ansvaret för varan.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-07, 21:01 #3
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Är kunden en privatperson kan du inte skriva dig fri från Konsumentköplagen. Där står det att varan anses avlämnad när den är i köparens besittning, det vill säga när den kommit fram. Tills dess har du ansvaret för varan.
Saken är den att det känns som att varan kom fram och han försöker lura oss.


Han skrev även:

Har ni bevis på att ni har sänt försändelsen? Han låter bara väldigt lurig...

Kommer ringa upp honom.
Hur hade ni löst saken? Vad har jag för val?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-07, 21:05 #4
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
NuCos avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
Tyvärr du får skicka nytt och se till att skicka med REK eller Posten Brev Lätt (spårbart dock ingen ersättning om det försvinner).

Posten är tyvärr duktiga på att slarva bort brevförsändelser. Sen har du också en del kunder som ljuger. Har råkat ut för båda tyvärr.
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-07, 21:14 #5
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Vi brukar ta foto på brevet. Vi frankerar med frankeringsmaskin så det är kopplat till företaget. Då går det iallafall bevisa att det har blivit paketerat och frankerat.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-08, 00:09 #6
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av Davve Visa inlägg
Vi brukar ta foto på brevet. Vi frankerar med frankeringsmaskin så det är kopplat till företaget. Då går det iallafall bevisa att det har blivit paketerat och frankerat.
Vad använder ni er utav för frankeringsmaskin?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-08, 00:19 #7
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Ursprungligen postat av Davve Visa inlägg
Vi brukar ta foto på brevet. Vi frankerar med frankeringsmaskin så det är kopplat till företaget. Då går det iallafall bevisa att det har blivit paketerat och frankerat.

Nja, i slutändan spelar det ingen roll. Har du inte bevis att det blivit levererat så får du ju ändå stå för det. Du kommer inte runt konsumentköplagen.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-08, 01:39 #8
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Halft ot - Ni som testat - har ni varit med om att Postens Brev Lätt kommit bort? Skickar en del rek men det känns lite overkill och tänkte gå över till Brev Lätt.
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-08, 03:00 #9
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det spelar ingen roll om det går att bevisa att brevet är skickat. Eller det skulle i så fall vara i syfte att lugna hysteriska kunder som tror att de har blivit lurade. Säljer man till konsument så är det säljarens ansvar att leveransen når kunden. Beställningen är först mottagen då konsumenten har varan i sin besittning. Vilket sätt man levererar på (REK, paket, brev, mm) kvittar. Det har bara betydelse såtillvida att säljaren i vissa fall kan ställa ersättningskrav på Posten.

Har du skäl att misstänka att kunden ljuger, så kan du på sin höjd lirka lite med honom. Kriminella är sällan de skarpaste knivarna i lådan och är duktiga på att försäga sig. Själv anger jag tex inte artikelnummer på produkter någon annanstans än på kvittot/fakturan som bifogas försändelsen. Om jag har starka skäl att misstänka att en kund försöker luras så kan jag ibland be om att kunden ska maila vilka produkter han hade beställt, inkl namn och artikelnummer. Mailar kunden tillbaks namn och artikelnummer så kan jag vara säker på att han har mottagit paketet med kvittot i.

Jag vill dock tillägga att den här typen av lirkande inte är någonting som jag brukar pyssla med. Utan det är endast när det finns starka skäl att misstänka att kunden luras.


Frågan är vem som är tjuven här? Säljer du till privatpersoner och du skriver i dina leveransvillkor att ni inte står risken för försvunna försändelser, så är det du som är kriminell och inte kunden.

----

OT: Postens Brev Lätt är bara för privatpersoner som vill skicka brev med kolli-id. För företag så heter den (sämre?) motsvarigheten "Varubrev".
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-08, 03:54 #10
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg

OT: Postens Brev Lätt är bara för privatpersoner som vill skicka brev med kolli-id. För företag så heter den (sämre?) motsvarigheten "Varubrev".

Inte riktigt sant. Kan skickas till/från företag och det är hur det definieras på sidan. Dock finns det inte för större utskick så man kan använda Pacsoft.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017