Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Dra kabel i vägg

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-19, 14:48 #1
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Standard Dra kabel i vägg

jag har ju nyligen köpt hus, som jag får tillgång till 1 november 2011. Jag har ett par frågor i samband med att dra kabel och göra _snygga_ installationer av kabel.

Jag ska lägga upp ett delningsnät för att sprida signal till alla rum. I nätet skall följande saker finnas. Alla ledningar kommer att samlas i ett rack nere i källaren i en bod där också NAS och annat av datautrustning som inte behöver ses eller höras står.
  1. LAN (Cat6)
  2. Ljud (PN kabel)
  3. Coaxial kabel (digital TV i backenät)
  4. Ström 230v (elektriker godkänner installation och kopplar på till strömnätet före det stängs)

1:
  • Hur långt kan man dra Cat6 kabel utan att tappa signalstyrka?
  • Går det bra att dra flera Cat kablar i ett Flexirör (rör för el-installation i vägg)? Går det bra att dra Cat kabeln tillsammans med Coax, om man te.x fläskar på med storleken av Flexiröret till 50mm i diam.

3:
  • Hur långt kan man dra coax kabeln före den tappar signal kvalitet? Hur långt över det kan man dra den före det är märkbart på tv-signalen?
  • Hur fungerar det att dra Coax runt ett skarpt invändigt hörn? Coax är ju inte väldigt flexibel som te.x Cat kabeln är.
  • Om jag i mitt delningsnät skal ha 4tv apparater, måste jag då först förstärka signalen? 2 av tv apparaterna kommer att köra en HD PVR lösning, som alltså har 2 tuners, och då kräver en varsin kabel per tuner. bör jag splitta kabeln för var tuner direkt efter antenn/förstärkare (så att jag måste dra 2 kablar fulla sträckan) eller kan jag splitta kabeln precis före dekodern?

4:
Bör jag skilja ut ström i en egen flexirör ledning? (dubbelkollar detta med elektriker) Jag ska montera ett skåp högt upp i trappen med LAN + ström där jag kan gömma undan router för Wifi i båda våningarna.

Diverse:

Bör jag fräsa "spår" in i gipsplattorna med ett multiverktyg och sedan fräsa en bit av regelverket och där fästa kabeln, eller blir det snyggare att helt enkelt ta upp gipsplattan och borra hål genom regelverket (röret träs genom hålet i varje stolpe i regelverket)

Oavsett lösning så skall alla väggar sedan täckas med Huntonit smartpanel (färdigmålad träpanel som är 11x60x239 d.vs stora skivor) http://www.bboligas.no/bilder/bilder...estaffstor.jpg som skjuts fast i vägg med klammer/dyckert.

Tar mer än gärna också mot tips på snygga kontakter/uttag/paneler för hdmi, ljud, lan, usb m.m.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-19, 15:35 #2
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
allstars allstars är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006
1,2: Skärmade kablar klarar över 100 meter.

4: om du kör skärmade kablar löser det sig.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-19, 18:21 #3
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Om du vill framtidssäkra maximalt kan du dra Cat6 (eller Cat7 men de är dyra) och skita i Coax.

Sen kör du adapterkablar (anpassade för LexCom Home) mellan RJ-45 (vägguttaget) och RG-58 (TV:n)..

Den varianten kommer jag köra på.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-19, 21:55 #4
Allee Allee är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Allee Allee är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
1: Längden behöver du inte oroa dig för, så länge du inte bor i ett slott på 1000kvm
Inga problem med att dra flera cat6/coax i samma rör, men jag skulle avråda dig att använda flex slang längre sträckor (jobbigt att dra i) om du nu inte köper flexslang med kabel färdigdraget.

Kör typ 50mm VP-rör istället och dra med extra dragtråd så du kan dra er/nytt kablage senare.

3:
Inga problem med längden där heller men som KristianE sa, så är lösningen med lexcome home en bra variant, då coax inte är framtiden direkt...

Böjja coaxen osv är inga bekymmer, drar du fiberkabel ska du akta dig för skarpa böjjar.

Dra en kabel till varje tv när du endå håller på tycker jag, visst finns det massa splitters och dyl men det blir nog säkert ett dyrare alternativ.

4:Även om kablarna är skärmade så skall du ha separata rör för 230 kablarna och inte dra dom kors och tvärs tillsamans...

Att fräsa in alla rören är ju oftast mycket mer jobb än att ta bort skivorna, fräser du så passa bara så att du inte skjuter rören sen när du fäster panelen.

Tänk på att försöka få till alla rören/slangarna med inte allt för skarpa böjjar så att du i efterhand kan dra nytt kablage eller mer kablage med dragtråd som du dragit med från början. Det kan även vara bra att dra lite extra rör&slang när du endå håller på.

Vägguttag och strömbrytare för 230V kolla in Eljo's (schneider) serie Trend. Mycket fräscht med led belysningen på uttagen vid golven, Led belysning runt brytarna osv.

Angående nätverket så är Lexcom väldigt smidigt och bra tycker jag.
Allee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-20, 12:12 #5
FredrikNass avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Allee Visa inlägg
1: Längden behöver du inte oroa dig för, så länge du inte bor i ett slott på 1000kvm
Inga problem med att dra flera cat6/coax i samma rör, men jag skulle avråda dig att använda flex slang längre sträckor (jobbigt att dra i) om du nu inte köper flexslang med kabel färdigdraget.

Kör typ 50mm VP-rör istället och dra med extra dragtråd så du kan dra er/nytt kablage senare.

3:
Inga problem med längden där heller men som KristianE sa, så är lösningen med lexcome home en bra variant, då coax inte är framtiden direkt...

Böjja coaxen osv är inga bekymmer, drar du fiberkabel ska du akta dig för skarpa böjjar.

Dra en kabel till varje tv när du endå håller på tycker jag, visst finns det massa splitters och dyl men det blir nog säkert ett dyrare alternativ.

4:Även om kablarna är skärmade så skall du ha separata rör för 230 kablarna och inte dra dom kors och tvärs tillsamans...

Att fräsa in alla rören är ju oftast mycket mer jobb än att ta bort skivorna, fräser du så passa bara så att du inte skjuter rören sen när du fäster panelen.

Tänk på att försöka få till alla rören/slangarna med inte allt för skarpa böjjar så att du i efterhand kan dra nytt kablage eller mer kablage med dragtråd som du dragit med från början. Det kan även vara bra att dra lite extra rör&slang när du endå håller på.

Vägguttag och strömbrytare för 230V kolla in Eljo's (schneider) serie Trend. Mycket fräscht med led belysningen på uttagen vid golven, Led belysning runt brytarna osv.

Angående nätverket så är Lexcom väldigt smidigt och bra tycker jag.

Jag har sett på såna färdiglösningar som elkos, och Lexcom, i det här fallet blir det lite för dyrt eftersom tanken är att bo här en begränsad tid, och på sikt bygga ett nytt hus från grund, där avsevärt flera "smart lösningar" kommer att få plats i skåpet

Ett par tankar dock:

Angående signalen så måste den väl splittas någonstans, jag är inte allt för bekant med UHF antenner, men det finns väl inte 4-5st koaxial utgångsportar på dom?

Ja trend serien är mycket fin, jag ska beställa den 4punkts brytaren i vit med diodring för att styra 4st LED zoner i vardagsrum och ute på veranda.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017