FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har Tele2 mobil Surf och alla mina utgående mejl markeras som svartlistade. Jag får dem i retur och inga mejl kommer fram till mottagaren, sedan någon vecka tillbaka.
http://www.mxtoolbox.com/SuperTool.a...a83.185.17.234 Idag söndag kl 10 så ringde jag Tele2 kundtjänst på 0772-212121 och valde 2 dvs Mobilsurf. Fick prata med Elin Åberg i kundtjänst. Jag blev hänvisad att ringa till deras "Kundsäkerhet" i morgon mellan 08:15 och 16:00. Det märkliga var att de inte kunde ta emot en felanmälan och att Tele2 internt löser problemet och meddelar mig som kund när det är åtgärdat. Hon vägrade ta emot ett meddelande och vidarebefodra det internt. Skitdålig kundservice av Tele2 tycker jag! Senast redigerad av Conny Westh den 2011-11-06 klockan 10:20 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
1) Använd din internetleverantörs utgående SMTP-server:
Kod:
Tele2 har implementerat ett säkert antivirusprogram och förbättrat e-postsystemet genom att införa SMTP autentisering. Detta gör att du kan skicka e-post till dina vänner med andra e-post leverantörer och dessutom skyddas din dator från att utnyttjas för att skicka spam. Du som har e-post med Tele2 och använder ett e-postprogram (t ex Outlook Express) måste ändra dina inställningar för att kunna skicka e-post. Detta gäller inte dig som bara använder Webmail. Du som använder en annan e-postleverantör än Tele2 måste skicka din e-post via en annan port än port 25. Om inte din e-postleverantör stödjer detta kan du skicka din e-post via Tele2s mailserver. Observera att du då måste registrera ett e-postkonto hos oss för att få ett användarnamn och lösenord. Dessa använder du sedan i inställningarna för att logga in på den utgående servern när du skickar e-post i din e-postklient eller med din telefon. Din vanliga e-postadress syns fortfarande som avsändare. Inställningarna du skall använda är: Utgående e-post (SMTP): mail.tele2.se Port för utgående e-post: 587 Kryssa i att den utgående servern kräver autentisering, och fyll sedan i den e-postadress och lösenord du angav när du registrerade din e-post hos oss i rutorna för inloggningsuppgifter för den utgående servern. IP-adress. Sådana är "alltid" svartlistade för att slippa mycket spam på ett enkelt sätt. Operatörerna rapporterar in sina DHCP-ranges till dessa listor. Lösningen om man har egen mailserver är att skicka sin mail genom operatörens SMTP. 3) Skulle du haft en statisk IP-adress och blivit svartlistad är det ditt jobb att kontakta listorna och avlista dig själv. Detta brukar vara väldigt enkelt på svartlistans site. Det är inte din internetleverantörs fel om du fått in skadlig kod och därmed svartlistat dig själv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tele2 verkar inte vidarebefodra meddelanden internt. Jag var med om samma sak när jag inte kunde logga in på deras "Mina sidor" med mitt OpenID. Jag fick felmeddelande 500 från deras webbserver och tänkte vara snäll och meddela dem detta. Istället blev jag hänvisad att själv ringa deras teknikavdelning dagen efter på dagtid, och de vägrade skicka ett internt meddelande eller ens ge mig en e-postadress.
Resultat: Jag lät bli att ringa och felet kvarstod i ett par veckor så att ingen kunde logga in med OpenID. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har bara haft mycket bra erfarenheter hos tele2's kundtjänst.
Senaste året har jag haft problem med efaktura och inga räkningar kommit i posten när det gäller mitt bredband. Alltså inte betalat internet räkningen på 9 - 12 månader, Efter flera samtal då jag fått förklara min historia och be få prata med chefen så plockar dom bort ALLA fakturor. Det kallar jag kundvård! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Namn och sånt spelar väl ingen roll? Om man tror att man har skyddad identitet på internet så tror man väldigt fel
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är det inte så att Tele2 outsourcat majoriteten av sin kundtjänst till externa bolag runt om i landet? Det är därför man inte kan ta meddelanden eller koppla.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag har råkar få en ip-adress som är svartlistad på flera listor (troligen pga att någon annan skickat spam tidigare med denna ip-adress). Det är inte mitt ansvar att kontakta dessa svartlistor och få svartlistningen hävd. Det är Tele2s ansvar. Det funkar INTE att använda Tele2s mejlserver då jag har bärbardator och ständigt byter plats och uppkopplat nätverk. Det är inte praktiskt möjligt för mig att ändra inställningarna, varje gång jag byter uppkoppling, på de 30-tal mejlkonton jag läser av regelbundet. Jag känner till att ISP-operatörerna rekommenderar elelr til och med propsar på att man ska använda deras respektive mejlserver, men det funkar inte rent praktiskt för mig, jag har provat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Funkar det inte med att använda de smtp-servrar som hör till själva mailkontot? Alltså samma server som för inkommande e-post, på en annan port än 25 som Tele2 skriver?
Själv använder jag denna lösning. Har själv 4 mailkonton på min bärbara som jag använder med många olika uppkopplingar. Har bara dåliga erfarenheter att använda egen ("lokal") smtp-server. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det finns spårningsinfo om vilket fysiskt nät jag är ansluten genom och det är den infon som är spärrad i svartlistorna. Jag använder mitt webbhotells mejlserver (Sajthotellet och deras ip-port) som funkat klanderfritt i alla sammanhang hittils. Det är inte Sajthotellets ip-adress som är spärrad utan den fysiska Ip-adress som jag har på mitt mobila bredband (genom Tele2/Comviq).
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|