FAQ |
Kalender |
2011-12-23, 19:17 | #181 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Skämt åsidor, så bör man aldrig ge efter för hot som jurister framför. Men man bör heller aldrig avfärda dem, utan att först ha konsulterat sin egen advokat. Så ta hoten på allvar, även om du inte gör som han säger. |
|||
Svara med citat |
2011-12-23, 21:01 | #182 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Ha, alla rar-filer i releasen, epic! Jag är ganska säker att du kommer överst på min lista över bästa kommentar under 2011 I övrigt, tragiskt med dessa häxjakter, spontant så känner jag att spotify blir mindre attraktivt om böterna motsvarar 1500kr :P Spotify kostar 1200kr, Spotify blir värt det om jag skulle bli tagen med att dela ut varje år mao |
|||
Svara med citat |
2011-12-24, 02:15 | #183 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nu har jag inte koll på hur rättsväsendet fungerar i alla länder i världen (som du har?), men med tanke på hanteringen av t.ex. Quick, barnläkaren, Assange, styckmordsläkarna, TPB, Beltran etc etc etc hoppas jag för världens skull att du har fel... ;o
|
|||
Svara med citat |
2011-12-24, 11:58 | #184 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Nåväl i Beltrans fall verkar rättssystemet haft rätt i att döma honom. Men i övrigt håller jag med dig i din oro för kvalitén på det svenska rättsväsendet, det är ganska ruttet.
|
||
Svara med citat |
2011-12-25, 14:01 | #185 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Rättsväsendet mår alltid bra av att ses med kritiska ögon men att gå så långt som att kalla det svenska systemet för korrumperat och ruttet som Patrik och Conny gör är en mycket märklig inställning minst sagt. Det beror väl dels på bristande kunskap och dels på personligt agg gentemot myndigheter skulle jag tippa på.
2011-12-25, 16:27 | #186 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Först måste jag säga att är jag mycket imponerad av att du alltså säger dig veta att det är såhär?! Får man fråga vilken/vilka källor du stödjer dig på, eller har du själv gjort någon undersökning om detta? Eller - är det bara den rätt typiskt svenska självgodheten? Vi "vet" att vi är bäst på allt i Sverige, men granskar man det så är det kanske inte alltid så självklart. Citat:
Jag inser att andra länder också har problem, och jag har ingen fakta som säger att Sverige är värre än andra länder. Jag bara konstaterar att det finns många väldigt märkliga rättsprocesser i detta land. |
|||
Svara med citat |
2011-12-25, 20:33 | #187 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Utan tvekan finns det många rättsprocesser i vårt land som gått/går väldigt märkligt till. Folk frihetsberövas och hamnar i allsköns register såsom misstänkta trots att bevisen mot dem är ganska klena...
Ännu värre är att det döms folk oskyldiga i vårt land. Det dyker upp sådana fall med jämna mellanrum, men precis som Conth misstänker jag att det är så att det finns ett stort mörkertal. Värst av allt i vårt rättsväsende, tycker jag, är att man inte KAN inte överklaga beslut på ett vettigt sätt. T.ex. en dom i tingsrätten är i princip omöjlig att överklaga om den "bara" ger böter, vilket har kommit till enbart för att spara pengar. Det är en av de mer flagranta bristerna i mina ögon. Att detta tillåts fortgå är inte värdigt en fungerande rättsstat. Naturligtvis finns massor med exempel på usel rättstillämpning i andra länder, men det finns också gott om goda exempel, framför allt inom EU. Sverige utmärker sig verkligen inte som det "under" av rättsäkerhet som en del tycks tro...
2011-12-27, 12:18 | #188 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Vad gäller möjligheten att överklaga domar som endast ger böter så är det ju som Xamda skriver en ren kostnadsfråga, precis som att man inte alltid kan få upprättelse för rättsliga övertramp som skett för en längre tid sedan. Det är naturligtvis mycket enklare att öka kvaliteten inom vilken offentlig verksamhet som helst om man tillför mer pengar men det finns alltid en gräns för vad folk vill betala.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-12-27 klockan 13:07 |
||
Svara med citat |
2011-12-27, 15:07 | #189 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
2011-12-28, 16:51 | #190 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|