Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Dustin - Adressuppdatering, fakturering, kundservice

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-22, 15:53 #1
MikaelBs avatar
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
Medlem
MikaelBs avatar

Thumbs down Dustin - Adressuppdatering, fakturering, kundservice

Dustin har jag handlat från i många år, har aldrig varit problem och alltid varit RIKTIGT nöjd med allt från leverans till kundservice. Så när jag skulle ha en ny större skrivare till företaget löstes detta givetvis med en leasing från Dustin Financial Services. Allt fungerade bra fram tills jag flyttade, då dök ingen faktura upp och jag kontakta dustin för att kontrollera varför. Eftersändning hade inte fungerat utan det hade brustit i deras rutiner så adress uppdaterades och jag fick min faktura.

Tiden löper på och för drygt en månad sedan kommer ett inkassokrav från dustin istället, jag har inte betalat mina fakturor och har ärligt talat helt missat att dom inte dykt upp (Betalas kvartalsvis) Dustin Financial Services ger mig ett kyligt svar i telefon och verkar mest tycka att jag ska betala mina fakturor i tid och sluta gnälla. Inkassokravet gäller och inget dom kan ändra på. Efter MÅNGA samtal visar det sig dock att Dustin har skickat fakturor till fel namn och posten har sänt dessa tillbaks till Dustin. Dustin medger återigen att dom brustit i sina rutiner och ska verkligen se över dem och ber så hemskt mycket om ursäkt.

Nu dimper det ner en hög med fakturor som jag tydligen missat, betalar dessa och funderar inte mer på saken utan är nöjd att inkassokravet mot mig är borta och allt är ur världen.

Men idag dimper det ned ytterligare påminnelser från Dustin som dom hävdar att jag inte betalt, så bara att gräva i bokförningen och undersöka saken igen ... Möjligen har jag missat den och möjligen borde jag då ha kontrollerat saken bättre sist men jag trodde i min envishet att Dustin faktiskt skickade alla fakturor jag missat.

Ringer dustin och blir i växeln kopplad till en person som ska hjälpa mig efter att ha förklarat läget. Denna person får jag förklara ärendet för igen vilket förljs av "Vänta lite" och så svarar växeln, sedan upprepas detta inte mindre än tre gånger innan jag slutligen får tala med rätt person som efter att jag förklarat läget ber så hemskt mycket om ursäkt och förstår att jag är irriterad och att deras rutiner måste ses över.

Vet inte vad jag vill med detta inlägg riktigt mer än att kanske avreagera mig lite samt lägga ut ett varnande finger för Dustin, jag var trots allt rätt nära att åka på en betalningsanmärkning tack vare dom. Hade jag inte stått på mig och ringt och ringt skulle jag fått betala mitt inkassokrav med hutlösa avgifter och kostnader eller få en anmärkning.

Dustins leasingavtal har även en riktigt ful paragraf vilket jag missat.
Den innebär att om du inte betalar din faktura i tid kommer dustin kräva dig på HELA leasingsumman inklusive det du redan har betalt + avgifter för inkasso osv. Mitt inkassokrav var högre än om jag skulle köpt skrivaren kontant trots att jag haft de i 1,5 år.

Kanske har Dustin blivit lite för stora och därmed inte bryr sig så mycket om sina kunder längre? Är mycket irriterad över rätt mycket med dom nu, och funderar på om jag någonsin kommer handla där igen trots att jag till 99% har gjort samtliga inköp där både i företag som privat de senaste 10-15 åren.

Senast redigerad av MikaelB den 2011-11-22 klockan 15:56
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-23, 15:25 #2
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Det är ju du som kund som ansvarar för att ange rätt adress och att uppdatera denna adress när du flyttar så att fakturorna hamnar rätt.
Som kundorienterat företag som prioriterar en bra kundtjänst bör man ju såklart undersöka saken när fakturor kommer i retur, men det är inget de måste göra.

Jag förstår inte riktigt händelseförloppet här.
När du kontaktade Dustin och frågade varför du inte fått fakturan till din nya adress uppdaterade de inte din adress då? Fick du en faktura då(du skriv det), men inte de efter det?
Vad det Dustin eller de du beställde eftersändning av som brustit i deras rutiner? Eftersändning är ju inget Dustin kan kontrollera.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-23, 19:13 #3
MikaelBs avatar
Medlem

Medlem
MikaelBs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Det är ju du som kund som ansvarar för att ange rätt adress och att uppdatera denna adress när du flyttar så att fakturorna hamnar rätt.
Som kundorienterat företag som prioriterar en bra kundtjänst bör man ju såklart undersöka saken när fakturor kommer i retur, men det är inget de måste göra.

Jag förstår inte riktigt händelseförloppet här.
När du kontaktade Dustin och frågade varför du inte fått fakturan till din nya adress uppdaterade de inte din adress då? Fick du en faktura då(du skriv det), men inte de efter det?
Vad det Dustin eller de du beställde eftersändning av som brustit i deras rutiner? Eftersändning är ju inget Dustin kan kontrollera.
Jag flyttade.
Jag uppdaterade adress hos Dustin.
Dustin skickade faktura.
Jag fick och betalade betalade faktura.
Dustin skickade faktura till fel adress.
Jag fick inkassokrav.
Jag skällde och fick dom att uppdatera adress igen.
Dustin skickade fakturor igen efter strul.
Jag betalade fakturor.
Dustin skickar påminnelse på en faktura igen pga fel adress.
Jag blev förbannad...

Nu har dock Dustin krediterat mig den senaste faktura som kompensation för allt strul vilket jag uppskattar. Men problemet kvarstår ju dock att dom har tveksamma rutiner kring fakturering vilket kan ställa till det rätt rejält för oss som kunder.
Oläst 2011-11-25, 01:17 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Förvisso ska kunden uppdatera adressen hos leverantörerna när kunden flyttar, men vi är alla människor och kan missa en del. När leverantören får en faktura i retur så är man givetvis smart nog att kolla upp varför denna faktura kom i retur och det är både enkelt och gratis att mejla [email protected] och be om aktuella firma och adressuppgifter när man anger ett orgnr. Man får normalt svar inom ett dygn. Personligen så kollar jag med allabolag.se, och skatteverket. Det är ju bara korkat av leverantören att inte rätta felaktiga adressuppgifter i kundregistret. Varje år ändras någon av kontaktuppgifterna adress/telefonnummer i 30% av alla företag (20 % för privatpersoner) enligt gamla uppgifter jag har från telefonkatalogernas gyllene dagar, uppgifterna är nog minst lika frekvent ändrade idag.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-25, 03:35 #5
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Instämmer! Oftast använder inkassobolagen felaktitiga adresser bara för kunna loopa upp skulden lite extra. Det har aldrig varit så enkelt att kolla "adresser" , för ett en jätte som dustin är dessutom småpotatis att köpa dessa uppgifter elektroniskt, på så sätt tvätta registren.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Förvisso ska kunden uppdatera adressen hos leverantörerna när kunden flyttar, men vi är alla människor och kan missa en del. När leverantören får en faktura i retur så är man givetvis smart nog att kolla upp varför denna faktura kom i retur och det är både enkelt och gratis att mejla [email protected] och be om aktuella firma och adressuppgifter när man anger ett orgnr. Man får normalt svar inom ett dygn. Personligen så kollar jag med allabolag.se, och skatteverket. Det är ju bara korkat av leverantören att inte rätta felaktiga adressuppgifter i kundregistret. Varje år ändras någon av kontaktuppgifterna adress/telefonnummer i 30% av alla företag (20 % för privatpersoner) enligt gamla uppgifter jag har från telefonkatalogernas gyllene dagar, uppgifterna är nog minst lika frekvent ändrade idag.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-25, 08:24 #6
Kretius Kretius är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Kretius Kretius är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Vi har dom senaste månaderna börjat använda en tjänst för inskanning av fakturor vilket inte har funkat så bra. Ca 2-5 fakturor i veckan (av ca 100 st) försvinner och kommer aldrig till oss (vad vi vet). Ofta är det när samma företag har skickat fler än 1 faktura som bara en blir inskannad. En faktura har dessutom gått ända till KFM efter att varken orginalfakturan, 1 påminnelse eller inkassot blivit inskannat. Efter samtal med inkasso var det flera som låg där från flera företag, och som vi inte har fått. Vi har även fått mobilabbonemang avstängda och kostnaden för ränta/påminnelser ligger på ganska många 1000-lappar.
Inskannings-företaget skyller självklart på att det är posten som slarvat bort allt.

Just Dustin har faktiskt varit väldigt tillmötesgående både vad gäller missade betalninger och dubbla betalningar (ibland skannar dom samma faktura dubbelt, och eftersom mycker sker automatiskt blir det dubbelt betalt). De som varit minst kundvänliga är OK/Q8 och ett inkassoföretag.
Kretius är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-25, 13:05 #7
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Ni får hålla tysta om Dustins dåliga rutiner, själv har jag "fått" en tv i år... Som jag har betalat 2 gånger och fått återbetald 2 gånger...
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-25, 23:28 #8
evomedias avatar
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
evomedias avatar

Reg.datum: May 2008
Kolla in denna tråden

Roligt att det dyker upp två så nära inpå varandra=)

http://www.ehandel.se/forum/betalsys...ch-klarna.html
evomedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-12, 18:16 #9
MikaelBs avatar
Medlem

Medlem
MikaelBs avatar

Måste bara uppdatera denna tråden.

Idag fick jag en ny faktura från dustin, så långt allt gott. Dom har lyckats att skicka den till helt rätt adress denna gång.

Lustigt nog har istället inte kreditfakturan jag blev lovad dykt upp!

Börjar faktiskt bli lite pinsamt nu ...
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017