FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hallå
Jag är ute efter en dator som mest ska fungera som en speldator. Då jag inte är så hemma på datorer längre så behöver jag lite råd från experterna. Jag har hittat denna från netonnet (en fördel bara där) och tycker själv att den ser rätt vettig ut. http://www.netonnet.se/art/dator/sta...c/162910.3012/ Den har ett NVIDIA GeForce GTX 550 grafikkort, vilket inte säger mig så hemskt mycket. Är detta bra? Bra på det viset att man kan spela tex Battlefield 3 flytande och det kommer hålla måttet längre än till trettondagjul? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Nej nej nej nej! Datorn är det inget fel på men du kan få en minst lika bra och högst sannolikt mycket bättre för mindre pengar om du _själv_ väljer delar. Gå ut på http://www.inet.se/ och välj komponenter. Givetvis bör du prioritera grafikkort och processor, men tänk på att du inte behöver ha Intel i5/7 "bara för att". Skaffa istället hellre en processor ifrån AMD för ett otroligt mycket billigare pris.
Jag är egentligen inte så jätteinsatt men en kompis till mig köpte en dator för ett år sedan för 5800 kr (om jag inte minns fel) och hade en av AMD:s dåtida bästa processorer i datorn. Vill du inte bygga din dator själv? Det är lugnt! Inet bygger ihop den åt dig. Jag lovar dig att det är mycket, mycket roligare att själv ha pockat ihop delarna eftersom att du då dessutom får en mycket större uppfattning om vad det egentligen är du betalar för. Du har också chans att själv välja vad du vill prioritera vilket är guldvärt! Och oroa dig inte, för det första så kommer datorn hålla måttet väldigt länge, och när det väl är dags för en uppgradering så köper du ju bara till lite nya komponenter ![]() Typiskt exempel. Det är som inet också skriver ett kort som håller måttet, men köper du en dator som ett företag valt delar för så får du räkna med att betala mer bara för att de passar på att klämma in några tusenlappar här och där. Senast redigerad av Dakota den 2011-12-20 klockan 22:50 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Kan även jag rekommendera inet, dock har jag haft mycket problem med AMD igenom åren och lägger hellre lite extrapengar på en intel-processor.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vill du ha bra spelprestanda så bör du går ner lite i processor och upp i grafikkort. Själv sitter jag på en i2500k med GTX 560. Det var det mest prisvärda i våras och är det förmodligen fortfarande.
Här har du tex en dator för exakt samma pris, som den du länkade till, men med betydligt bättre prestanda för spel: http://www.inet.se/produkt/1517101/t...-570-2500k-bf3 Om din budget ligger på 10k så hade jag valt en SSD istället för en vanlig mekanisk hårddisk. Du kommer att märka stor skillnad vad gäller laddningstider i spel. Så kör på en 120 GB SSD som primär hårddisk för operativsystem och spel och en vanlig gammal mekanisk för att lagra stora filer, såsom filmer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Om jag köpt en spelburk idag hade jag inkluderat:
8 GB RAM Intel CPU (någon form av, i5, i7 eller liknande) Grafikkort: gtx 560, 570, 580 eller 6950 / 6970. Om du vill hålla nere kostnaden så 560 eller 6950. Hårddisk: någon form av SSD. Uppgraderade själv till ny ssd nyligen och körde tillfälligt BF3 på en 'vanlig' disk. Innebar att mapen laddats in ungefär när polarna tagit kontroll över de första baserna. Inge vidare roligt med andra ord. Så minimum skulle jag valt 560 kort samt en ssd, lämpligen 120GB. Läs på dock lite om sandforce diskar innan köp ifall du vill undvika problem med bsods o.d. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
För den vanliga spelaren som inte vill bygga själv kan dessa datorer vara något att i alla fall titta på. Men om du vill ha riktig prestanda för samma pengar bör du bygga din egna dator.
För 10 papp kan du få en riktigt skaplig dator. Plockade ihop ett exempel: http://www.komplett.se/k/shoplist.as...B-FCC557921772 Nu la jag på en ssd disk där som kanske var lite saftig, men som du ser får du mycket mer prestanda om du bygger datorn själv. Detta är ett exempel, det finns billigare delar på komplett som säkert kan leverera samma spelupplevelse. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Oj, tack för alla bra svar!
Jag kollade runt på en del "bygg ihop själv" sidor innan jag ramlade över den på netonnet, men tröttnade lite på att sätta ihop saker man egentligen inte vet är bra nog, eller helt overkill för ändamålet. Dessutom blev det oftast dyrare än 10k, som är min ungefärliga budget. MEN, Inet hade jag missat, tack för tipset - och jag ska knåpa ihop lite själv igen och se var man hamnar. Bra att ni redda ut att det inte är viktigast att ha "senaste i7 core blabal" processorn osv. Lätt att stirra sig blid på sånt. ÄR det verkligen någon MÄRKBAR skillnad på AMD och Intel för en "normal" person? Om man bortser från pris. Kvalitén borde väl vara likvärdig kan man tycka? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Henrik, du har rätt. Processorn spelar faktiskt ingen större roll i spelandet. Det sköter grafikkortet. Sen har ju kampen mellan AMD/Intelfans pågått i evigheter. Däremot tycker jag själv att AMD är att föredra då de levererar bättre prestanda per krona. Förut när AMD körde på moderkort med nVidia kretsarna var det en helt optimal platform tyckte jag. Nu får man dess värre leva med AMD och deras kretsar på moderkortet istället, för ett grafikkort från ati/amd skulle jag aldrig kunna tänka mig.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|