FAQ |
Kalender |
2012-02-03, 17:56 | #1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Precis pratat med revisorn och han vill skicka en företrädare för revisionbyrån för att "granska" vårt lager och "gå igenom det grundligt". Jag har förvisso inga problem med detta annat än tidsbrist, men är detta verkligen ett standardförfarande? Eller kan det vara något dom kräver då jag driver ett fåmansbolag och endast har enkla textfiler på det befintliga lagret?
|
||
Svara med citat |
2012-02-03, 18:21 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ja, kontroller av lager är standardförfarande för revisorer.
|
||
Svara med citat |
2012-02-03, 19:58 | #3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Japp, det är brukligt. Många av mina gamla kursare var besvikna över att ha utbildat sig i fyra år för att sedan få stå och räkna muttrar och skruvar . Det brukar vara nyutexaminerade färskingar som de större byråerna sätter på att göra det jobbet.
Att revisorn inventerar lagret är brukligt. Men att "gå igenom det grundligt" hör nog till ovanligheterna. Det förväntas du göra själv. Revisorns jobb är att kontrollera så att du har gjort rätt. Revisorns huvudsakliga skyldighet är att bevaka ägarnas intressen i bolaget. Ett av syftena med revisorns inventering är alltså att se så att dina anställda inte stjäl ifrån dig eller lurar dig. I ett fåmansbolag blir det naturligtvis ganska meningslöst. Men det måste ändå göras. Det kan ju vara så att du avser sälja ditt bolag och då är det nästan alltid årsredovisningen som ligger till grunden för priset. Först och främst så är det du som är ansvarig för att det som står i årsredovisningen stämmer. Men i andra han har revisorn ett ansvar. Så det ligger i hans intresse att kolla så att du har gjort rätt. Det där du skriver om textfiler förstår jag dock inte. Menar du att du redovisar ditt lager i enkla textfiler? Eller menar du att revisorn vill inventera antalet textfiler som du har på lager? Säljer du pdf:er och revisorn vill räkna hur många du har på lager, så bör du nog byta revisor... |
|||
Svara med citat |
2012-02-16, 21:03 | #4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2012-02-23, 12:12 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Revisorn måste kontrollera på plats om det är av väsentligt värde. Varför?
Jo, det revisorn gör när han reviderar är att kontrollera vissa påstående, som till exempel värdering fullständighet existens riktighet Lagret brukar ofta vara den största enskilda tillgången i ett företag. Därför ska revisorn se så man gör inventeringen så att inget missas (riktighet), se så man inte hittar på (existens). Sen kan det också ha att göra med leveranser (dvs lager på resande fot) Det man gör är oftast att granska rutinen som företaget har när de inventerar och tar därefter stickprov därefter. Yes, jag har varit en gång varit en nyexad färskning...även om det är rätt många år sedan |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|